Stark häst.

A

Almeloue

Hej! Jag har ett litet problem, ponnyn som jag rider och så småningom ska börja tävla, är så stark.
Och speciellt i hoppning, varje gång man ska sakta av eller göra halt så blir han så stark och han är inte känslig bara stark.
Men eftersom det är en ridskolehäst och som mest rider jag han två dagar i veckan, så kan jag ju inte hålla på att byta bett.
Och jag har själv inte ridit så jätte länge, det är därför jag undrar om det kanske finns nått sätt som jag kan göra för att det ska bli lite lättare att ta i honom, för jag vill ju inte sitta och dumdra. Just nu rider jag men en vanlig aachennosgrimma utan själva aachenremmen. Tror ni kanske det blir bättre med remmen?
//Tack på förhand
 
Sv: Stark häst.

Tror inte att det blir speciellt mkt bättre av remmen. För att han inte ska dra så mkt är ju bra övningar att göra halt en bit innan och efter hindret. Drar han emot hindret så gör halt eller vänd och gör en volt tills han lugnar ner sig. Dra han igen så gör du samma sak. Efter hindret så gör du en halt och upprepa detta tills han lyssnar. Brukar funka på dom allra flesta. Han måste bl uppmärksammad på att det är du som bestämmer.
 
Sv: Stark häst.

Är inte alla hästar starka?
Jag tror han är precis lika stark som vilken häst som helst, men däremot inte ett dugg känslig och har väl tappat respekten och är döv för allt vad drag och slit heter. Försök att få honom mer lyhörd genom diverst halter, igångsättningar, mycket vikthjälper mm. Försök vara så mjuk i handen som möjligt och beröm mycket. Det ska va trevligt å göra rätt!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 274
Senast: Grazing
·
Träning Hej! Jag ska kanske börja kolla på häst snart och tänkte kolla om någon har något bra tips på ridövningar man kan göra för att lära...
Svar
10
· Visningar
1 239
Senast: MiniLi
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 886
Senast: Mabuse
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 087
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp