Står under sig med frambenen

MissBossis

Trådstartare
Min häst fick fång tidigt i våras pga för kraftigt hösilage och för lite motion. Hon fick ett litet återfall för någon vecka sen men det blev snabbt bra efter medicin och besök från hovslagare.
Jag har aldrig tittat och analyserat min häst så mycket som nu efter dessa vändor och har upptäckt att när hon står och vilar i hagen så står hon under sig med frambenen. Är detta vanligt efter de har fått fång eller är det symtom på annat?

Min häst fick fång tidigt i våras pga för kraftigt hösilage och för lite motion. Hon fick ett litet återfall för någon vecka sen men det blev snabbt bra efter medicin och besök från hovslagare.
Jag har aldrig tittat och analyserat min häst så mycket som nu efter dessa vändor och har upptäckt att när hon står och vilar i hagen så står hon under sig med frambenen. Är detta vanligt efter de har fått fång eller är det symtom på annat?
Hästar får inte fång pga kraftigt ensilage/för lite motion bara sådär .
Inte heller återhämtar de sig från fång efter ngn vecka och står de så i hagen/allmänt har de problem .

Ditt inlägg undrar jag massor över i sammanhanget .

Jag hade min i hage före, under och efter fånganfallet. Hon fick välja själv om hon ville gå ut eller inte. Hon valde att stanna inne vid ett par tillfällen. Veterinären tyckte att ville hon gå ut så mådde hon bättre psykiskt av det. Hagen låg kanske 4-5 meter utanför stalldörren och var mjuk. Det var den enda hagen min fick gå i enligt veterinär.
Min var riktigt dålig. Vi visste inte ens om hon skulle klara sig faktiskt. Trots det så rörde hon sig "hyggligt" om man kan säga så.

Till TS. Din häst står nog under sig med frambenen eftersom fånganfallet inte är avbrutet, utan pågår.

Men har du henne i hage om hon fick fång för någon vecka sedan..? Fång går inte över på någon vecka - långt ifrån.

Klart jag vet att fång tar lång tid att rehabilitera och att de aldrig "försvinner" helt.
Hon går såklart i en liten hage där underlaget är bark.

Hästar får inte fång pga kraftigt ensilage/för lite motion bara sådär .
Inte heller återhämtar de sig från fång efter ngn vecka och står de så i hagen/allmänt har de problem .

Ditt inlägg undrar jag massor över i sammanhanget .
Fråga gärna vad det är du undrar över, jag vill som sagt ha tips!
Jag vet att fång inte "kommer bara sådär". Men hon va iaf överviktig och har väldigt dålig kvalitet på hovarna. Veterinären bedömde att hon fick fång pga övervikten och eftersom jag själv inte är utbildad så är de ju det jag måste lita på.
Första gången hon blev akut sjuk så fick hon medicin men blev markant mycket bättre efter hovslagarbesöket. När hon fick återfallet var hon långskodd och blev markant mycket bättre när hovslagaren varit på besök.
Slutsatsen jag drar av detta är att hon behöver skos med väldigt täta intervaller.

Eftersom hon står och vilar sådär i hagen förstår jag att nåt är knas - det var det som gjorde att jag startade den här tråden. Jag vill höra vad andra har för erfarenheter om det. Jag vill veta i vilken ände jag ska börja. Ska jag ta ut någon equiterapeut, veterinär eller annat?!

Jag hade min i hage före, under och efter fånganfallet. Hon fick välja själv om hon ville gå ut eller inte. Hon valde att stanna inne vid ett par tillfällen. Veterinären tyckte att ville hon gå ut så mådde hon bättre psykiskt av det. Hagen låg kanske 4-5 meter utanför stalldörren och var mjuk. Det var den enda hagen min fick gå i enligt veterinär.
Min var riktigt dålig. Vi visste inte ens om hon skulle klara sig faktiskt. Trots det så rörde hon sig "hyggligt" om man kan säga så.

Till TS. Din häst står nog under sig med frambenen eftersom fånganfallet inte är avbrutet, utan pågår.
När hon varit akut sjuk i fång så har hon stått med frambenen framför sig, det är därför jag tycker det är konstigt att hon står med de mer under sig nu? Som att hon vill avlasta bak istället?

Eftersom hon står och vilar sådär i hagen förstår jag att nåt är knas - det var det som gjorde att jag startade den här tråden. Jag vill höra vad andra har för erfarenheter om det. Jag vill veta i vilken ände jag ska börja. Ska jag ta ut någon equiterapeut, veterinär eller annat?!

Du ska självklart börja i änden med att ringa en veterinär och ställa dina frågor och ge beskrivning.

Klart jag vet att fång tar lång tid att rehabilitera och att de aldrig "försvinner" helt.
Hon går såklart i en liten hage där underlaget är bark.

Fast hon ska ju inte gå i hage alls om hon fick fång för någon vecka sedan. Rekommendationen är fem veckors strikt boxvila med riktigt mjukt underlag och därefter ytterligare tio veckor i sjukhage (liten ruta).

Jag vet att fång inte "kommer bara sådär". Men hon va iaf överviktig och har väldigt dålig kvalitet på hovarna. Veterinären bedömde att hon fick fång pga övervikten och eftersom jag själv inte är utbildad så är de ju det jag måste lita på.
Första gången hon blev akut sjuk så fick hon medicin men blev markant mycket bättre efter hovslagarbesöket. När hon fick återfallet var hon långskodd och blev markant mycket bättre när hovslagaren varit på besök.
Slutsatsen jag drar av detta är att hon behöver skos med väldigt täta intervaller.

Du bör ta ut en veterinär - ingen equiterapeut. En veterinär som har ordentlig kunskap om de nya rönen kring fång.

Inga seriösa med undantag av vet behandlar din häst vid sjukdom, om det händer ändå följer dom inte djurskyddslagen.

Du ska prata med veterinären i första hand. Veterinären är den som bör ge dig en behandlingsplan. Hovslagaren ska du be komma på schemalagda tider så att hästen aldrig blir "långskodd". En bra foderrådgivare kan du kontakta och få hjälp med rätt foderstat så att hästen håller sig i rätt hull. Jag finner det högst troligt att den överbelastat sig i akuta fångfasen och nu försöker avlasta de delarna men fortfarande, det är endast veterinär som kan tala om för dig vad det handlar om eftersom vi här bara kan läsa det du skriver och vi tolkar det som vi vill. Ingen av oss har sett hästen och kan göra några bedömningar.

Förutom det övriga har skrivit tyder att hon står med frambenen under sig att hon har ont även i bakbenen. Hon står helt enkelt så för att avlasta bakbenen. Hade hon fång i fram, bak eller i alla hovar? I vilket fall, ställ in henne på box med rejält med spån så att hon kan avlasta och ring ut veterinär omgående.

När hon varit akut sjuk i fång så har hon stått med frambenen framför sig, det är därför jag tycker det är konstigt att hon står med de mer under sig nu? Som att hon vill avlasta bak istället?

Hon kanske har fång bak med? Det kanske var värre fram men att det släppt lite och då känner hon av det bak mera istället?

Fast hon ska ju inte gå i hage alls om hon fick fång för någon vecka sedan. Rekommendationen är fem veckors strikt boxvila med riktigt mjukt underlag och därefter ytterligare tio veckor i sjukhage (liten ruta).

Det var en veterinär som rekommenderade att min skulle få gå i hage. Om hon ville. Veterinären var i stallet ett par gånger varje vecka då stallet min stod i höll på med avel så det var mycket täta kontroller av henne.
Vill hästen inte röra sig så ska den självklart inte tvingas ut. Olika hästar har olika ont.

Det var en veterinär som rekommenderade att min skulle få gå i hage. Om hon ville. Veterinären var i stallet ett par gånger varje vecka då stallet min stod i höll på med avel så det var mycket täta kontroller av henne.
Vill hästen inte röra sig så ska den självklart inte tvingas ut. Olika hästar har olika ont.

Fast anledningen till att de inte ska röra sig är ju inte bara att de har ont. Risken för hovbensrotation/-sänkning blir betydligt högre då de rör sig och därför ska de stå på strikt boxvila de första veckorna och sedan liten sjukhage. Och ja, det är väl mycket möjligt att hon har fång även på bak, då det verkar vara bak hon avlastar i nuläget. Ställ henne på box med mycket mjukt, tjockt underlag och ta ut en annan veterinär, är mitt råd.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
860
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 175
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar