Stark ponny

L

leva11

Vi har en Newforest som vi har ägt en vecka nu,
Det går jätte bra att rida ut på han själv
men när man är fler så blir han sten hård i munen och tävlar mot anndra hästar.
Förra ägaren sa att han inte gjorde så,Kan det vara så att han testar våran dotter som han är ny i stallet ?
vi har tränset och betet på som vi fick med när vi körde han och han har ett tre delat bett,
Fins det någott annat man kan välja som du rekomenderar ?
På ridskolan rekomenderar dem gummi snodd vad tror ni om det ??
:confused:
Han har varit hos oss en vecka i dag.,

Sv: Stark ponny

Han har varit hos er en vecka, det är ingen lång tid. Det är mycket nytt för honom och han vill nog "visa upp sig" för de andra och hitta sin plats i flocken. Gott tecken att det fungerar bra när dottern rider ut själv, verkar som om han litar på henne och känner sig avslappnad. Hur är de andra hästarna? Är de ranghöga och har ett högt tempo är det inte konstigt att "nykomlingen" vill hänga på. Hon kanske ska rida ut med en kompis i taget en tid nu i början? Gärna tillsammans med någon häst som är lugn och trygg.Viktigt att din dotter försöker få hästen att lyssna på henne precis som när de rider ut ensamma. Tredelat är ju ett milt bett men min åsikt är att avvakta med bettbyte eftersom det fungerar när hon rider ensam.
Gummiband? Tja, drar han upp huvudet så kanske det kan vara en liten hjälp men jag är tveksam. Martingal kanske kan vara lite hjälp?
Framförallt tycker jag att det är jättebra att ni är uppmärksamma men jag tycker att ni sk avvakta lite och se hur det hela utvecklar sig, en vecka är som sagt ingen lång tid!
Jättestort lycka till, tror att det kommer att ordna sig! :bump:

en del hästar kan hänga sig på bettet om ryttaren blir hängande i handen, kan det vara så att din dotter blir spänd och ponnyn extra pigg när dom är fler ?

gummisnodd hade jag låtit bli, har aldrig sett en häst gå korrekt på den utan kröker bara ner huvudet och hästen orkar inte bära sig hela tiden eftersom den aldrig får tillräcklig eftergift (ryttaren kan inte heller reglera eftergiften) med resultatet att den blir som en damcyckel (släpper ryggen) knäckt i nacken och oftast i framvikt.

för att behålla hästens uppmärksamhet på ryttaren så rid mkt. halvhalter, lite sidförande, tempoväxlingar, volter osv.

Ja den andra hästen som har följt med är min andra dotter häst hon han är tvär säker för vad som hälst men tillo med han hadde börjat tävlat då blir man lite orolig,men jag ska följa med tjejerna i dag på dan och rida ut och se hur dem beter sig,
Ponnyn är hög i rang och även mitt sto,ponnyn försöker hota och jaga valacken i hagen och slå men mitt sto går alltid i mellan och skyddar valacken

Eftersom han bara varit hos er i en vecka så skulle jag nog inte byta bett eller ta till annan utrustning, men det är inte heller något som ni ska ignorera. Såna olater kan lätt bli en vana om man inte sätter stopp.

Jag fick ett bra tips om hur man kan träna för att få en lydigare häst som inte bara springer efter kompisarna (min häst får ibland för sig att göra det). Och det var att istället för att trava på ridskolevis, på led efter varandra så kan man turas om att trava, det blir dessutom bra övning med övergångar.
Man startar med kanske 15 meters avstånd till hästen framför (som skrittar), sätter igång i trav och travar tills man är ca 15 meter framför hästen som skrittar, då bryter man av till skritt och så är det den andras tur att trava ikapp och om, för att sen bryta av till skritt. Så växlar man.

Detta tycker jag har funkat bra, hästen lärde sig snart att lyssna på mig och inte gå och dra efter de andra hästarna.

Beroende på hur duktig din dotter är så kanske hon behöver hjälp med hästen i början tills de lärt sig varandra, för det tar ju ett tag att rida in sig på en häst. Då kan det ju vara bra om någon hjälper henne med träningen om hon nu behöver det. (fast vem behöver inte hjälp, så det spelar väl kanske inte så stor roll hur duktig hon är):)

Liknande trådar

Ridning Hej! Dotterns nya ponny har ridits väldigt mycket framåt av tidigare ägare. Den blir väldigt framåt och samtidigt går den bakom...
Svar
11
· Visningar
1 738
Senast: Yrja
·
Utrustning Jag har ett 15-årigt dressyrsto som jag har ägt i ett halvår. Hon är tävlad upp till mvs b:4 med föregående ryttare men utbildad högre...
Svar
2
· Visningar
1 034
Senast: Lisaa
·
K
Ridning Hejsan, nu när jag skriver detta är jag rätt så desperat. Så döm mig inte ! :angel: Jag har en medryttarponny som jag rider och tar...
2
Svar
24
· Visningar
3 649
Senast: Jeenny914
·
T
Ridning Hej! Jag har en c-ponny, blanding mellan gotlands russ och welsh som blir jättestark i munnen när jag rider. Hon drar jättemycket, är...
Svar
10
· Visningar
3 311

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Säng
  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar