stark fjording

Sv: stark fjording

FridaW skrev:
Hade ett russ innan, han var väl iochförsig inte den mest lättridna hästen som finns :angel: men mina kompisar brukade oftast säga saker liknande detta (K=kompis, J=Jag)

K: Har du egen häst?
J: Ja
K: Åh din lyckost, kan inte jag få testa rida någon gång?
J: Jovisst, vi kan ta det i eftermiddag ifall du vill
K: Åh tack så jätte mycket, då åker jag med dig hem.
J: Visst
K: Vad är det för ras?
J: Ett russ
K: Öh.. åh vad fint, men jag kom på att jag inte kan i eftermiddag, men vi kan väl ta det någon annan gång?
J: Öh, jaha

Överdriver lätt nu :angel: men det är för att ni lättare ska förstå vad jag menar, när man hör det så hör man ju på tonfallet oxå, när man skriver kan det låta väldigt trovärdigt att dom inte kan t.ex.

jo så kan det ju vara. när jag skulle köpa min fjording sa ju folk: jaha men då kan du ju bara rida i skogen..!

Hej

Har erfarenhet av en stark fjording! Var fodervärd åt en fjording från april 2004 till mitten på Augusti 2005. Hon var hur pigg och stark som helst med mycket driv(Har lagt ut bilder på henne under tråden "Rida på arbetshästar").

Det första vi fick göra var att lära henne gas och broms, att lyssna på mina hjälper. Ett tips är att rida i trav på en volt, under ett varv i volten gör du halt; först en gång och sätter sedan igång igen i trav. Sedan gör du halt igen osv tills han tar din broms....till slut aknske ni klarar av att göra halt och sätta igång i trav 3-4 gånger per varv på volten. Lycka till!

/Kristin

Krisse skrev:
Hej

Har erfarenhet av en stark fjording! Var fodervärd åt en fjording från april 2004 till mitten på Augusti 2005. Hon var hur pigg och stark som helst med mycket driv(Har lagt ut bilder på henne under tråden "Rida på arbetshästar").

Det första vi fick göra var att lära henne gas och broms, att lyssna på mina hjälper. Ett tips är att rida i trav på en volt, under ett varv i volten gör du halt; först en gång och sätter sedan igång igen i trav. Sedan gör du halt igen osv tills han tar din broms....till slut aknske ni klarar av att göra halt och sätta igång i trav 3-4 gånger per varv på volten. Lycka till!

/Kristin

tack för tipset! ska prova det!:)

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 395
Senast: Cs218
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 315
Senast: mily
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 036
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama