Starta eller inte?

annaklara

Trådstartare
Jag behöver ert råd :confused:
Okej, det gäller en CR den 23 maj. Jag fick min foderponny 11/1-09, har själv inte hunnit hoppa nån bana med honom än. Dock enstaka hinder på långsidor. Hon jag delar hästen med har hoppat banan med honom två gånger, ena gången stack han över staketet efter att ha rent sagt skenat runt en bana på 80, fullständigt okontrollerbar. Andra gången hoppade han en bana på 80, i ett relativt högt tempo, men kontrollerbart. Han är ganska het i grund och botten och det kommer han alltid att vara, sen är ju lydnad en helt annan sak vilket jag anser att både jag och han fixar. Men frågan är om jag vågar starta en CR om ca. 2 v. jag kommer inte ha möjlighet att hoppa honom innan dess, hoppar förmodligen 80 cm, höjden är inget problem för ponny som hoppat 150 enstaka hinder, men jag vet inte vad man tagit till för medel för att få honom att klara en 140 banor i ett bra tempo och samtidigt vinna dessa klasser. Förmodligen hemska bett och jag vet inte vad. Jag betslar helst inte upp, möjligen till en kimblewick/jaktkandar.
Sedan är ett dilemma att jag inte har nån transport, måste isåfall hyra och jag antar att det är ganska dyrt? Anledningen till att jag lägger såpass stor fokus på just den tävlingen är på grund av att det inte kommer någon till CR, vilket av ett par anledningar är det enda jag kan starta.
Alt. 1 - Jag stannar hemma med ponnyn
Alt. 2 - Jag åker dit, sätter på ett kimblewick och hoppas på det bästa
Alt. 3 - Jag åker dit och hoppas på det bästa
Alt. 4 - Jag åker dit och rider lite på framridningen och framhoppningen. (om man får göra så?)

Sv: Starta eller inte?

Jag tycker inte att du ska åka om du aldrig har hoppat en bana med hästen innan.
Det finns många hästar som uppför sig väl i all ridning men så fort det kommer hinder framför nosen på dom så blir dom som förbytta. Ju fler hinder dess då värre.
Eftersom hästen inte verkar vara så lätt att hoppa så tycker jag inte att du ska ge dig ut i tävlingsmiljö för att prova.
När du nu har haft hästen så pass länge så är det ju lite konstigt att du inte hoppat bana med honom om du nu tänkt rida en CR.

Du verkar osäker på om du klarar av hästen när ni ska hoppa bana?
Osäkerhet + het häst = ingen bra kombination.
Jag tycker du ska hitta en bra tränare som kan hjälpa dig med dessa frågor och som kan hjälpa dig att få honom att hoppa i ett litet lugnare tempo eller som kan lära dig ha kontroll trots det höga tempot.
Sen förstår jag inte, du kan väl lika gärna åka på en lokal tävling som en CR?

Om du måste betsla upp för att hålla ponnyn från sken.
Om du aldrig hoppat bana med ponnyn.
Om din kompis hoppat bana med riskerade sitt liv.

Tror du verkligen att det är lämpligt och tävla då?
Du utsätter inte bara dig själv för en risk utan även dina medtävlanden.
Hur roligt är det att komma hem med en skadad häst för att någon tävlanden inte haft kontroll på sin häst?

Du ska stanna hemma med ponnyn och öva lydnad.

Åk inte tycker jag. Du låter oerhört osäker, aldrig hoppat bana och inte har tillgång till transport. Lydnad och kontrollträning är vad som gäller innan. :)

Jag tycker inte du ska åka. En ponny som verkar lite svår framförallt i hoppningen som du själv inte hoppat och som din kompis knappt klarat att hoppa bana med låter inte som något man tar ut på en tävling. Mer träning hemma skulle jag säga.

Tack så mycket allihopa!
Jag stannar hemma

Anledningen till att jag inte hunnit hoppat bana med honom är att jag undviker att rida i manege/ridhus så mycket som möjligt. Han har inte gått i skogen sen ett år tillbaks stackarn. Man verkligen ser hur trött och besviken han blir när han komma in i en manege. Så tycker inte jag det ska va.
Dock tänder han till vid hoppning.

Anledningen till att jag inte kan starta en lokal är att ägaren har lyckats slarvat bort mätintyget :confused: Hon är i USA och pluggar och när hon kommer tillbaka efter den här terminen ska hon ha tillbaks honom :cry:

Ett klokt val!

Kan ni inte dra ihop ett kompisgäng och göra en egen liten hopptävling på hemmaplan lite senare.
Det har jag gjort ibland och det är riktigt kul.
Minst lika roligt som att åka iväg men mycket mindre prestationsångest ;)

Ett klokt val!

Kan ni inte dra ihop ett kompisgäng och göra en egen liten hopptävling på hemmaplan lite senare.
Det har jag gjort ibland och det är riktigt kul.
Minst lika roligt som att åka iväg men mycket mindre prestationsångest ;)

Mycket bra idé! :D Det gjorde vi här hemma också, riktigt roligt!

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 110
Senast: zarmino
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 951
Senast: TinyWiny
·
Fälttävlan Tror ni att det blir nåt vettigt i år? Jag, som räknar mig som "terrängnybörjare" iom att jag har tagit upp terrängträningarna igen på...
2
Svar
33
· Visningar
6 174
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar