Star trekk dressage cc sadel

Sv: Star trekk dressage cc sadel

Sätter in mit inläg även här i hopp om svar.

Försökte läta runt i gamla trådar om nedanstående "problem".
Har haft min ST dressage (modell nr 2. tror jag) i ett år nu. Har varit nöjd annors, men tycker panelerna är för hårda och felformade för min häst. Såg i de gamla trådarna att vissa har sk. tjocka paneler. Är dess mjuka och av hurudant material + ca hur tjocka är panelerna?

Har någon redan kommi åt att jämföra Master Trekker och den nya ST Dressage annan än en av er?

Är också nyfiken på hur den var.. inte för att jag har tänkt ha en sådan men är himla nyfiken på alla bomlösa dressyrsadlar :angel:

Vad var det för fel på den? Vad är det för skillnad på TM och ST som gör att du föredrar TM?
/T

Läst just till min glädje att den gamla(antar att det är version 2) på ST DCC kommer tillbaka.

Någon som vet mer om det? Kommer den ha samma snygga utseende som version 3 men med avtagbara paneler?

/T

Vart har alla bomfriasadelfantaster tagit vägen?
"Förr" högg alla så fort bomfritt kom på talan.
Ingen som vet nåt? Eller är ST bannlyst att diskutera?
/T

Sorry själv vet jag inte... Men blev nyfiken nu när du säger att den är på väg tillbaka :D

Nån som provat den nya, modell 3?? Jämförelse??

Måste tyvärr sälja min "gammla" dvs den med avtagbara paneler för den inte ligger bra längre på min häst... snyft :cry: nu rider jag i en bomsadel, lite hårdare att sitta i :crazy: Skulle inte tacka nej till den ny, om den skulle passa såklart :D

ligger inte bra på din häst längre? är det inte den som ska va finessen med bomlös? att den ska passa alla. :o

Vart har alla bomfriasadelfantaster tagit vägen?
"Förr" högg alla så fort bomfritt kom på talan.
Ingen som vet nåt? Eller är ST bannlyst att diskutera?
/T

En är här :). Att jag håller mig borta betyder inte att jag inte längre gillar bomfritt, bara det att jag tröttnat fullständigt på att försvara bomfria sadlar och ens diskutera dem. Det spårar ur så ofta. Jag vet att det fungerar bra, och jag har inte sett någon häst fara illa av att ridas i bomfri sadel. Om man bortser från att vissa modeller har tryckt på manken, och krävt paddar för att avhjälpa det. Men själva flexibiliteten har jag inte sett skada någon hästrygg. För mig räcker det numera att jag vet det. Jag känner inte längre att jag behöver bevisa något för någon annan, var och en blir salig på sin tro..

Just nu har jag dessutom en bomsadel på min häst. Jag tycker att det fungerar bättre att rida honom med ordentliga stöd. (har en dressyrsadel) Espanolan är fortfarande den bästa sadel jag haft till honom. Den låg mest still och gav bäst bogfrihet. Men gav inte mig så mycket stöd jag behöver på honom.

ligger inte bra på din häst längre? är det inte den som ska va finessen med bomlös? att den ska passa alla. :o

Ja jag vet inte... I början låg den kanon, var superstabil men sista månaden ligger den inte still. Det kanske är jag som är sne...? ;) Synd är det i alla fall för sadeln är mkt skön att sitta i :love:

Åker den i sidled eller framåt/bakåt? Har du kollat om du ev behöver drta gjorden ett hål till alt flytta på panelerna. Kolla balansen i sadeln, ibland får man bredda eller flytta ihop panelerna något fram eller bak, ibland får man ändra om helt beroende på om hästen har änmdrat sig på/efter bete, mer/mindre muskler gått upp/ner i vikt.

Jag har en tvåa, som är tokskön att rida i på alla hästar utom min gegen som rör sig så att jag bara åker som en vbante i sadeln. Till honom har jag en ST Espaniola Deluxe. Dressagen använder min bror till sin häst och den ligger super på foderhästen som efter att ha provat den inte vill slappna av i något som liknar bomsadel.
Jag har de tjocka panelerna på dressagen, de är inte lika "kantiga" som de tunnare, de är mjukare (lättare att trycka ihop), känns som gelpad. Nackdelen kan vara att sadeln ser ut att ligga jättebra tills man drar gjorden eller sitter upp då de trycks ihop mest just där man sitter. Hästarna är dock nöjda. Jag har tunna paneler på min espaniola och är jättenöjd med dem.

Jag har haft star trekks modell 2 och fick idag hem modell 3. Jag ska prova den och se om den är något stabilare än 2:an, panelerna är i alla fall mjuka liksom sätet och den känns lite mera stabil i alla fall när man håller i den. Men om den ska bli kvar hos mig så ska jag, om det inte blirt tokdyrt, låra sadelmakaren sätta dit extremt stora knästöd, det älskar jag... då menar jag så stora som på nya Bates Inova.... vilken känsla det va att sitta i den! Så om någon är intresserad kan jag rapportera den närmaste dagarna hur den känns!

Jag har haft star trekks modell 2 och fick idag hem modell 3. Jag ska prova den och se om den är något stabilare än 2:an, panelerna är i alla fall mjuka liksom sätet och den känns lite mera stabil i alla fall när man håller i den. Men om den ska bli kvar hos mig så ska jag, om det inte blirt tokdyrt, låra sadelmakaren sätta dit extremt stora knästöd, det älskar jag... då menar jag så stora som på nya Bates Inova.... vilken känsla det va att sitta i den! Så om någon är intresserad kan jag rapportera den närmaste dagarna hur den känns!

Rapportera jättegärna! Jag väntar hem min om ett par veckor! :D
Har väntat sen i juli :eek:

Liknande trådar

Utrustning Är på jakt efter en till sadel att alternera med. Har två kortryggade hästar och för tillfället endast en sadel- sensation g3. Har...
Svar
3
· Visningar
1 208
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
6 155
Senast: Lavinia
·
Utrustning Jag har av och till drömt om en Star Trekk Espaniola, sedan 2008. Min briljanta plan var att köpa en sådan under nästa vår, men nu...
Svar
5
· Visningar
1 529
Senast: Equidaem
·
Islandshäst Jag är helt i blåsten nu med alla sadlar. Jag vet att det finns miljoner sadeltrådar här, men jag skulle verkligen behöva proffshjälp...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
14 620
Senast: videnlis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar