Starkt och piggt varmblod *långt

W

walli

Är medryttare på ett varmblodssto sen lite drygt en månad tillbaka.

Hästen har tidigare varit vanvårdad, eller iaf väldigt illa omhändertagen. Stod typ bara i en hage, fick knappt mat, dåliga hovar osv.
Ägaren köpte henne för ca 2½-3 år sen, har jobbat upp förtroende och nu är hon en "häst igen" Lugn o snäll i hantering (oftast, har sina dåliga dagar ;) fast hon gör ju aldrig nåt, bara lite sur)

Så fort man lett ut henne på stallplanen blir hon "taggad" och har VÄLDIGT svårt för att stå still. Man får va snabb i uppsittning, sitter upp från pall, kan vara besvärligt ibland.
Går iväg direkt man satt sig i sadeln, tar man i henne höjer hon huvudet o går i sidled o allt möjligt.
I början på ridpasset, i skritt, är hon relativt lugnt. Dock hela tiden väldigt okoncentrerad, allt utom jag är väldigt intressant. Om jag inte skulle ta i tygeln ibland lite lätt skulle hon gå in i träd, på riktigt för hon kollar inte vart hon går (även snubblig)
Efter trav blir hon het. Skrittar på som tusan, nästan omöjligt att göra halt. Försöker man så fortsätter honantingen gå, börjar trippa med slängande huvud, går i sidled eller står still i max ½ sekund.
Hon kan i stort sett galoppfattning och väl i galopp går det fooort. Jättestark och man behöver en låång stoppsträcka!
Hon rids på två-delat pessoabett (tygeln i andra ringen, under själva bettringen), men är ändå så himla stark. Hon har förstås lite svårt att bära sig, är inte direkt utbildad. Kan inte skänkelviking, öppna/sluta osv, tar skänkeln enbart som framåtdrivande.
Traven går iaf att lugna ner om man tar och lättar efter ett tag, men galoppen är explosiv.

Utrsustningen ska sitta bra, det är om det är fråga om bett i så fall?
Tar tacksamt emot hjälp och tips på vad jag ska göra. Det blir lite jobbigt i längden, och jag vill inte bara sitta o hålla i henne. Jobbigt för både henne o mig.
Nu blev det väldigt långt, hoppas nån orkar läsa och kan ge tips !

Sv: Starkt och piggt varmblod *långt

träna på lydnaden och skritta endast i början för att få henne att börja fokusera på dig o inget annat sen ta hjälp av en kunnig tränare=) uppdatera gärna=)

H en med nervig travare=)

Jo jag har faktiskt försökt prova att bara skritta, dock bara en gång :angel:

men grejen är att skrittar man henne bara ett ridpass är hon jättejobbigt på hemvägen. Då taktar hon, går i sidled o ska hålla på med alla möjliga rörelser om man tar i henne. Som att hon blir otålig för att hon inte får röra på sig mer.

Jag har henne två ggr/vecka endast. Annars går hon typ inte alls . Händer väl ibland att ägaren rider eller kör, men inte ofta (h*n har en annan häst också, unghäst)
Ger det något ändå, trots att det blir då max 2 ggr på en vecka att träna henne?

Har inga träningsmöjligheter vid stallet, och kan tyvärr inte åka iväg. Har heller inte råd med tränare om jag ska va ärlig (fattig, tråkigt nog..)

okey har du möjlighet att vara där oftare än 2 ggr/v?? nästa gång ut o skritta o på vägen hem hoppar du av o leder hem henne. testa ett annat bett? jag använder ett jaktkandar samt ett tredelat med parerstänger på min 9 åring (har 2 träns). testa longera före ridturen så hon får spralla av sig.

Jag har ridit en del varmblod, några som har haft lite liknande stil, så jag förstår din frustration. Det blir lätt så att hästen hetsar framåt, framåt och man själv bara får förhålla och lugna.
Lydnad är nog det enda man kan jobba med, både från marken genom att leda eller longera och försöka befästa röstkommandon för att få hästen att sakta ner men också genom att vara konsekvent när man rider. Träna halter, i början från skritt, och låt inte hästen gå fram förrän du själv rider den framåt. Gör halt, fram i skritt, ny halt, fram i skritt osv, efter ett tag borde förhållningen som krävs för en halt bli mindre och mindre. Gör sedan halterna kortare och kortare, så att du till slut bara kan göra halvhalter och på så sätt få henne att lugna sig och sänka farten (och koncentrera sig på dig).
Börja sedan med traven, sakta av till skritt och växla mellan gångarterna och halt.
Det är jobbigt och frustrerande, och man får nog inse att en häst som har väldigt bråttom aldrig kommer att bli helt lugn.
Lycka till!

okey har du möjlighet att vara där oftare än 2 ggr/v?? nästa gång ut o skritta o på vägen hem hoppar du av o leder hem henne. testa ett annat bett? jag använder ett jaktkandar samt ett tredelat med parerstänger på min 9 åring (har 2 träns). testa longera före ridturen så hon får spralla av sig.

Ja, jag får i stort sett ta henne när jag vill, men jag har ännu inget körkort :o och stallet ligger en bit från mig så jag måste få skjuts (finns inga bussar) så det är den jobbiga biten, men jag trivs väldigt bra där ute!
Jag för väl kanske prata med ägaren om bett. Man märker faktiskt skillnad om manlägger in ett tränsbett, då blir hon inte lika bufflig när man ska knäppa nosgrimma osv. Med pessoat är hon inte still med huvudet o har nockat mig nåra gånger :P inte så hårt dock.
Men ägaren har sagtt att hon typ inte tar tränsbettet nä man rider, och jag vågar faktiskt inte chansa, men har det när jag promenerar med henne.
Får som sagt kolla upp lite bett, kanske pelham, kan det funka?
Tack för svar!

Jag har ridit en del varmblod, några som har haft lite liknande stil, så jag förstår din frustration. Det blir lätt så att hästen hetsar framåt, framåt och man själv bara får förhålla och lugna.
Lydnad är nog det enda man kan jobba med, både från marken genom att leda eller longera och försöka befästa röstkommandon för att få hästen att sakta ner men också genom att vara konsekvent när man rider. Träna halter, i början från skritt, och låt inte hästen gå fram förrän du själv rider den framåt. Gör halt, fram i skritt, ny halt, fram i skritt osv, efter ett tag borde förhållningen som krävs för en halt bli mindre och mindre. Gör sedan halterna kortare och kortare, så att du till slut bara kan göra halvhalter och på så sätt få henne att lugna sig och sänka farten (och koncentrera sig på dig).
Börja sedan med traven, sakta av till skritt och växla mellan gångarterna och halt.
Det är jobbigt och frustrerande, och man får nog inse att en häst som har väldigt bråttom aldrig kommer att bli helt lugn.
Lycka till!

När jag rider själv så är hon iaf lite lugnare. Som sagt i början på passet går det att göra halt, vissa gånger längre men biland lyssnar hon inte (också lite från dag till dag, har speciellt humör) men det är efter trav det blir jobbigt oftast.
Och när hästen inte vill ta halten så går dete verkligen inte förhålla tills hon stannar, för hon gör det inte. Hon snurrar iställer runt, vänder, backar. ALLT utom stå still i stort sett. och som jag skrv i tidigare inlägg, ett helt skrittpass är nästan omöjligt, då det blir taktning och diverse annat på hemvägen..
Det är lite jobbigt . o jag vet inte riktigt vart jag ska börja känns det som :confused:

börja longera henne de e en bra start=)

jo det kan du ha rätt i
Bara longering eller innan ridning?
Kan ju naturligtvis variera, men tycker du jag borde longera innan ridning ?

Och mena du alltså fullcheekbett när du sa bett med parerstänger ?
Funkar inte det "bara" som att hålla bettet ordentligt på plats?

Så fort man lett ut henne på stallplanen blir hon "taggad" och har VÄLDIGT svårt för att stå still. Man får va snabb i uppsittning, sitter upp från pall, kan vara besvärligt ibland.
Det är här du får börja träningen, att få henne att slappna av när du tagit ut henne på stallplanen. Ta det lugnt, vänta ut henne, bli inte arg eller irriterad utan se till att dina egna energier är lugna och avslappnade, lita på att hon kommer att slappna av. Stå och prata lite med henne, klia henne lite på halsen, titta på omgivningarna, ta en promenad med henne, osv... Det kan ta sin tid, och låt det ta den tid det tar. Vill man ha en avslappnad häst att rida på så gäller det att den är avslappnad redan när man kliver upp.

Går iväg direkt man satt sig i sadeln.
Tyvärr ett vanlig och helt onödigt problem. Det beror helt enkelt på att de har haft en "småstressad" ryttare som tagit ut hästen på stallplan, satt foten i stigbygeln, klivit upp i sin egen sadel med rätt längd på stiglädren och genast sagt till hästen att gå iväg. Till sist förknippar hästen att "när man sätter foten i stigbygeln så ska man gå iväg.
För att råda bot på detta problem, kliv upp och låt hästen stå still. Säg inte åt den att gå förrän den är avslappna och har sänkt huvudet en aning. Det går förvånansvärt snabbt och lätt att lära om en häst med det här problemet, bara man är konsekvens. Går hästen iväg när man sätter foten i stigbygeln, så tar man ut foten och ber hästen stå stilla, när den är avslappnad provar man igen, osv osv.
Fortsättningsvis, så ser man till att stå stilla en stund innan man går iväg (annars kommer problemet tillbaka).

I början på ridpasset, i skritt, är hon relativt lugnt. Dock hela tiden väldigt okoncentrerad, allt utom jag är väldigt intressant.
Hästen är högre än dig i rang, därför är du ointressant. Det är mer intressant att titta på omgivningarna... Leta reda på en BRA tränare i din närhet som kan det här med att bygga ledarskap. När du blir ledare för din häst så kommer den också att lyssna på dig. Och det är ju mycket lättare att utbilda en häst som lyssnar på en.

Efter trav blir hon het. Skrittar på som tusan, nästan omöjligt att göra halt. Försöker man så fortsätter honantingen gå, börjar trippa med slängande huvud, går i sidled eller står still i max ½ sekund.
Hon kan i stort sett galoppfattning och väl i galopp går det fooort. Jättestark och man behöver en låång stoppsträcka!
Jag skulle ta den här hästen på långa skritturer på åtminstone 2 timmar per gång, gärna bland bebyggelse eller annat som gör att hon blir trött mentalt också av att titta på allt runt omkring. Jag skulle inte kräva så mycket mer än att hon skulle knata på och uppföra sig schysst och framför allt vara avslappnad. Jag är av uppfattningen att ju lugnare man rider, ju lugnare häst får man. Allt eftersom, när hästen börjar bli lugnare och bättre, lägger man in små travpass. Börjar hon hetsa upp sig, återgå till skritt. Till sist har du också en avslappnad trav. Viktigt är att du inte sitter och småhåller/"bromsar-henne-utifall-att". Ha ganska slacka tyglar, det får henne att slappna av. Först den dag hon kan trava avslappnat, skulle jag gå över till galoppen och jobba på att få henne avslappnad där.

Hon rids på två-delat pessoabett (tygeln i andra ringen, under själva bettringen), men är ändå så himla stark. Hon har förstås lite svårt att bära sig, är inte direkt utbildad. Kan inte skänkelviking, öppna/sluta osv, tar skänkeln enbart som framåtdrivande.
Styrkan sitter inte i munnen utan i huvudet. Se mina tankar och idéer ovan om att få henne avslappnad och lyssna på dig. Personligen tycker jag pessoabett är ett otyg, ett tränsbett med hävstångsverkan... Det gäller mer att hitta en positiv kommunikation med din häst.

Traven går iaf att lugna ner om man tar och lättar efter ett tag, men galoppen är explosiv.
Strunta i galoppen tills ni fått resten av fungera. Då kommer galoppen snart att fungera också.

Tar tacksamt emot hjälp och tips på vad jag ska göra. Det blir lite jobbigt i längden, och jag vill inte bara sitta o hålla i henne. Jobbigt för både henne o mig.
Nu blev mitt svar väldigt långt också! Hoppas du orkade läsa mina tankar kring det hela. En avslappnad häst är en lycklig och naturlig häst, och så mycket enklare och roligare att rida. Men det kan krävas en hel del jobb och tid innan man kommer dit om hästen "lärt sig annat". Men det finns inga genvägar, bara tid och tålamod... Lycka till!

Bettet är det sista man brukar behöva fundera på. Om situationen inte börjar bli farlig, men då kanske man borde ta en funderar på om man ska rida ut överhuvudtaget :angel:

Det krävs i regel massor med tålamod på hästar som är såpass stressade som denna låter. Tålamod och envishet men utan att ta ut envisheten negativt över hästen, konsekvent kanske snarare är ordet! :p

Har själv haft en medryttarhäst (också varmblodssto, ej "inriden" i dess rätta bemärkelse) som låter ungefär likadan, och min egen häst har samma tendenser men tar nog inte ut det på samma sätt - eller att den aldrig tillåtits göra det tack vare lite mer noggrann inridning?
Första ridpasset så red jag på en åker och övade ENBART halter från skritt. Tvingade den inte att stå stilla eller så utan nöjde mig med halt (fast så tog det 15-20 minuter att öht få stopp på den - första gången det känts som att en häst skenat med mig i skritt! :rofl: ) och sen klapp på halsen, beröm med rösten och eftergift. Vila lite som belöning, så länge den orkar vila vill säga och sen började det om så snart hästen gick iväg. Ville att den dels skulle lära sig tygelförhållningar och dels att det var mer bekvämt att vila.

Vid något annat tillfälle så fuskade jag och drog på en lånad westernsadel och långa delade westerntyglar, surrade fast tygeländen (såpass löst att hästen kunde sänka huvudet bra mycket utan att det tog emot) bara så den inte skulle hänga och slänga och att JAG skulle känna mig tryggare, sen övade jag på att inte ta ett endaste dugg i tyglarna utan bara försöka hålla min egen balans och inverka lite med sitsen. En hel uteritt inklusive en brant lång sista nedförsbacke på asfalt där jag vet att hästen skenat en eller två gånger tidigare med andra medryttarn. Till min förvåning så skrittade hästen precis hela vägen och slutade takta/stressa efter en stund utan sänkte huvudet! :) Det gick t o m bra i sista backen.

En mycket tänkvärd sak är att dessa till synes okoncentrerade och stressade hästar ofta är väldigt tacksamma att jobba med. De behöver bara bli aktiverade i hjärnan istället för i benen, för ofta är det "tänkande" hästar alltså som kräver mental stimulans som blir på det viset. Ge hästen en lätt uppgift, t ex bara att ställa lite i nacken eller att göra massor med halter. Med tryck när du ber om något och den ignorerar (som ökas successivt om den totalignorerar) och total eftergift och beröm så snart den gör minsta lilla antydan till att göra rätt. Hästen ska alltså få en situation som den får hitta lösningen till genom vältimade eftergifter och beröm.

Trava inte. Hellre hjärngympa som gör att hästen känner sig klar för dagen. Istället kortare travövergångar när du kommit så långt att hästen snabbt svarar på förhållningarna så du kan trava endast ett par steg innan hästen som reflex börjat stressa upp sig/öka på.
Kan den inte skänkeln låter det som en ypperlig idé att börja träna den på. Likaså uppsittningen.

Tyvärr ett vanlig och helt onödigt problem. Det beror helt enkelt på att de har haft en "småstressad" ryttare som tagit ut hästen på stallplan, satt foten i stigbygeln, klivit upp i sin egen sadel med rätt längd på stiglädren och genast sagt till hästen att gå iväg. Till sist förknippar hästen att "när man sätter foten i stigbygeln så ska man gå iväg.
För att råda bot på detta problem, kliv upp och låt hästen stå still. Säg inte åt den att gå förrän den är avslappna och har sänkt huvudet en aning. Det går förvånansvärt snabbt och lätt att lära om en häst med det här problemet, bara man är konsekvens. Går hästen iväg när man sätter foten i stigbygeln, så tar man ut foten och ber hästen stå stilla, när den är avslappnad provar man igen, osv osv.
Fortsättningsvis, så ser man till att stå stilla en stund innan man går iväg (annars kommer problemet tillbaka).

Jag fuskade och använde godis. Har funkat kanon! ;)
Från att ha ahft tvångstankar om att det är omöjligt att stå stilla mer än en pyttestund i taget. Likaså med stillaståendet, hästen fick en mumsbit varje gång den stannat (ibland kunde det dröja en liten stund innan den fick godisen och ibland kunde den få flera, för att inte lära den att det bara är att gå iväg när man fått godisen) och blev otroligt mycket mer positiv till stillastående efter det.
Tyckte själv det lät som en dum idé, men alternativet som tränaren ville att jag skulle göra var one-rein-stop, men jag tyckte bara det var elakt mot hästen som då trodde att han gjorde det jag ville genom att gå runt runt runt runt runt... (du fattar poängen? :p ) och det är en äckligt samarbetsvillig häst så av ren nödlösning för att slippa tränarns klagomål så blev det godis istället! Testade en gång med hästen lös i ridhuset också, med träns och sadel men utan tyglar, att köra lite join-up aktigt, att man drev iväg hästen om den blev för ointresserad av mig med stod och kliade lite och gullade när den ville vara med mig. Och testade då att hoppa upp och hänga över hästen och ge den godis + mankkli. Efter ett par försök vågade jag hoppa upp. Det var FÖRSTA gången jag tränade stillaståendet, så det kändes rätt modigt med historiken att dra iväg så snart man var på väg upp, var lite rädd att fastna med foten i stigbygeln om hästen drog iväg.

Tack för svaren :)

det är ju inte min häst så jag kan ju inte riktigt göra som "jag vill o tycker". Menägaren är iofs väldigt lättsam.

Högre i rang är hon säkert än mig.Vi känner inte varann riktigt än heller, som sagt bara skött henne ca 1 månad. Något jag får jobba på så klart

Men jag ska försöka med alla tips i gett!
Även om jag bara har henne två dar.
Ska försöka att ine bli för ivrig, och ha tålamod!
Kan erkänna att ibland är min stubin kort, ine så att jag blir arg men lite otålig. Gillar även när det går fort :angel:
Men får börja lite från början nu kanske

Tack allihopa :bow:

jo det kan du ha rätt i
Bara longering eller innan ridning?
Kan ju naturligtvis variera, men tycker du jag borde longera innan ridning ?

Och mena du alltså fullcheekbett när du sa bett med parerstänger ?
Funkar inte det "bara" som att hålla bettet ordentligt på plats?

du kan variera.
nja kanske de. men det ha funkat superb för min häst vilket inte behöver betyda att de funkar för din.

men variera med longeringen du=)

Jag fuskade och använde godis. Har funkat kanon! ;)
Från att ha ahft tvångstankar om att det är omöjligt att stå stilla mer än en pyttestund i taget. Likaså med stillaståendet, hästen fick en mumsbit varje gång den stannat (ibland kunde det dröja en liten stund innan den fick godisen och ibland kunde den få flera, för att inte lära den att det bara är att gå iväg när man fått godisen) och blev otroligt mycket mer positiv till stillastående efter det.
Tyckte själv det lät som en dum idé, men alternativet som tränaren ville att jag skulle göra var one-rein-stop, men jag tyckte bara det var elakt mot hästen som då trodde att han gjorde det jag ville genom att gå runt runt runt runt runt... (du fattar poängen? :p ) och det är en äckligt samarbetsvillig häst så av ren nödlösning för att slippa tränarns klagomål så blev det godis istället! Testade en gång med hästen lös i ridhuset också, med träns och sadel men utan tyglar, att köra lite join-up aktigt, att man drev iväg hästen om den blev för ointresserad av mig med stod och kliade lite och gullade när den ville vara med mig. Och testade då att hoppa upp och hänga över hästen och ge den godis + mankkli. Efter ett par försök vågade jag hoppa upp. Det var FÖRSTA gången jag tränade stillaståendet, så det kändes rätt modigt med historiken att dra iväg så snart man var på väg upp, var lite rädd att fastna med foten i stigbygeln om hästen drog iväg.

Alla sätt är bra utom de dåliga!

Är medryttare på ett varmblodssto sen lite drygt en månad tillbaka.

Hästen har tidigare varit vanvårdad, eller iaf väldigt illa omhändertagen. Stod typ bara i en hage, fick knappt mat, dåliga hovar osv.
Ägaren köpte henne för ca 2½-3 år sen, har jobbat upp förtroende och nu är hon en "häst igen" Lugn o snäll i hantering (oftast, har sina dåliga dagar ;) fast hon gör ju aldrig nåt, bara lite sur)

Går iväg direkt man satt sig i sadeln, tar man i henne höjer hon huvudet o går i sidled o allt möjligt.
I början på ridpasset, i skritt, är hon relativt lugnt. Dock hela tiden väldigt okoncentrerad, allt utom jag är väldigt intressant. Om jag inte skulle ta i tygeln ibland lite lätt skulle hon gå in i träd, på riktigt för hon kollar inte vart hon går (även snubblig)

Låter precis som min förra foderhäst, jag lämnade tillbaka honom helt enkelt. och det var för att jag inte hade orken/lusten att ta mig an honom..

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 697
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 993
Träning Hejsan! Behöver tips och råd. Har en väldigt energisk häst som stundvis blir rätt het. Jag kan hantera det i skritt och trav och känner...
2
Svar
28
· Visningar
3 979
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 769
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama