Stark häst!

Melie Strandberg

Trådstartare
Hej! Min häst blir väldigt stark i munnen när vi ska rida. Men mest i hoppningen och när vi rider ut eller är på fält, han vill bara springa ifrån när jag försöker stanna han. Har ni något tips på något bett? han är ju 20 år så vill inte ha något bett som tar för mycket på han i munnen, men något bett som gör så jag kan stanna han enklare och att han lyssnar på mig! Mvh Melie

Jag som har en sådan häst kan bara säga dressyr, dressyr, dressyr. Jag skrittade bara min häst under några månader om vi befann oss utanför ridbanan eftersom hon drog om vi gick upp i trav. Mina ridturer bestod av skritt- halt-skritt- halt osv osv. Numera kan hon dra men inte alls på samma sätt och gör hon det är det vanligen för att jag är så puckad så jag sätter henne i en situation där jag redan från början borde insett att hon skulle dra (= överladdad häst). När hon var som värst så drog hon varje gång vi gick upp i trav. Problemet är att det till slut blir självgenererande. Hästen lär sig helt enkelt att lösa 'problemet' på det sättet så för mig var det bara att börja om för att bryta beteendet.
Visst kan du slänga på den något skarpare om du vill men för mig är inte det lösningen på problemet.

Instämmer med @Shaggy dressyr och lydnad, löser ni det inte själva - ta hjälp av tränare.

Vad jag förstått med skarpare bett kan de förvärra situationen och göra hästen ännu starkare i munnen. Jag tror personligen på milda bett och lydig häst (dressyr).

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 044
Senast: Sesca
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 621
Senast: villhöver
·
Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
1 183
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar