stärka ena sidan???

I

isan_love

hej som de flesta hästar har min häst en sida som är starkare än den andra, höger sidan är väldigt mycket starkare och det gör att hon tycker det är jobbigt med volter i vänster varv och går gärna snett i vänster varv på fyrkantspåret också.

Jag rider lektion 1 gång i veckan och annars bara ute i skogen och där kan jag ju inte göra mer än att göra henne rak jag kan ju inte träna på volter eller annat, jag har bara ridit hemma hela livet och 1½ år på ridskola så jag är ju inte värsta proffset heller så nu skulle jag vilja ha lute tips på hur man kan stärka hennes vänstra sida på nått enkelt sätt på en helt vanlig grus/skogsväg :)

Har ni några bra tips? :)

Sv: stärka ena sidan???

Börja med att kolla hur stark du själv är i den sidan. Vanligtvis kommer såna saker av att man själv är väldigt klen i ena sidan så jag stärker min ena sida med att göra saker med "fel" hand. Exempelvis mocka med fel hand, grisigt svårt i början men den lär man sig.

Varför kan du inte rida volter i skog eller grusväg? Har en bekant som tränar det mesta av sin dressyr i skogen. Har för mig att det är Ulla Håkansson som också gör det.

Varför kan du inte rida volter i skog eller grusväg? Har en bekant som tränar det mesta av sin dressyr i skogen. Har för mig att det är Ulla Håkansson som också gör det.

det är så himla trångt att göra volter på en smal skogsväg tyvärr :(

Börja med att kolla hur stark du själv är i den sidan. Vanligtvis kommer såna saker av att man själv är väldigt klen i ena sidan så jag stärker min ena sida med att göra saker med "fel" hand. Exempelvis mocka med fel hand, grisigt svårt i början men den lär man sig.

ja det e ju snart dags att börja ha hästarna inne så får väll börja träna då då :D

fast min tränare säger att det beror på att min häst är klenare i ena sidan men visst det kanske beror på mig får väll satsa på styrke träning för både mej och hästen xD

Som sagt är det mycket möjligt att det är din häst som är klenare, detta kan dock komma av dig att du kanske inte kan ge tillräckligt tydliga hjälper för att hästen ska göra bra ifrån sig åt ena hållet (som mitt problem var) eller att du kanske rider snett på ett näst intill omärkbart sett eller din tränare som inte tänkte på det. Som sagt, kolla upp dina egna styrkor och svagheter först och utgå ifrån det och börja sen med kanske lite lättare dressyr i ena sidan (du kan kanske inte vänta dig att hästen gör perfekt sidepass åt det klena hållet det första du gör menar jag). Detta behöver du ju inte göra när ni tar in hästarna, sopa stallgången lär du ju göra om du rör dig inom stallet med hästen, sadla och hoppa upp/av från fel sida osv. Jag tänkte lära mig att skriva med vänster hand någon gång med, mest för skojs skull :D

Som sagt är det mycket möjligt att det är din häst som är klenare, detta kan dock komma av dig att du kanske inte kan ge tillräckligt tydliga hjälper för att hästen ska göra bra ifrån sig åt ena hållet (som mitt problem var) eller att du kanske rider snett på ett näst intill omärkbart sett eller din tränare som inte tänkte på det. Som sagt, kolla upp dina egna styrkor och svagheter först och utgå ifrån det och börja sen med kanske lite lättare dressyr i ena sidan (du kan kanske inte vänta dig att hästen gör perfekt sidepass åt det klena hållet det första du gör menar jag). Detta behöver du ju inte göra när ni tar in hästarna, sopa stallgången lär du ju göra om du rör dig inom stallet med hästen, sadla och hoppa upp/av från fel sida osv. Jag tänkte lära mig att skriva med vänster hand någon gång med, mest för skojs skull :D

ja jag tror inte det är nån risk för att jag kommer göra det för svårt i alla fall för jag gör inte mycket mer än lättare dressyr, det svåraste vi gör på våra lektioner är typ skänkelvinkningar så ja...

Tack så jätte mycket för alla svar föresten :bow:

Rider du it på en skogsväg, rid in i skogen också och rid i serpentiner, volter m.m runt träden. Det funkar perfekt, gör det själv med min madame som avskyr att träna på bana ;):p

Hur menar du att hon går snett på fyrkantspåret ? skjuter hon in rumpan, bogen eller vad gör hon ?? Iaf så rider jag mest ute i skogen för har bar tillgång till bana innan 5 eller efter 8 mån- tors, tror även hästarna tkr det är mkt roligare i skogen. Men jag rider dressyr ute i skogen oxå, ställer, flyttar skänkelvikning, rider öppna, sluta, jobbar iform. mm. Man kan rida dressyr i skogen oxå, volter kan vara svårt i skogen.
Som någon skrev så är man ju själv oxå svagare i ena varvet, jag vet själv att jag är väldigt svag i min vänster hand, jag bröt den handleden för typ 2-3 år sedan, men har väl aldrig tränat upp den som jag skulle, så blir ofta väldigt stum i den handen. Spec när jag rider i vänster varv. Jag försöker jobba med det och göra mer saker med den handen, som typ borsta tänderna, var jätte svårt i början :eek: brukar även försöka mocka med den handen.

Hur menar du att hon går snett på fyrkantspåret ? skjuter hon in rumpan, bogen eller vad gör hon ?? Iaf så rider jag mest ute i skogen för har bar tillgång till bana innan 5 eller efter 8 mån- tors, tror även hästarna tkr det är mkt roligare i skogen. Men jag rider dressyr ute i skogen oxå, ställer, flyttar skänkelvikning, rider öppna, sluta, jobbar iform. mm. Man kan rida dressyr i skogen oxå, volter kan vara svårt i skogen.
Som någon skrev så är man ju själv oxå svagare i ena varvet, jag vet själv att jag är väldigt svag i min vänster hand, jag bröt den handleden för typ 2-3 år sedan, men har väl aldrig tränat upp den som jag skulle, så blir ofta väldigt stum i den handen. Spec när jag rider i vänster varv. Jag försöker jobba med det och göra mer saker med den handen, som typ borsta tänderna, var jätte svårt i början :eek: brukar även försöka mocka med den handen.

hon skjuter in rumpan när jag rider på fyrkantspåret.. :/ okey får väl försöka rida lite dressyr i skogen då ;) fast öppna och sluta tror jag att jag skippar då jag aldrig gjort d :P(A)

Liknande trådar

Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
801
Senast: Elo
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
411
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 792
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 072
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka