Stärka galoppen utan att galoppera?

Tuvisen

Trådstartare
Har ett fullblod på 5 år som har lite svårt för att orka hålla galoppen, hon blir lätt väldigt studsig och kmr liksom bara uppåt, det gör oftast att jag hamnar i obalans så jag bara stör henne ännu mer och det kan då vara svårt att få in en bra rytm i galoppen. Utan hon studsar uppåt och byter sen galopp antagligen för att jag hamnar i obalans.
Det jag vet kan stärka galoppen är galoppfattningar och avsaktningar. Men undrar om det finns några fler sätt, så att hon kan bli starkare i galoppen utan att galoppera så mkt ? Hjälper klättring galopp musklerna ??

Sv: Stärka galoppen utan att galoppera?

Prova med tömkörning. Då får hon ju galoppera utan att ha dig på ryggen och du kan ändå samla henne.
Jag tömkör min häst en del och det har hjälp jättemycket.

Klättra är bra, liksom ridning i kuperad terräng men vanliga dressyrövningar som öppna, sluta (hästen kliver in under sin tyngdpunkt med det bärande bakbenet), bakdelsvändning etc är också bra muskelträning för hästen. Likaså att trava över bommar på marken och senare ngt upphöjda bommar där hästen får gå i tämligen fri form och hitta sin egen balans. Det stärker och mjukgör hela hästens överlinje.

Är du säker på att problemet bara består i att hästen saknar muskelstyrka, så att det inte finns någon smärtproblematik som orsakar eller förvärrar det hela?

Ja har tänkt på det får bli tömlongering i såfall (fast var kanske det du menade?) om hon klarar det, försökte tömköra vanligt men det gillade hon inte när tömmarna kom på rumpan började hon sparka bakut och höll på så några minuter :grin:

Har inte hunnit rida henne så mkt sen vi fick hem henne dels för att jag delar henne med min kompis och så har det nu senaste 2 veckorna varit väldigt hårt, så har typ bara kunnat skrittat.
Men idag var det bättre och galopperade först på banan, och i början av galoppen blir hon studsig och springer med huvudet rätt upp, byter galopp osv men om man lyckas bromsa henne lite och får henne på yttertygeln, får hon ner huvudet och slappnar av (hon går inte iform då, men hon är avslappnad är som en helt annan häst) om man rider in på en volt lugnar hon ner sig och kan galoppera på lugnt och i en bra takt, och kan börja korta galoppen lite och jobba lite med henne.
Men det är just i början av galoppen hon gör så, vet inte om det är kvar från när hon blev galopp tränad att hon vill fort iväg, och blir ivrig studsig, för sen när jag rider på framåt går det oftast väldigt fort ett tag först innan jag lyckas lugna ner henne.
Vet inte om hon tänker att typ rakt spår galopp jätte fort och att man ska jobba på volten ?
Hon har typ bara varit ridhäst i ett halvår...
Sadeln ligger bra, är utprovad för 2 veckor sedan och märkte stor skillnad på den sadeln och den hon hade innan.

okej, nu måste du ju "galoppera" men..
galoppfattningar är ett under!
gör bara fattningar och bryt sedan av igen.
gjorde mååånga sådana på en äng för någon månad sen på min pålle, han bar sig hur fint som helst sen!

Den måst ju skolas om. Den gör nu som den blivit lärd- vill springa fort.

Den är troligen van att ridas med sällskap o få rulla på.
försök inte att börja samla den- än mer studs bara.
låt den galoppera av sig lite o öva sen lydnad med övergångar.

som jag skrivit ovanför, så blir hon studsig i början av galoppen, vill antagligen iväg, men kan inte bara låta henne galoppera okontrollerat är rädd att hon ska gå omkull då, har bara tillgång till ridbana och den är inte i super skick på vintern precis.. Brukar ta 1-2 varv innan hon lugnar ner sig och man kan då rida in på en volt och hon kan då galoppera på avslappnat och man kan börja minska steget och kräva lite.
Så tror inte det ligger så mkt i att hon inte orkar galoppera långsamt, utan mer att är det rakt spår ska det gå fort :grin:
Galopperade på en åker idag ok det gick väldigt fort kan jag säga, trodde knappt jag skulle lyckas få henne att svänga, för hon tar bettet mellan tänderna och sen springer hon.

jo att jag måste galoppera vet jag oxå, men tänkte mer på andra övningar man oxå kan göra för att underlätta...
Jag har börjat hitta på henne i traven nu iaf och hon jobbar på riktigt bra :) trodde jag inte för två veckor sedan :p

Träna massor av öppna-sluta och klättring om samling i trav innan du ger dig på galoppen. Se till att hästen orkar bära sig i lågsam, samlad trav innan du ger dig in i galoppen, och försök då inte att bromsa ner hästen, utan låt den gå i det tempo som passar bäst för stunden. Det är jobbigt att gå i långsam galopp! Minska tempot efter hand allt eftersom hästen blir starkare!

Träna massor av öppna-sluta och klättring om samling i trav innan du ger dig på galoppen. Se till att hästen orkar bära sig i lågsam, samlad trav innan du ger dig in i galoppen, och försök då inte att bromsa ner hästen, utan låt den gå i det tempo som passar bäst för stunden. Det är jobbigt att gå i långsam galopp! Minska tempot efter hand allt eftersom hästen blir starkare!
Långsam trav är inte samlad trav, liksom galopp.
Den är då bara kort.

Vårt fullblod lossnade verkligen mirakulöst när vi började tömköra honom i galopp. DÅ fattade han hela vidden av att gå i ett balanserat tempo. Det tog ett par gånger innan han förstod hur han skulle hantera sin kropp, men sedan gick det supersnabbt. Och han tycker det är jätteroligt.

Jag tycker ni ska lägga krut på att köra in hästen s a s (inte korrekt inkörd om hon slår mot tömmar etc), det kommer ni att ha stor nytta av också senare i utbildningen.

Försökte träna lite kort trav igår och det verkade funka, hon jobbar på bra stundvis :)

okej, ja tkr själv det är bra med tömkörning :) men vet inte riktigt hur man ska få henne att acceptera att tömmarna kmr åt rumpan :confused: Tkr över huvud taget inte om när man lägger på saker på ryggen, sadel, täcke mm.

Den måst ju skolas om. Den gör nu som den blivit lärd- vill springa fort.

Den är troligen van att ridas med sällskap o få rulla på.
försök inte att börja samla den- än mer studs bara.
låt den galoppera av sig lite o öva sen lydnad med övergångar.

Håller med - om du alls ska galoppera till att börja med.

galoppera ute, på ganska raka spår så det inte blir spänningar om du försöker rida små böjda spår och hästen inte orkar.

tömkörning är väl värt tiden att investera i. ha medhjälpare som går brevid i början så länge hon är rädd för linorna. tar bara ngra gånger så vänjer de sig.

Sitter du ner i galoppen? I såna fall kan det ju vara en idé att prova galoppera i lätt sits. :idea:

växlar lite, men är enklare att få henne lugn om man sitter ner...

Vi har haft samma problem med vår häst som har svag galopp. Här är några tips som kanske kan vara till hjälp:

1. Träna mycket övergångar trav-skritt-trav. det stärker också.

2. Galoppera ute på rakt spår. Bryt av. Fatta igen. Bryt av. Osv. Då känns det inte som om det är träning på banan utan bara roligt.

3. Hoppa. Låga hinder. Eller löshoppa. Roligt och jättebra för galoppen.

4. Galoppera i backe. Bara korta sträckor i början eftersom det är så jobbigt.

5. Framförallt bli inte stressad om det tar tid och om det blir knasigt. Det är bara att nöta på. Det gör inget om galoppen blir knäpp med huvudet rakt upp. Bryt av. Ny galopp.... mala på - mala på. Ta det en dag i sänder så ska du se att det blir kanon. :banana:

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har skrivit en tråd här tidigare om att jag nyss börjat rida igen efter att på grund av ridrädsla efter en olycka inte ridit på...
2
Svar
39
· Visningar
3 564
Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 692
Senast: Freazer
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 666
Senast: Hedinn
·
Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 970
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?
  • Akvarietråden V