Star trekk dressage cc sadel

Sv: Star trekk dressage cc sadel

Den här diskusionen var intresant!
Jag har tittat på en Star Trekk Dressage på nätet (den som finns på sidan jusst nu).. den har fasta paneler och ser verkligen jätte snygg ut!

Funkar den?

Min nuvarande bomlösa sadel ger inte tillräckligt med lufft åt hästens rygg. Desutom känns den jätte jätte stor på henne (hon har kort rygg). och så ligger den på lite på manken och åker fram efter en stund..

Hon protesterar inte! men jag tycker inte det känns ricktig bra det här... Funderar på att byta till en Star Trekk Dressage

Puttar upp tråden lite då det vore intressant att höra hur det har gått med era sadlar.

Jag har oxå funderat på att köpa en sån här sadel. Men jag hittar inga återförsäljare i mellan sverige, vill gärna prova den först.... :(

Jag har visserligen inte dressage modellen dock har jag islandsmodellen om ni vill veta lite om den, och se lite bilder ;)

Varför inte ta hem en provsadel? Du kan ju alltid returnera den du handlar via postorder (om den inte skulle passa). Det enda du måste tänka på om du köper hem sadeln (inte provsadel) är att den inte får se använd ut när du returnerar den.

Gärna det! Den är ju oxå jättesnygg! och går väl lika bra att använda på andra hästar!

Jag har väl haft min sadel i lite över en månad nu.

Den är iaf underbar! Mjuk och skön, god kvalité på lädret och framförallt så är den inte snesydd eller liknande :D Hästen gillar den också väldigt mkt och har börjat röra sig mycket större och blivit mer tillfreds. Jag upplever att vi får bättre samförstånd i denna sadel och kontakten med ryggen känns otroligt bra. Provade att rida i en Luc Childeric på en annan häst häromdagen (kostar ca 30 000 kr så den borde ju vara bra tycker man!) och jag fick ont i rumpan då den var så hård! Ingen kontakt alls med hästen utan det var bara som en cementklump att sitta på som man skulle leta sig igenom för att hitta ryggen på ett ungefär :smirk:
Jag är iaf mer än nöjd med min sadel!

startrekk_island_010_1196106231.jpg

http://yeahnny.blogg.se/images/startrekk_island_010_1196106231.jpg

Trav med sadeln.
http://farm3.static.flickr.com/2026/2130279835_945af7546b_o.jpg

Detta är mitt första inlägg här så jag hoppas att det blir rätt:o. Jag är också sugen på en dressage så jag puttar upp lite och hoppas att ni berättar om era erfarenheter.

Skulle också vilja veta mer om den nya ST dressyr sadeln.. Hur funkar det med ullstoppade bossor? Och polyester skenor? Blir den "stelare"? Hur mycket väger den?
Har haft den gamla modellen med flyttbara paneler. Den funkade inte i längden, hur jag än bar mig åt så tryckte den i ortspetsarna av framvalvsjärnet. Prova bredda den, men då kasa den och tryckte.. Prova med fårskinn under men det kändes klumpigt.

Den såg ut att ligga bra efter ridning. Jämnt fint tryck, jämn svettning och slät päls MEN när sadeln var av såg det fortfarande ut som hästen hade en osynlig sadel på. Det var liksom ett nertryckt avtryck efter bossorna och ryggen såg helt insjunken ut..

Kanske har min häst fel sorts rygg för denna sadel.. Han är överbyggd med svank. Har en rätt hög o lång manke. Plus är rätt smal över ryggen.

Men är ändå nyfiken på att prova den nya versionen.. Men känns som den ska passa sämre ändå..

Vill ha bomlös på han för att det ska röra sig med ryggen så naturligt som möjligt.

Nån som vet andra bomlösa annars som kan ligga bra?

Berätta gärna mer om den nya ST.

Kanske har min häst fel sorts rygg för denna sadel.. Han är överbyggd med svank. Har en rätt hög o lång manke. Plus är rätt smal över ryggen.

.

Intressant, så som du beskriver din hästs rygg så är min och jag har oxå jätte problem med sadlar, provred en ST comfort i dag med pommel nr 3, kändes ovant för mej, hästen knata på ordentligt. dock när jag tog av sadeln så var den rätt så "ruggat" precis där han är lite insjunken bakom skulderbladen nedan manken.... undrar om det är för att pommeln är för vid så att den kasar men oroar mej för att den ska klämma med en smalare?!
Ska få prova en Knights bomlösa på onsdag , får se hur den är på honom.

Berätta gärna hur det går med sadel till din häst, har jag tur kanske jag får några bra tips!

Tjing Ann

Liknande trådar

Utrustning Är på jakt efter en till sadel att alternera med. Har två kortryggade hästar och för tillfället endast en sadel- sensation g3. Har...
Svar
3
· Visningar
1 208
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
6 155
Senast: Lavinia
·
Utrustning Jag har av och till drömt om en Star Trekk Espaniola, sedan 2008. Min briljanta plan var att köpa en sådan under nästa vår, men nu...
Svar
5
· Visningar
1 529
Senast: Equidaem
·
Islandshäst Jag är helt i blåsten nu med alla sadlar. Jag vet att det finns miljoner sadeltrådar här, men jag skulle verkligen behöva proffshjälp...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
14 620
Senast: videnlis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar