stark fjording

T

Tjalfe

hur får jag min kära fjording att böjja på halsen? har försökt med allt.. så fort jag börjar trava tar han tag i bettet och drar ut halsen.. travar hela tiden med huvudet sträckt framåt..:confused: har fått tips om att jag bara ska hålla tyglarna stilla och sträckta tills han böjjer på halsen men det känns konstigt..:crazy:

Sv: stark fjording

Med böja antar jag att du vill få hästen att gå i form, nu är det ju inte nacken du ska fokuser på, utan ryggen, men men... Mitt tips till dig är att först kontakta en tränare, om du vill ha tips härifrån använder du sökfunktionen och sker på "i form" så lär du få lite svar då ämnet varit uppe flera gånger.

ok.. tack.. har vart i kontakt med en tränare.. men dom flesta tränare orkar inte bry sej när det gäller en fjording.

Sådana tränare kan man klara sig förutan!
Men det finns tränare som inte har några förutfattade meningar om raser. Min tränare, t ex, är oerhört förtjust i vår nye häst som är korsning mellan fjord och kallblodstravare.

Immer

Immer, inte för att det har med detta o göra man e det din korsning som du har på din avartar? har alltid trott att det är en friser:bump:

Immer skrev:
Sådana tränare kan man klara sig förutan!
Men det finns tränare som inte har några förutfattade meningar om raser.

Immer
Tyärr gör det det! :mad:
Jaga tills du hittar en ärlig!

Jag har haft samma svårigheter med min fjord-kille.
problemen med honom har vart att
*skänkel, även sidförande, betyder framåt -fort.
*istället för att gå i form i trav och främst galopp, drar han upp
huvudet rätt upp och rusar. Finns inte så stora chanser att få ner
tempot då.
* Han ligger på bettet, det är rätt tungt att hålla upp en fjording
i händerna.

De två första problemen har löst, det tredje är lite beroende på
hans humör.

Eftersom han är lite rund om magen hade vi dragit ner på havren,
och en tjej tipsade om att hans humör kanske hängde ihop med
att han fick för lite energi. Det gjorde det. Det är en helt annan häst idag.
Sidförandeskänkel fick det jobbas mycket med. Som tur var har vi
hippolog-studerande i stallet och en av dem satte sig på honom och
bråkade. Rådet vi fick av henne sedan var att rida med dressyrspö,
och om han inte lyssnar på skänkeln peta honom på benen.

Nu lyssnar han jätte bra, både fram, tillbaka och åt sidan.

Ang att han lägger sig på bettet, så köpte jag ett hackamore som
jag rider på ibland.

Detta blev väääldigt långt :crazy: och kanske inte riktigt hjälper
dig, men när han blev glad och verkligen lyssnade så kom också
formen..

Menthol skrev:
Immer, inte för att det har med detta o göra man e det din korsning som du har på din avartar? har alltid trott att det är en friser:bump:

Nej, det är min kallblodstravare som är på bilden. Korsningen ser ut som en förväxt fjording med lång man. Han är jättesöt.:love:

Immer

Emelie85 skrev:
Jag har haft samma svårigheter med min fjord-kille.
problemen med honom har vart att
*skänkel, även sidförande, betyder framåt -fort.
*istället för att gå i form i trav och främst galopp, drar han upp
huvudet rätt upp och rusar. Finns inte så stora chanser att få ner
tempot då.
* Han ligger på bettet, det är rätt tungt att hålla upp en fjording
i händerna.

De två första problemen har löst, det tredje är lite beroende på
hans humör.

Eftersom han är lite rund om magen hade vi dragit ner på havren,
och en tjej tipsade om att hans humör kanske hängde ihop med
att han fick för lite energi. Det gjorde det. Det är en helt annan häst idag.
Sidförandeskänkel fick det jobbas mycket med. Som tur var har vi
hippolog-studerande i stallet och en av dem satte sig på honom och
bråkade. Rådet vi fick av henne sedan var att rida med dressyrspö,
och om han inte lyssnar på skänkeln peta honom på benen.

Nu lyssnar han jätte bra, både fram, tillbaka och åt sidan.

Ang att han lägger sig på bettet, så köpte jag ett hackamore som
jag rider på ibland.

Detta blev väääldigt långt :crazy: och kanske inte riktigt hjälper
dig, men när han blev glad och verkligen lyssnade så kom också
formen..

Jag har ridit i snart 10år. I början var det på ridskola sen hos min granne som är mycket duktig. Efter det skaffade jag en b-ponny som jag bara ridit med i skogen. Så nu efter såhär många år har jag glömt mycke.. i sommras köpte jag då min fjordkille för att komma igång med ridningen ordentligt igen.. han gick jätte fint med sin gammla ägare. Men eftersom jag inte ridit ordentligt på så länge så efter ett tag kom han på väldigt mycke knep med mej.. så nu har han alltså huvudet sträckt framåt och lyssnar inget när jag försöker flytta honom med skänklarna..
men det kanske kan fungera om jag petar med ett spö på ena frambenet då?
kan sporrar hjälpa något? vill helst inte använda det men vet inte om det finns någon annan lösning..:confused:
en kompis till mej har sagt att jag bara behöver hålla tyglarna sträckta och stilla tills han böjjer ner huvudet men det känns helt fel när jag gör det, då känns det som jag bara sliter i munnen på honom:(
och jag är dessutom väldigt liten och lätt så det är inte lätt att hålla emot honom då:(

Elemmírë skrev:
Med böja antar jag att du vill få hästen att gå i form, nu är det ju inte nacken du ska fokuser på, utan ryggen, men men... Mitt tips till dig är att först kontakta en tränare, om du vill ha tips härifrån använder du sökfunktionen och sker på "i form" så lär du få lite svar då ämnet varit uppe flera gånger.

Har haft ett likadant problem med mitt arabsto men det funkar jätte bra nu för jag fick tag på en jätte bra tränare och sen dess har vi kunnat göra dom flesta dressyr övningarna utan något som helst problem.

FridaW skrev:
Har haft ett likadant problem med mitt arabsto men det funkar jätte bra nu för jag fick tag på en jätte bra tränare och sen dess har vi kunnat göra dom flesta dressyr övningarna utan något som helst problem.

ok så bra;) har du något bra tips förutom att ta hjälp av en tränare? ska börja rida för en tränare så småningom men det dröjjer några veckor än..

Tjalfe skrev:
ok.. tack.. har vart i kontakt med en tränare.. men dom flesta tränare orkar inte bry sej när det gäller en fjording.

Ge inte upp för det, fjordingar är inte sämre än några andra hästar, det är tränarna som är dåliga isåfall enligt mig.

FridaW skrev:
Ge inte upp för det, fjordingar är inte sämre än några andra hästar, det är tränarna som är dåliga isåfall enligt mig.

nepp det tycker inte jag heller.. men en del tränare accepterar inte fjordingar som hopp eller dressyr hästar utan dom delas in i kategorin "skogsmullar":mad:

Tjalfe skrev:
nepp det tycker inte jag heller.. men en del tränare accepterar inte fjordingar som hopp eller dressyr hästar utan dom delas in i kategorin "skogsmullar":mad:

Skit snack :mad:

FridaW skrev:

min fjording är jätte duktig på att hoppa och har vart jätte duktig på dressyr men har börjat krångla nu lite tyvärr:( han är iofs ganska lätt i kroppen och inte så grov..

Tjalfe skrev:
min fjording är jätte duktig på att hoppa och har vart jätte duktig på dressyr men har börjat krångla nu lite tyvärr:( han är iofs ganska lätt i kroppen och inte så grov..

Tycker att fjordingar döms för mycket, precis som din fjording så finns det fjordingar som tar t.ex. vissa halvblod med storm inom både dressyr och hoppning med tanke på sin storlek.

japp precis.. och fjordingar har oftast ett väldigt tryggt temperament. det har självklart många andra hästar också men fjordingar stressar oftast inte upp sej för små saker:P

Hejsan! har haft samma problem en gång... men prova att gå från marken först, du kan stå vänd mot hästen och hålla i tygeln med en hand och ha ett ganska stadigt tag och "dra" lite lätt sedan trycka lite lätt i mitten av halsen med den andra handen. börjar hästen att gå fortare så ställ dig lite framför bara!

Med tiden så kommer hästen att förstå vad du vill genom att bara vibrerra lite lätt i munnen på honom/henne.

Hade ett russ innan, han var väl iochförsig inte den mest lättridna hästen som finns :angel: men mina kompisar brukade oftast säga saker liknande detta (K=kompis, J=Jag)

K: Har du egen häst?
J: Ja
K: Åh din lyckost, kan inte jag få testa rida någon gång?
J: Jovisst, vi kan ta det i eftermiddag ifall du vill
K: Åh tack så jätte mycket, då åker jag med dig hem.
J: Visst
K: Vad är det för ras?
J: Ett russ
K: Öh.. åh vad fint, men jag kom på att jag inte kan i eftermiddag, men vi kan väl ta det någon annan gång?
J: Öh, jaha

Överdriver lätt nu :angel: men det är för att ni lättare ska förstå vad jag menar, när man hör det så hör man ju på tonfallet oxå, när man skriver kan det låta väldigt trovärdigt att dom inte kan t.ex.

Akademic User skrev:
Hejsan! har haft samma problem en gång... men prova att gå från marken först, du kan stå vänd mot hästen och hålla i tygeln med en hand och ha ett ganska stadigt tag och "dra" lite lätt sedan trycka lite lätt i mitten av halsen med den andra handen. börjar hästen att gå fortare så ställ dig lite framför bara!

Med tiden så kommer hästen att förstå vad du vill genom att bara vibrerra lite lätt i munnen på honom/henne.

det var nog ett bra tips. problemet är att han är så fruktansvärt stark:crazy:
jag vill även få honom att lyssna mer på sidförande skänkel. han bryr sej helt enkelt inte om det längre:( har du något tips om det?

Liknande trådar

Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 395
Senast: Cs218
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 315
Senast: mily
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 036
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama