Stärka galoppen

Sipuli

Trådstartare
Vet inte om det finns trådar som berör det här ämnet, så startar en ny.

Problemet är alltså att hästen blir väldigt fyrtaktig i galoppen. Stundvis så är galoppen helt underbar och tretaktig, men för det mesta blir den fyrtaktig. Hennes ras är ju en bidragande orsak (vbl travare/nf-korsning) men jag VET ju att hon har galoppen, så vet att det finns något att kämpa för. ;)

Sen tror jag att de största bovarna i dramat är
* Ryttaren. D.v.s jag. Det blir lätt att jag arbetar i ett alldeles för dåligt tempo, vill gärna nöta på i kort/samlad galopp. Och sen fastnar jag lite i innertygel också. :o
* Och styrkan förstås. Fast mest tror jag det handlar om ryttaren, för hon har strykan att gå i en tretaktig galopp så länge vi har ett bättre grundtempo, det är när jag kortar upp galoppen som den blir väldigt fyrtaktig.

Har ni några tips och idér på övningar man kan använda för att stärka galoppen? F.ö så hopptränar vi en gång i veckan (mest för att ponnyn ska få lite varierat arbete) men det bör ju vara ganska bra för styrkan det med. Men ni får gärna komma med fler råd!

Sv: Stärka galoppen

Det kan vara så att det yttre bakbenet behöver bli mer aktiverat i galoppen. För att aktivera det kan man använda sig av ett långt spö så man når dit.

Jag har haft en sån där häst i mina yngre dar. Han var otroligt snäll och framförallt välutbildad men ibland kunde han hamna i fyrtakt. Vad man kan göra är att skänkla 2 ggr snabbt med innerskänkeln. Det ska ske i ett galoppsprång. Då måste hästen trampa om i galoppen och blir lite mer vaken.

Vad tycker du och hästen om att hoppa? Ibland kan det vara bra att hoppa studs för att stärka bakdelen. Du behöver absolut inte hoppa högt men åtminstonnde 6-7 hinder på rad.

En annan övning för att få hästen mer aktiv bak är att komma i galopp på en mindre fyrkant. Halva ridbanan ungefär. I hörnen så vänder du hästen så att du nästan gör en 90 graderssväng i stället för ett runt hörn. Hänger du med?

lycka till

nu när jag har sett filmerna så kommer jag med lite andra tips ;)
du håller in henne väldigt mycket utan att driva. Då tappar hästen baken. Vill du ha henne i kort galopp måste du driva annars går hon bara sakta med benen 7 meter bakom sig.
Var mjuk i handen och driv henne fram till bettet så går det nog bättre.
Vad säger din dressyrtränare om saken?

Tack för tipsen! Ska prova de där sakerna idag, så får jag ju se om det hjälper på henne. Ponnyn fullkomligt ÄLSKAR att hoppa, jag har ett lite svalare intresse om man säger så... tidigare då jag hoppade lite mer så hade hon faktiskt starkare galopp, då var den inte lika fyrtaktig. Så som sagt så tror jag faktiskt att det mest handlar om mig, men ska testa det du föreslagit!

Jag har ochkå en travare som har bakbenen efter sig i galoppen. Min tränare tyckte att jag ska träna slutor i skritt och trav för att stärka ytter bak inför galopparbetet. Blir ytter bak (som ju är det bakersta benet i galoppen) starkare, kommer in längre under hästen och får mer bärkraft så blir det inte så mycket skjutkraft "och paddlande" bakom hästen.

Vet inte om det finns trådar som berör det här ämnet, så startar en ny.

Problemet är alltså att hästen blir väldigt fyrtaktig i galoppen. Stundvis så är galoppen helt underbar och tretaktig, men för det mesta blir den fyrtaktig. Hennes ras är ju en bidragande orsak (vbl travare/nf-korsning) men jag VET ju att hon har galoppen, så vet att det finns något att kämpa för. ;)

Sen tror jag att de största bovarna i dramat är
* Ryttaren. D.v.s jag. Det blir lätt att jag arbetar i ett alldeles för dåligt tempo, vill gärna nöta på i kort/samlad galopp. Och sen fastnar jag lite i innertygel också. :o
* Och styrkan förstås. Fast mest tror jag det handlar om ryttaren, för hon har strykan att gå i en tretaktig galopp så länge vi har ett bättre grundtempo, det är när jag kortar upp galoppen som den blir väldigt fyrtaktig.

Har ni några tips och idér på övningar man kan använda för att stärka galoppen? F.ö så hopptränar vi en gång i veckan (mest för att ponnyn ska få lite varierat arbete) men det bör ju vara ganska bra för styrkan det med. Men ni får gärna komma med fler råd!
Ett bra sätt att aktivera bakdelen tycker jag är att arbeta tempoväxlingar i galopp. Att låta hästen öka för att sedan ta tillbaka men kom ihåg att om du vill få henne att samla upp sig utan att bli fyrtaktig så får du inte tappa drivningen och bara minska genom förhållning. Försök istället fånga upp, driva och behålla kraften från ökningen och passa med ytterskänkeln så att hon inte "sladdar" som försvar när det blir litet jobbigt.

personligen tror jag inte hon ska samla så mkt ännu om hon redan har problem med att galoppen blir fyrtaktig.

personligen tror jag inte hon ska samla så mkt ännu om hon redan har problem med att galoppen blir fyrtaktig.
Sant, vad jag menade var att vägen mot samling måste gå via att hästen får "gå på", så att det inte blir ett fyrtaktigt "harvande" kort galopp. Tanken var att via minskningarna som ska vara korta och successivt ökas på vartefter hästen orkar behålla galoppen ska stärka upp och aktivera bakdelen.

Jag har ochkå en travare som har bakbenen efter sig i galoppen. Min tränare tyckte att jag ska träna slutor i skritt och trav för att stärka ytter bak inför galopparbetet. Blir ytter bak (som ju är det bakersta benet i galoppen) starkare, kommer in längre under hästen och får mer bärkraft så blir det inte så mycket skjutkraft "och paddlande" bakom hästen.

Travarna har ju aktionen litet emot sig när de ska börja jobba dressyr eftersom det är så väldigt annorlunda mot det de gör på banan.Det tar tid och även om de rör sig litet som en hjulångare från början så går det att "rida om" dem. Har själv haft flera till både hoppning och dressyr.Och öppna, sluta och skänkekvikning är aldrig fel de är ju alla övningar som "jobbar igenom" hästen.

Jag hade en häst med STORA galopproblem. :crazy: Han fick världens finaste och bärigaste galopp genom olika övningar, så ge inte upp! :)
Exempel på vad jag gjorde:
- Bästa övningen, alla kategorier: cavalettis/bommar i solfjäderformat i ett hörn! Hörnet begränsar farten, tvingar hästen att söka balans osv. Bommarna gör att den fäster uppmärksamhet vid sina ben, och får bättre galoppsprång. Man kan utnyttja solfjäderformatet genom att ta en ytterlinje eller innerlinje för att få olika avstånd (om hästen är styrbar). Annars är det ju enkelt att ändra avståndet mellan bommarna. Man kan med fördel börja genom att först tömköra hästen i galopp över bommarna (om hästen och ryttaren kan/har vana). För att sen fortsätta uppsuttet.
- "Galoppintervall" på bra underlag (i terräng). Galoppera en sträcka (0,5-1 km) i den takt där hästen har bäst tretakt. Skritta tillbaka. Galoppera samma sträcka igen. Skritta tillbaka. När konditionen ökar kan du öka antalet intervall och när takten känns stabil kan du börja mixtra med tempot.
- Löshoppa hästen på lagom höga hinder.
- Klättra i skritt.
- Skritta på lös tygel och låt hästen hitta maximal avslappnad rörlighet i skritten.

Som slutkläm vill jag också påminna om att du bör kolla hästens ben, för en plötslig taktändring kan ju tyda på skada. Kolla först, träna sen. ;)

Med min pålle var förändringen nästan magisk. Han blev t o m sån att när jag släppte honom i hagen, så tog han in bakdelen under sig och ångade iväg i en underbar, bärig tretakt. :d :love: (Tyvärr är han borta nu, RIP)

Tillägg: glömde skriva. Om du har vana, så är det bra att tömköra hästen då och då, då ser du själv vad som fungerar/inte fungerar, och hästen får arbeta utan ryttare (omväxling).

Senast ändrad:

Vilka bra råd :bow:

Finns inget att tillägga direkt förutom att koncentrera sig på övergångar galopp - trav - skänkelvikningen - galopp.

Brukar främja takten både i trav och galoppen....inte för många g.språng bara.....ett par med kvalite och bygg på med mer när styrkan kommer.

Galopp skänkelvikningar! då måste dom (om man flyttar dom ordentligt) ta i med ytterbak för att kunna flytta. Det funferar jätte bra för mig och att det är oerhört mjukgörnade :)

Vill man driva det ännu längre, så finns ju alltid öppna i galopp på cirkel. ;) Där får de minsann hålla tungan rätt i mun. :D

En annan övning för att få hästen mer aktiv bak är att komma i galopp på en mindre fyrkant. Halva ridbanan ungefär. I hörnen så vänder du hästen så att du nästan gör en 90 graderssväng i stället för ett runt hörn. Hänger du med?

lycka till

På vilket sätt stärker det bakdelen?

Galopp skänkelvikningar! då måste dom (om man flyttar dom ordentligt) ta i med ytterbak för att kunna flytta. Det funferar jätte bra för mig och att det är oerhört mjukgörnade :)

Vill man driva det ännu längre, så finns ju alltid öppna i galopp på cirkel. ;) Där får de minsann hålla tungan rätt i mun. :D

Dessa två ska jag testa idag!
Ska bli intressant att se hur det funkar på min häst! :D
Han kommer väl att sakta av helt! :rofl:

Fast min är 24 år och har aldrig startat på banan :D
Hennes största problem är att hon är överrörlig och blir då lite "vinglig" i kroppen. Fast det har blivit mycket bättre nu sedan vi började träna AR. Hon kan till och med komma ner i en avslappnad kort trav efter en galopp, det var omöjligt förut. På volt kan hon galoppera relativt bra. Det är värre rakt fram än så länge, men det kommer så småning om.

Om du då försöker samla mer, just när du ska fatta galoppen. Dvs. rid i samlad skritt, lägger fram skänkeln men låter henne(?) inte öka fart/takt för att komma in i galopp utan hon måste riktigt sätta sig för att kunna fatta ordentligt, ur det vill hon gärna gå tillbaka i trav men då ger du henne ganska fria tyglar, samtidigt som du trycker på med skänkeln för en tydlig reaktion frammåt och uppåt tack vare sammlingen du fick innan. Då kommer hon söka sig nedåt (om hon är lösgjod) och galoppera med hela kroppen. Voila! Du får en rundare galopp. :) <-------------- dock bara några steg men du kan sakta av ganska snabbt, då får du snart en muskelknutte :D

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 338
Dressyr Jag har ett litet "problem" med min hyrponny. Hon blir gärna 4-taktig i sin galopp och hon har väldigt svårt att bära sig själv i...
Svar
10
· Visningar
2 233
Träning Lill hästen tycker att högergaloppen är överskattad och högst onödig, vi är inte helt överens. Jag vill mest få fler tips på övningar...
2
Svar
22
· Visningar
7 299
Senast: pannis
·
Dressyr Svårt att veta om frågan passar bäst här eller på ridning i grundutb.syfte..? Ponnyn vi har kastar gärna om galoppen, mest i höger varv...
Svar
3
· Visningar
1 026
Senast: kryddan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka