Starta eget??

Sv: Starta eget??

jag tror att det kan vara väldigt svårt att starta upp något i motala för även om just motala centrum inte har någon bra hästbutik (tropic zoo räknas inte) så finns carlswärds, sharpman, travshopen, hööks, sättuna osv i omgivningarna.. Hööks har lågpris och resten satsar på kvalitet. Dessa butiker är ju redan etablerade och har sin kundkrets..
Nu kanske jag låter pessimistisk men men :cool:

Lycka till med dina drömmar :)

Alla funderingar är välkomna.
Det är just konkurenterna som skulle kunna sätta stopp.
Men vi får se vad som händer. Jag tänker inte påbörja något som "kanske" skulle kunna funka. Det handlar om mycket pengar.
Men sättuna? Vad är det?

En mindre ridsportsbutik utanför linköping.. Väldigt bra sortiment och trevlig personal =) satsar mycket på sadlar..

Det är skitsvårt!

Jag har vänner som har egen butik och en som jobbar som grossist och det är skitkämpigt att få det att gå ihop. :crazy:

Du måste budgetera med att kunna driva affären i minst två år helt utan att kunna ta ut lön.
Klarar du det så kan det gå.

*glädjedödaren*

jag har också funderat på atts tarta butik, dock ingen hästbutik utan en med barnkläder, då jag tycker att det är alldeles för dåligt sortiment av det där jag bor... (och många med mig)

har inte hittat ngn lokal än eller så och vågar inte riktigt satsa än men vi får väl se...vi kanske kunde utbyta lite ideér?

jag har också funderat på atts tarta butik, dock ingen hästbutik utan en med barnkläder, då jag tycker att det är alldeles för dåligt sortiment av det där jag bor... (och många med mig)

har inte hittat ngn lokal än eller så och vågar inte riktigt satsa än men vi får väl se...vi kanske kunde utbyta lite ideér?

Jag känner som dig, att man vet inte om man törs satsa.
Men du kanske kan börja med att kontakta nyföretagarcentrum i din stad så kan dom ge dig råd om det kan gå vägen eller inte.
Det rådet fick jag från almi. Jag har dock inte ringt ännu, jag är väl feg eller nåt.
Jag ska väl nån gång ta mig i kragen o göra det.;)

Jag skulle absolut råda dig att gå Starta Eget kurs, kolla med arbetsförmedlingen om dom har såna. I min kommun behöver man inte vara arbetslös för att gå, man kan gå på kvällstid. Där lär man sig grundläggande saker som man måste kunna, typ om F-skatt, hur man tar moms, hur o när man måste betala in osv. Men ännu viktigare, man får lära sig att göra en kalkyl där man tar med allt inkl ens egen lön (för du vill väl inte jobba gratis utan vill försörja dig?)

Det är en stor grej som du ger dig in på, du måste ha räknat på ALLT innan du börjar.

Ett konkret tips: :idea: en sak som jag saknar häromkring är häst secondhand, det är helt otroligt hur snabbt man samlar på sig mer grejer än vad man behöver och inte orkar jag annonsera ut t ex en sadlelgjord och en repgrimma på Internet, det är för bökigt....tänk om man fick lämna in det till en som sålde åt en mot provision...så kunde man kika lite i butiken medans man var där....

Skulle jag öppna butik skulle jag alltså ha en "nyavdelning" och en "begagnadavdelning", beg avdelningen skulle locka in folk. ´

Jag har haft eget företag sedan 1994, inte i hästbranschen, men företag som företag.......PM:a mig om du vill.

Nu kommer jag med lite pepp här.

Jag bor i Skåne, hästlandet nr 1 ;) Jag har hur många hästaffärer som helst i närheten, men för ett år sen var det 2 stycken som satsade och startade en ny.

De inriktar sig på personlig service (de stora varuhuset har inte det ju), har sotiment från budget till lyx från alla möjliga leverantörer. De satsar mycket på sadlar, har utprovningar, föreläsningar osv osv.
De jobbar nästan enbart själva (sparar alltså in på personal) och sköter väl i stort sett allt själv.

Marknadsföringen kom nästan av sig självt, nån annons och sen var det ute.

Som sagt, det går jättebra för dem, jag handlar själv ALLT där numera :)

//E

Jag skulle absolut råda dig att gå Starta Eget kurs, kolla med arbetsförmedlingen om dom har såna. I min kommun behöver man inte vara arbetslös för att gå, man kan gå på kvällstid. Där lär man sig grundläggande saker som man måste kunna, typ om F-skatt, hur man tar moms, hur o när man måste betala in osv. Men ännu viktigare, man får lära sig att göra en kalkyl där man tar med allt inkl ens egen lön (för du vill väl inte jobba gratis utan vill försörja dig?)

Det är en stor grej som du ger dig in på, du måste ha räknat på ALLT innan du börjar.

Ett konkret tips: :idea: en sak som jag saknar häromkring är häst secondhand, det är helt otroligt hur snabbt man samlar på sig mer grejer än vad man behöver och inte orkar jag annonsera ut t ex en sadlelgjord och en repgrimma på Internet, det är för bökigt....tänk om man fick lämna in det till en som sålde åt en mot provision...så kunde man kika lite i butiken medans man var där....

Skulle jag öppna butik skulle jag alltså ha en "nyavdelning" och en "begagnadavdelning", beg avdelningen skulle locka in folk. ´

Jag har haft eget företag sedan 1994, inte i hästbranschen, men företag som företag.......PM:a mig om du vill.

Vad jag har läst på armedsförmedlingen så är dom där "starta eget kurserna" bara för dom som är inskrivna som arbetssökande där. Men jag kan ju alltid ringa o kolla med dom, annars kanske dom vet var man ska vända sig till

Det där med att sälja begagnat har jag med funderat på faktiskt, det finns nog ingen butik (vad jag vet) häromkring som har sånt. Ja, det skulle vara sharpman då, men dom har ju bara sadlar.

Hur gick du tillväga när du startade ditt företag?

Tack för allas tips och råd:)

Hur gick du tillväga när du startade ditt företag?

Tack för allas tips och råd:)

Gick starta-eget....:)

Din kommun har säkert någon sorts näringslivskontor, kolla på kommunens sajt, o mejla dom och fråga om det går starta-eget kurser o vad du kan mer få för hjälp av dom.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 273
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 398
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 607
Senast: 13579vas
·
Övr. Hund Jag behöver höra nya infallsvinklar. Jag har en ung tysk terrier. Är uppväxt med rasen, men hon är min första egna. Enda sedan jag... 2
Svar
23
· Visningar
2 296

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Alternativ till försäkring
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Tillbaka