Kontakt kanske var fel ord när jag inte förklarade mer, menar inte att få kontakt i munnen utan med hästen. Den slutar helt enkelt att lyssna och drar ibland i tygel men oftast ignorerar den bara mig och mina tygel tag helt. Det är en stor häst och jag kan inte riktigt ha en dragkamp med den. Men den går inte bakom tygeln utan lyssnar bara inte.
Angående hävstång har jag testat det på hästen förut och det har den inte gillat och har då "krullat" up sig och gått bakom handen och för att det inte var bekvämt att gå så börjat bocka osv för att vissa sitt missnöje. Där av inget bett ned hävstång
Hästen seden den kom till mig har ridits på tredelat anatomic från sprenger. Har som sagt testat tredelade med olika former av hävstång. Har testat tvådelat vilket hästen gillade men rids inte regelbundet på det.
Hästen blir helt annorlunda ute än när den trimmas och hoppas men har såklart pratat med min tränare om det här men vi har inte hittat lösningen ännu så tänkte få lite av andras syn punkter också
Tack för all hjälp och skriv gärna om ni har nått tips även fast det inte är bett relaterat