Stärka galoppen utan att galoppera?

Sv: Stärka galoppen utan att galoppera?

okej, ja tkr själv det är bra med tömkörning :) men vet inte riktigt hur man ska få henne att acceptera att tömmarna kmr åt rumpan :confused: Tkr över huvud taget inte om när man lägger på saker på ryggen, sadel, täcke mm.

Du behöver inte lägga tömmarna på rumpan. Gå bredvid och lägg yttertömmen över ryggen. Jag vet att en del lägger yttertömmen bakom rumpan, men förstår inte vitsen med det. Det blir ju bara ryck i munnen och inget stöd.
Du skrev om tömlongering. Det är bara ett annat ord för "arbete på töm" men det var det jag menade. ;)
Jag tömkör både på spåret och på volt. Börjar nästan alltid en stund på rakt spår för att få till förhållning och framåtbjudning. Fortsätter med voltarbete och efter det rakt spår med sidvärtsrörelser, både i skritt och trav/tölt. (har islandshäst som också kastar sig in i galoppen) Galoppen börjar bli riktigt bra nu även med mig på ryggen.:angel:

ja tror vi ska prova det :) är skönt att kunna motionera dem på annat sätt biland, och tkr ofta att longering inte ger så mkt...

En annan grej. Försök inte bromsa med att dra i tygeln. Många galoppörer har lärt sig att när tygeln kortas ska tempot ökas. Tvärtemot vad vi är oss på vanliga ridhästar så lägg ner tygeln. Läng och lägg handen vi manken.

Förr att ge dig själv mer balans, lägg tygeln i en ögla mellan händerna. Då kan du lägga hela öglan på manken och ta stöd i den utan att hänga i mun på hästen.

En annan grej. Försök inte bromsa med att dra i tygeln. Många galoppörer har lärt sig att när tygeln kortas ska tempot ökas. Tvärtemot vad vi är oss på vanliga ridhästar så lägg ner tygeln. Läng och lägg handen vi manken.

Förr att ge dig själv mer balans, lägg tygeln i en ögla mellan händerna. Då kan du lägga hela öglan på manken och ta stöd i den utan att hänga i mun på hästen.
:bow:
Så gör man för att stötta dem i snabb galopp. När de tappar stödet- saktar de av.
så gör jag med mina halvblod, men inte under dressyrträning- trampar ner i innern o en kram på ytter- vips o hästen är tillbaka.:bow:

Att stärka den i galoppen gör man genom att minska galoppen ett par tre språng o sen fram igen o upprepa.

Tror du håller för mycket kanske? Prova att släppa fram hästen och låta den galoppera, korta inte för mycket. Det kan kanske kännas fort för dej, beroende på vad du är van vid tidigare, men det är kanske där hästen behöver gå för att orka. Våga låta den galoppera.
Är den inte så stark ännu klarar den inte att du kortar för mycket, det viktiga är att den är i balans.

Ett fullblod har inte svag galopp som måste förbättras, tvärtom men ryttaren måste lära sig att rida i galoppen, och den kan behöva stärka sina muskler för att kunna gå mer samlat i galopp vilket är en helt annan sak. Det är vanligt stärkande arbete då, klättra, övergångar, fattningar mm mm.

som jag skrivit ovanför, så blir hon studsig i början av galoppen, vill antagligen iväg, men kan inte bara låta henne galoppera okontrollerat är rädd att hon ska gå omkull då, har bara tillgång till ridbana och den är inte i super skick på vintern precis.. Brukar ta 1-2 varv innan hon lugnar ner sig och man kan då rida in på en volt och hon kan då galoppera på avslappnat och man kan börja minska steget och kräva lite.
Så tror inte det ligger så mkt i att hon inte orkar galoppera långsamt, utan mer att är det rakt spår ska det gå fort :grin:
Galopperade på en åker idag ok det gick väldigt fort kan jag säga, trodde knappt jag skulle lyckas få henne att svänga, för hon tar bettet mellan tänderna och sen springer hon.

Du behöver en tränare och hästen behöver utbildas från början som ridhäst.
Det är så lätt att börja gissa om varför det är si eller så med fd galopphästar och med det missar många den uppenbara förklaringen att ryttaren inte riktigt är i balans, kanske håller för mycekt i hästen (känslgia hästar) att hästen inte förstår eftersom den inte är ridhästutbildad osv osv.

Börja från början och se det som en unghäst, glöm att den kanske gör si eller så pga sin bakgrund, det kan hända ibland, men nmest troligt är det andra orsaker.

Jag brukar longera med lätt inspänning, har funkat jätte bra på alla hästar, då måste dom jobba själva o inte bli störda/koncentrera sig på ryttaren. Även minska volter både på lina o med ryttare, galopp men också i trav. det gäller dock att man succesivt minskar volten, kräva ett varv till när det tar emot sen öka volten i lätt sits, låg form, nosen i backen,"stretching", för att sen minska igen. Hade ett anglosto (hoppning) som helst velat bo på Täby, men när volten blev mindre så ville hon helst bryta till trav, fick alltså börja
driva lite:eek:. Viktigt är bara att man inte kör för länge utan ökar träningen succesivt.

Men det är just i början av galoppen hon gör så, vet inte om det är kvar från när hon blev galopp tränad att hon vill fort iväg, och blir ivrig studsig, för sen när jag rider på framåt går det oftast väldigt fort ett tag först innan jag lyckas lugna ner henne.
Vet inte om hon tänker att typ rakt spår galopp jätte fort och att man ska jobba på volten ?
Hon har typ bara varit ridhäst i ett halvår...
Sadeln ligger bra, är utprovad för 2 veckor sedan och märkte stor skillnad på den sadeln och den hon hade innan.

Det är garanterat så att löphuvet finns kvar. Jobbade på Täby en sommar o bara man tänkte korta tygel/galopp,så var det upp med bläsen o iväg.:bump: Nu är det ju en viss teknik att kunna hålla dem i ett visst tempo, kan ju inte gå fullt jämt. Prova att börja galoppen på böjt spår försöka lätta på innertygel ge klapp emellanåt. Om hon går i skaplig kort galopp på volt så ut på rakspår, men släpp inte iväg. Nöj dig med halv långsida tillbörjan, o gör om. Var konsekvent i träningen så kommer hon nog snart bli ridhäst.

Nu är det ju skillnad att rida på Täby och rida en fd galopphäst hemma.
Det är också skillnad hur du kortar upp tygeln. Det viktiga är att inte sitta och hålla utan våga lätta.

Nej det är inte "löphuvud" med all sannolikhet utan att ryttare och häst inte känner varandra, osv som jag skrev ovan.

Hästen ska inte galopperas på volt om det inte är en mycket stor volt, och den måste få plats att galoppera där den orkar.
Det är just det misstaget många gör, att fixera sej vid att förklara allt med "löphuvud" istället för att inse att det är en unghäst som måste grundutbildas och det görs inte över en natt.'

Hästen kommer alltid att vara kvickare i reaktionerna och känsligare än många halvblod men den behöver inte alls ha några problem med att den varit galopphäst (om den inte gått många år på banan möjligen) Mycket handlar om hästens psyke öht och om ryttaren också.
En bra tränare är det bästa och viktigaste tipset!

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har skrivit en tråd här tidigare om att jag nyss börjat rida igen efter att på grund av ridrädsla efter en olycka inte ridit på...
2
Svar
39
· Visningar
3 564
Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 692
Senast: Freazer
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 666
Senast: Hedinn
·
Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 970
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?
  • Akvarietråden V