Starta eget företag.

attempt

Trådstartare
Ni som har eget företag med inrikting på hundar, tex kennel, hunddagis eller liknande.

Hur bar ni er åt för att starta det?
Behövs det någon särsklid utbildning?

Om man inte vill starta eget, utan bara söka jobb på kennel, hunddagis, hundshop osv, behövs någon särskild utbildning då?

Berätta gärna lite mer om ämnet om ni vill.

Sv: Starta eget företag.

Jag har inget eget företag inom området idag, men har planer för framtiden.
Utbildning tycker jag är A och O.

Jag hade inte velat lämna mina hundar på ett ställe där innehavaren inte har någon dokumentation på utbildning inom hund, etologi, psykologi eller dylikt.
Självklart kan denna vara hur duktig och kunnig som helst ändå, men jag som "kund" vill nog gärna ha lite bakgrundsfakta ändå.

Och skulle jag driva ett hundpensionat av något slag så hade jag velat visa mina referenser.
Sen är ju den branschen ganska beroende av ryktet.

Lite snurrigt skrivet kanske, rättar till ikväll, hinner inte läsa igenom..

tack för sitt svar!

vad för slags utbildning är det som krävs då? Finns det någon högskola med kurser som inriktar sig på hund, uppfödning, psykologi, hälsovård osv?

Som lilljessicah skriver så hade jag nog inte heller lämnat min hund till någon som inte har någon dokumenterad erfarenhet eller utbildning inom hund.

Sen tycker jag att man som företagare bör kunna erbjuda något som andra kanske inte har eller kan genomföra - något unikt så att folk vill lämna sin hund till just dig. Du kanske är utbildad hundmassör som kan stretcha och massera hunden, du kanske har ett hundsim så att hunden kan få simträna osv. Nu var ju detta bara ett par exempel men jag hoppas du förstår vad jag menar. En unik affärsidé helt enkelt!
Det enklaste om man ska starta eget är väl att gå en starta-eget-kurs, har för mig att AF har sådana.

Jag har en plan inför framtiden att starta eget men inte inom hund utan inom häst och då känner jag att eftersom det snackas mycket inom bla hästbranchen så är ett gott rykte något man bör skaffa sig samt att jag vill kunna erbjuda det där "lilla extra" (vad det nu kan vara!) utan att ta hutlösa priser. Bra service helt enkelt! Tex som att när hästen återlämnas så är den ren och fin och har ett nytvättat täcke med sig hem. Jag har sett vissa hästar som kommer tillbaks efter att dom varit på exempelvis simträning och dom ser ut som f*n. Tappskor, skitiga, raggiga i pälsen, lera på benen och trasiga och skitiga täcken.. I det skicket hade jag inte viljat ha tillbaks min häst och hade jag fått det så hade jag ju aldrig rekomenderat någon att skicka dit sin häst heller! Sånt tappar man kunder på anser jag!
Nu blev detta lite långt men jag hoppas du förstå kontentan i det hela!

Jag ska nämligen läsa till massör till människor och djur efter skolan, jag håller på redan nu att massera folk i min omgivning och jag får mycket beröm :p

tack för sitt svar!

vad för slags utbildning är det som krävs då? Finns det någon högskola med kurser som inriktar sig på hund, uppfödning, psykologi, hälsovård osv?

Beroende på vad för verksamhet du tänker driva, så får du därefter välja passande utbildning.
Gemensamt är väl starta eget biten, därefter får man komplettera.

Du är inte tvingad till olika kurser/utbildningar, dock tror jag inte att företaget rullar på lika lönsamt som om du har dokumenterad erfarenhet.

Du vill väll också vara säker på att du är kunnig inom området?
En olycka kan hända, tyvärr händer dom ofta pga okunnighet.

Min dröm är ju att starta friskvård för hundar (och ev. människor och hästar), där massage, terapi, homopati, kinesiologi, psykologi mm ingår. (för detta vet jag att det krävs en utbildning, och jag vet även vart man kan utbilda sig)

Men jag är lite sugen på att starta kennel eller hunddagis också, och vart det går att utbilda sig inom det omrpdet vet jag inte. Om jag utbildar mig inom det jag skrev ovan, räcker det då för att få folks förtroende när de lämnar sin hund hos mig?

Jag tycker gott att det räcker att du är utbildad massör,hundpsykolog o liknande för att vid sidan om kunna starat hunddagis. Då visar du ju åtminstonne att du har ett antal timmar bakom dig där du har lärt dig hund.

Jag har drivit hundpensionat och dagis i 2 1/2 år nu. Jag har ingen officiell utbildning utan har haft hundar hela livet, tränat och tävlat hund samt hjälpt till med träning av andras hundar. Jag har läst på mycket om hundars beteende samt lärt mig massor av att studera andras hundar ihop.

På över två år tror jag detär 2 personer som frågat efter utbildning. Båda valde att lämna hos mig trots att jag saknar sådan. Dock har jag naturligtvis F- skattsedel, är godkänd av miljö och hälsa samt skk. (skk kan komma ut och kontrollera dina lokaler och ge sitt" godkännande" även om det inte är något måste).

Men är man intresserad så är dte helt klart en fördel att kunna söga att man gått diverse utbildningar, instruktör, massör osv.

Ett tips är att gå kurser i eget företagande och ekonomi. Det blir en hel del pappersarbete när man är egen. En bra försäkring är också tryggt för kunderna och dig Samt naturligtvis att ni skriver avtal med varje hund.

Tack för alla svar, nu har jag lite mer hum om hur jag ska gå tillväga. Dock är det några år kvar tills jag går ur skolan och kan börja läsa alla dessa kurser som jag är intresserad av.

Liknande trådar

Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
637
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag tycker att vi behöver en tråd där vi som lider av någon typ av psykisk ohälsa kan peppa varandra och bolla lite tankar kring vårt...
Svar
17
· Visningar
1 637
Senast: iNHALE
·
Hundträning Jag behöver råd från er! Vi har en hund som är strax över 1 år. Hon skäller oerhört mycket på andra hundar. Vi har verkligen försökt...
2
Svar
30
· Visningar
2 526
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 570
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10