Stark mat vid amning

P

Piffelina

Jag åt stark mat igår, utan att tänka mig för :(
Eftersom jag ammar Tyra som är 2.5 månad så har hon tr fått i sig detta. Så vid 14 tiden började hon skrika som bara den. Det gör hon aldrig annars. Hon skrek i över en timme och somnade av ren utmattning. Efter 40 min vaknade hon igen och skrek. Hon somnade efter ca 20 min.
Under båda ggr som hon vaknat har vi försökt att ge henne både bröstet och ersättning, men inget har hon velat ha. Hon kräktes en del, vilket gjorde henne lite lugnare. Därför antar vi att det är maten från igår som hon påverkats av.
Behöver jag pumpa ur för att undvika att hon får i sig mer av det starka? Jag har för mig att det är försent för det, eftersom hon redan fått i sig det. Någon som vet?
Något tips på vad som kan lindra för hennes del nu? Om hon fortfarande är skrikig när hon vaknar.

Sv: Stark mat vid amning

Jag tror inte det var maten, de borde kommit snabbare. Tror mer på att hon är påväg in i ett utvecklinssprång.

min barnmorska sa att det bara skulle ta några timmar innan barnet påverkades om man ätit nåt som det inte tål, så om du åt det igår så borde det inte vara den maten, iallafall inte om min barnmorska har rätt! :)

Tack för era svar.
Hon vaknade för en timme sedan och åt bra och somnade sedan direkt. Inget skrik eller gråt alls :laugh:
Det är inte alltid lätt att vara föräldrar. :grin:

På BVC här sa de att man ska titta 5 timmar bakåt vad det gäller mat och barnet när man ammar.

syd

barn i sydostasien som har välnärda föräldrar skriker inte mer eller minde än här. trots eller tack vare chili.

ät gott

glt

Nog kan det vara maten du har ätit...
Alice blev så en dag då jag ätit Flygande Jacob gjord på grädde kvällen innan.
Hon blev otröstlig någon gång efter 13 tiden och det som lugnade henne var att hon fick snutta ännu mera. Hon sov ca 10 min vaknade skrek sen var det bara att börja om med snuttandet...

Det hela slutade vid 19 tiden på kvällen då hon äntligen bajsade. Och då kom det massor och jag fick byta kläder för jag stod ivägen :grin:

Sen sov hon i 3 timmar... helt utmattad....

Men det är nog olika typer av magont ... ? Har du en bebis som är mjölkkänslig så stör du ju magen så att den blir gasig och värker, medan stark mat, alkohol mm liksom kommer mer "direkt". Jag är inte 100% säker på att det är så, men jag har ett svagt minne av någon sådan förklaring. Alltså tar mjölkont lite längre tid att ge sig till känna plus att den lättar efter att de lyckats göra i blöjan.

Jag skulle också chansa på att det inte var den starka matens fel. Lite för lång fördröjning.

Hon har aldrig reagerat på något annat med mjölkprodukter i, men det kanske var en kombination av grädden och curry...

Det är svårt att veta....

Däremot reagerade både Alice och jag med magont dagen efter jag ätit en kycklingsallad med massa chili i dressingen som svärmor hade gjort...

Ja, jag tycker att det är svårt att få info om annat än alkohol... där är den ju i mjölken efter 30 minuter och går ur efter 12-16 timmar eller nåt sånt. Sen är det ju iofs frågan om när bebis reagerar...

Min lilla reagerar bara på rå lök, vad jag har kunnat notera, och där reagerar hon kanske 4-5 timmar efter jag ätit. TROR jag.
Sen tror jag ofta att man skyller på saker man ätit när man inte hittar nån annan anledning. Iallafall gör jag det :crazy: vill gärna ha en förklaring till varför hon är lessen/har ont.

Om någon vet någon hemsida eller så som avhandlar ämnet skulle jag vara intresserad :bump: Plus att jag funderar på om man måste pumpa UT mjölk eller om det räcker med att vänta 'tiden ut' om man ätit något dumt? I alkoholfallet är det ju bara tiden som spelar roll, så där skall man inte behöva pumpa har jag läst.

För att förtydliga : Jag dricker INTE alkohol nu när jag ammar, det är bara att jag tar upp det för att det är det enda jag hittar info om.

I alkoholfallet är det ju bara tiden som spelar roll, så där skall man inte behöva pumpa har jag läst.

I alkoholfallet så är det så att den lilla yttepyttiga promille som din bröstmjölk innehåller inte är någon fara för barnet.

Enligt nuvarande forskning innebär det dock inga medicinska risker för barnet om du dricker måttliga mängder alkohol när du ammar, det vill säga 1-2 glas vin eller motsvarande 1-2 gånger i veckan. Den mängd alkohol som barnet kan få i sig med bröstmjölken är mycket liten.
Källa: http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=12555&epslanguage=SV

Däremot kan det ju vara olämpligt att bära eller sova bredvid sitt barn om man dricker så att man är full.

Uh, ja, men det jag pratade om var bara hur länge det stannar i kroppen/mjölken, inte om det var skadligt eller inte.
Jag funderade bara på om samma sak gällde födoämnen som vissa bebisar reagerar på.

Uh, ja, men det jag pratade om var bara hur länge det stannar i kroppen/mjölken, inte om det var skadligt eller inte.
Jag funderade bara på om samma sak gällde födoämnen som vissa bebisar reagerar på.

Jaha, okej, jag fick en annan uppfattning av ditt inlägg.

Ja jag kanske skulle förtydligat :) Men alkohol är liksom det man brukar hitta info om när man letar efter hur länge saker och ting stannar i mjölken och sånt. Har inte ens nån koll på om det gäller samma saker för stark mat, mjölk etc.

Kan ju lägga in länken till en bra sida.

Utvecklingssprång

Först förbereder sig barnet för språnget och kan kräva extra uppmärksamhet och blir vad man lätt kallar för ”jobbig”. Man känner inte igen sitt barn och undrar vad som är fel, oftast är inget fel utan allt är exakt som det ska vara! Det är bara ack så jobbigt. Barnets jobbighet består oftast av att det inte känner igen sig själv heller och blir frustrerad och allmänt fnoskig. Det är i denna fas som matrutinerna ställs på huvud och barnet kan äta sämre. Sömnen är oftast det tydligaste tecknet, vissa barn går från hela nätter till att knorra och böka nätterna igenom. När det blir lite större kan man ibland ana att det blir blygt och tystlåtet

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 705
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 955
Senast: Kilauea
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
14
· Visningar
1 104
Senast: Kilauea
·
Gravid - 1år Att alla har rätt att inte amma tror jag att vi kan vara överens om men när jag precis fått mitt första barn dök den här...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
12 421
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar