Stark häst!

Sanette

Trådstartare
Har ett problem med min häst: Att han är väldigt stark vid ridning, speciellt vid hoppning. Hästan är 7 år och går 1.30 hoppning. Har svårt att hitta ett bett som är lagom skarpt. Har provat massor med bett men lyckas inte hitta det optimala. Så fungerar han ett tag på ett bett och sedan är det samma visa igen. Det största problemet är att han drar och "trutar" speciellt mellan och efter hinderna. Vet ni något bett som skulle passa? Har kollat tänderna på honom och de va helt ok. Sätter man på ett mycket skarpt bett så hoppar han sämre. Just nu går han på ett tre delat för det hoppar han bäst på men är otroligt stark efter hinderna. Försöker hela tiden att träna avsaktningar med honom och göra halt efter hinderna men det hjälper inte mycket. Tacksam för alla svar!

Sv: Stark häst!

Det där är ett dressyr och lydnadsproblem, försök lösa det som ett sådant istället för att betsla upp!! Det blir bara en ond cirkel. Back to basics är det ända som funkar i längden. :)
Evt. att rida på hack vid tävlingar?

Men vad gör man då? Min häst lyder mig väldigt bra när jag rider dressyr, men han blir väldigt pigg vid hoppningen. Han blir inte så stark om man bara sätter upp ett hinder, utan det är mer när man har en hel bana uppsatt och så blir han starkare för varje hinder han hoppar... Nu har inte jag testat att "betsla upp" då jag inte vill det, utan han rids på ett vanligt bridong bett (han är en haflinger och bridongbett ligger bäst i munnen på han alla andra är för tjocka så han får liksom inte grepp om dom).

Min häst blir likadan vid hoppning, väldigt stark o drar iväg. Det som funkar bäst för mig är ett rakt bett med fasta ringar. Hitills det han lyssnat bäst på.

Har du testat att lägga volter och dylikt efter hindrena.
Har du inte en bra hopp tränare som kan hjälpa dig med ditt problem?.

Ett tips kan var att du plockar ut en 3-4 bett av olika modeller som du växlar mellan. Jag hade en häst som var lite som din. Han tappade helt respekten för bettet efter ett tag. Så jag fick växla med ca 2 veckors mellanrum mellan rakt, två och tredelar och hack och då funkade det det riktigt bra

Hej du! :)
Jag varierade på Larissa mellan lite olika bett. Ett av dem var ett tvistat eggbett, ganska ordentligt tvistat (av märket pessoa). Hon hade gått på det en del med Anna tidigare och används flitigt i deras stall. Hade också waterford av och till. Hade lite samma problem att hon blev van vid bettet.

Skriver man att man använder det här blir man väl anmäld :crazy:

Hoppas allt är bra med Solero :banana:

Min hopptränare tycker att jag bara ska lätta på tygeln och låta han springa. Men nu är det så att han är en unghäst och han är lite disträ ibland, så han hamnar lite fel och sådär och hoppar studs när det ska vara två galoppsprång, och när det är i så hög fart tycker jag det är riktigt läskigt.... ;)

På volterna hinner han få mer energi och blir ännu hetare av att se alla hindrena... När det gäller hoppning blir han inte trött förrän efter typ en timme intensiv lektion, men omj man låter honom vila i 5 minuter är han lika pigg igen...
Jag har försökt stanna innan hinder, efter hinder, hoppa ett hinder på en volt (och man har hinder efter hindret så man måste styra förbi det) men det hälper inte... Han hoppar ändå eller så måste man SLITA i tyglarna för att få han att stanna. Så fort han ser hinder så upphör resten av världen att existera verkar det som... I dressyren lyder han mig och försöker göra allt jag ber om, men i hoppningen lyssnar han inte på sätet, tyglarna eller skänklarna, som han brukar, utan han bara drar på så får jag styra lite och se till att hålla mig kvar.....

Men är inte det ganska stumt? Jag måste ha ett bett som är ganska tunt då han inte har så mkt plats i munnen. (Rider på ett väldigt tunt 2 delat bridongbett nu)

Kan hålla med om att det är ett lydnads problem. Bettet löser inte det. Har du testat att stoppa honom genom att böja nacken? Han kommer att gå runt, runt men till slut stannar han och slappnar av i nacken och då ger du efter. Gör detta i skritt först och sen i trav osv.
Finns inget bett i världen som stoppar en häst med rak hals. Men han kommer att ge sig om du stoppar honom med en böjning. Kan kännas otäckt i galopp men sitt djupt enr i sadeln och håll dig i manen så går det!!

Hade massa problem med min häst men jag började med NH och ridning för en nhtränare och fr att ha varit en häst som stack i alla lägen, drog iväg med kedjor och allt, oerhört stark, är jag idag ute med henne med ett rep runt halsen...hon är mycket mer tillfreds med ridning och allt.

Hoppas det löser sig och lycka till

Vet inte riktig vilka sorters bett du testat...

Skulle i första hand kanske testa d-ringar, rakt bett, fullcheek osv.
sedan kanske gags eller liknande vid hoppning om han "käfftar" emot handen.

Ett tips kan vara att du lägger den här frågan på hoppning också..där är inte folk så snabba på att dömma ut olika utrustning och föreslå NH tränare om det inte var de svar du ville ha..

Lycka till med pållen!

Det första jag tänkte var behöver du verkligen ALL kontroll?! tänkte som din tränare att kanske lätta lite och låta han galoppera, min häst hoppar bäst så. även om hon kan ta studs i kombinationer och få in 1-2 mindre galoppsprång på linjer än alla andra så hoppar hon som BÄST då. Han måste få lära sig av sina misstag, han måste på något sätt förstå att man inte kan rusa hur som hellst... Vad säger din tränare om betslingen? Du ska vara glad att du har en hoppglad häst! Sedan så är inte din häst unghäst, han va ju 7år :angel:

Jag har haft precis samma problem som du!! Fast min dåvarande häst var ännu värre än din, för det gick verkligen inte att få någon som helst kontroll på henne efter hindren, det gick alltså verkligen inte att hoppa bana på henne! Men vi testade också diverse skarpa bett på henne och de funkade ett tag fast sen började hon springa mot handen och blev ännu mer vild. Fast vi skippade då hopp träningen under en ganska lång tid (ca 1-2månader) och tränade endast markarbete och dressye . När jag sedan kunde börja hoppa igen efter dennna period, var problemet som bortblåst och nu kunde jag hoppa med tredalat!! Detta berodde på att jag fått så pass bra koll på henne på marken att hoppningen inte gjorde ngn skillnad! Fast det är jätte viktigt att man med såna här hästar länkar samman hoppningen och dressyren (med hjälp av småhinder och bommar) så det inte blir så att hästen går jättefint i dressyren och sedan är sjövild i hoppningen!!
Lycka till!! :)

Just nu rider min tränare hästen.( Han rider på elitnivå). Hästen drar lite efter hindrena med honom också trots att han är mycket starkare än vad jag är. Tycker att jag har tjatat hur mycket som helst med att göra halt efter hinderna m m. men det blir inte mycket bättre. Och går det för långt mellan gångerna som vi hoppar honom så är han sju resor värre. Just nu går han på tre delat med fasta ringar och tungsticka. Tror att det är de som han för tillfället fungerar och trivs bäst på. Men men, man ska väl va glad för den enorma hoppglädjen som hästen har. Han skulle aldrig få för sig att stanna. Han är otroligt rädd om sig också, så riva gör han sällan. Men ibland blir man ju så frustrerad när man inte kan få de sista bitarna att falla på plats.

Min häst har blivit tränad av nh-tränare, men det hjälper inte i just hoppningen. Visst kan jag lägga en volt (han gör allt jag ber om när det gäller övningar, så länge jag inte ber honom att gallopera lite lugnare eller att stanna..)

Har inte testat några bett, endast bridongbettet jag har nu och en tvådelat normalt bett som är något smalare än vanliga.

Min häst är 6 år (-99) och speciellt haflinger (fjordingar och andra liknande rasder med för den delen) räknas som unghästar tills det år de fyller 8.

Jag har inget speciellt bett så vad skulle min tränare säga om bettslingen?

Ja, jag måste faktiskt kunna korta och länga min häst, speciellt om man hoppar bana. Jag lättar på tygeln när jag vet att han klarar av en viss kombination men jag kommer inte försöka rida en bana på långa tyglar och hästen springer på i 190.
Och sen så är det så, att när min häst tar studs istället för 2 galoppsprång emellan lär han sig inget av det då han oftast klarar det pga den fart han kommer i. De gångerna vi har sprungit igenom hinder/landat i dom har han istället hoppat högre och lite längre ifrån men han saktar inte ner. Enda gången han saktar ner är om han tänker springa förbi eller vägra.

Ett tillägg:
Min h'äst hoppar också bäst när det är lite fart, men nu är det FÖR snabbt. Jag kan t.ex. inte lägga en 10-15m volt pga att det går alldeles för snabbt, försöker men göra en skarp sväng klarar han det inte och då hamnar man fel eller dyl.

Hmm... Då är det ju en fråga om att lugna ner hästens psyke. För hästen blir ju tydligen stressad vid hoppning.
Man kanske får öva jättemycket för att få bort onda vanor, men det handlar om att hästen "kopplar bort" och istället följer sina instinkter. Då får man som ryttare fokusera på att "koppla tillbaka" hästen igen mentalt. Att få den lyssna INNAN man ber den ta ett hinder igen. Det är inte bara en lydnadsfråga, utan att man som ryttare bör kunna lugna ner hästen mentalt, vilket görs olika på olika hästar eftersom de lungar ner sej av helt olika saker.

Som bett kan jag föreslå jaktkandar (om du kan rida på rakt bett utan problem) varierat med andra bett för att komma åt olika muskler på hästen. Man kanske inte ska variera för mycket, men att ha 2 bett att byta mellan t ex ett vanligt delat bett och ett rakt med hävstång.
Men det är som sagt bara en tillfällig lösning, den mentala biten är viktigare. (Är ingen hoppexpert, har däremot råkat ut för en del överilade hästar.)

Totola skrev:
Hmm... Då är det ju en fråga om att lugna ner hästens psyke. För hästen blir ju tydligen stressad vid hoppning.
Man kanske får öva jättemycket för att få bort onda vanor, men det handlar om att hästen "kopplar bort" och istället följer sina instinkter. Då får man som ryttare fokusera på att "koppla tillbaka" hästen igen mentalt. Att få den lyssna INNAN man ber den ta ett hinder igen. Det är inte bara en lydnadsfråga, utan att man som ryttare bör kunna lugna ner hästen mentalt, vilket görs olika på olika hästar eftersom de lungar ner sej av helt olika saker.

Som bett kan jag föreslå jaktkandar (om du kan rida på rakt bett utan problem) varierat med andra bett för att komma åt olika muskler på hästen. Man kanske inte ska variera för mycket, men att ha 2 bett att byta mellan t ex ett vanligt delat bett och ett rakt med hävstång.
Men det är som sagt bara en tillfällig lösning, den mentala biten är viktigare. (Är ingen hoppexpert, har däremot råkat ut för en del överilade hästar.)

Hästen blir absolut inte nervös och stressad. Han är mycket lugn och stabil i psyket. Han drar bara otroligt mycket efter hinderna.
Ska prova ett jaktkandar på honom. Har fått det tipset från andra också.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 032
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
643
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid... 2 3
Svar
52
· Visningar
5 948
Senast: Mabuse
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 352
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka