Star trailer, Cheval Liberte, vad ska man välja??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sandra S
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 4 008
S

Sandra S

Är på g å skaffa ny transport. Vad ska man välja igentligen? Har kollat mycket på Star trailer, de är ju fina och har mkt finesser å så, men de franska vagnarna, t.ex Cheval Liberte är ju lite modernare. De har i princip samma finesser som Star trailer, men i lite olika utföranden. Man får ju en ny Cheval för vad en beg. Star trailer kostar. Någon som vet något om dessa? Annat rekommenderat märke? :bow:

Sv: Star trailer, Cheval Liberte, vad ska man välja??

Jag velar oxå mellan just dessa varianter. Star har jag tidigare lånat och varit nöjd med, men sneglar mycket åt Chevalen!
Chevalen är ju mer utrustad och är det en boggi du söker så är ju oftast Staren tyngre. Dock har jag inte sett någon i verkligheten, dom var tyvärr inte med som utsällare på Strömsholmstävlingarna.
Om bara min sambo sa ok någon gång till släpköp så skulle jag åka direkt och titta/köpa mig ett 1½-hästars Cheval! *vill, vill, vill*

Jag tror att man får ut bättre andra hands värde på en star trailer än vad man får av en cheval, eftersom att dom är så billiga att köpa från början.

Alla vet ju vad star trailer går för och att de håller i många år. Därför skulle jag hellre köpa en begagnad star är en begagnad cheval.
Om man tnker på andra hands värdet.

Annars e dom ju ganska likvärdiga.

Jo, även om jag tänker behålla den i mååånga år (så som det ser ut just nu iaf :p ) så vill man ju kunna få ut en stor del av det man lagt ut när man köpt den. Star trailer är det många som vill ha, de är kanske inte lika svårsålda som en Cheval kanske är.. :crazy:
Jupp, det lutar nog åt en Star iaf.. :banana: :)

En i mitt stall har en Cheval 2002 L, skitfin! Dock inte den modellen jag är nyfiken på, men alla Cheval har ju liknade utseénde.. ;)

Har du!? :)
Vad har du för modell? Vad tycker du om den, är den bra kvalite, hur är den jämfört med star? (om du vet)..

Hej!Vi har en Cheval 2002XL. Den är helt suverän :love: :love: Går stadigt och bra efter bilen, är tyst,ljus och luftig och har en kanonbra ventilation.Ponnyn som tidigare var extremt svårlastad (med VV-transport)går nu rakt in och står lugnt och stilla hela resan för att vid urlastning knappt ens vara "ljummen".Upplever Chevallen som rymligare och luftigare än Star trailern. Jag har inte ångrat mig en sekund!!! :bow: :bow:

Men Sandra, om du köper en ny star till mig, en grå diamant med vinröda stripes, så får du min safir ;) Det låter väl som en bra deal :p

Jag har också en Cheval ... det är en 2002XL, går bra, bra ventilation, ljus, sparkplåtar, sidokuddar... ja hästarna verkar trivas i af... Enda nackdelen är att gummimattan inte är räfflad , så om du kör med vinterbrodd så blir den hålig & bubblig...
Jag ska byta ut min matta mot sån där gummilimblandning så blir det nog bättre (har en häst som skrapar med frambenen hela tiden i ´transporten) Såg en som hade en Christ med sån där massa på golvet...
Ska förresten säga att Chevalen är otroligt prisvärd jämfört med t ex christ enligt mig, om man kollar på utrustningen och jämför prisklasserna...
Det var nån som skrev att andrahands värdet kan vara lite lägre... på en Cheval jämfört med Star, och Absolut är det nog så, MEN å andra sidan, så om du som jag hittar en beg. Cheval som är använd endast 10-20 ggr & i toppskick, så är det ju DU som beg-köpare som spar många tusenlappar...

Fördelen kan jag tänka med en Starsläp med boggie är nog både om man behöver repa den (svensk släp, går ej att jämföra) ... samt att Boggien kanske är "äkta"??? (är ej säker)
Chevalens hjul följer ju inte vägen på samma sätt som tex en umesläp i gupp, den går ändå stadigt & bra, det är inte nåt problem där... men det sägs ju att det är bättre med "äkta" boggie..
Visste inte ens om det... jag märkte det när jag parkerade den på en guppis äng att ena hjulet var i luften... :angel:

MVH

Låter ju som att Chevalen är ngt att fundera på iaf :banana: :)

Startrailern tillverkas ju i sverige, tror ev. reparationskostnader blir betydligt lägre än på Cheval Liberte. I alla fall om man behöver reservdelar... Köpte min startrailer (XR) direkt från fabriken och är toppen nöjd, har dock ingen erfarenhet från CL. Kan bara jämföra med Kylinge, Dala, Ume och Trane som jag haft tidigare.

Ni som svarat att ni har Chevalen, har någon av er sadelskåp som är monterat på skötardörren?Och i så fall, är den trång att ha sadel i, eller fungerar det bra att använda den?
Och ni säger att ventilationen är bra, Så bra!!

Jag har ju ingen av dessa, men en annan i mitt stall har en liknande fransk hästtransport, den har sadelkammare på insidan av dörren. Sadlarna får gott och väl plats i den, däremot blir det nog lite trångt för den hästen som står på den sidan av vagnen, sadelkammaren fyller ju hela den sidans utrymme framför bommen.
Hoppas du förstod vad jag menade.. :smirk:

Loviza skrev:
Startrailern tillverkas ju i sverige, tror ev. reparationskostnader blir betydligt lägre än på Cheval Liberte. I alla fall om man behöver reservdelar...

De svenska släpen använder samma tillverkare på axlar, bromsar etc som de flesta EU-släp.

Någon som vet vem som tillverkare axlarna på CL?

Jag har sadelskåp på mig & jag säger bara *helt onödigt* :confused: För det första använder jag det inte till annat än att stuva in ev extratäcken om man åker & tävlar & för det andra så är det nästan litet om man nu vill ha sadlarna där & kör du 2 hästar blir det väl trångt att ha sadelskåp...
Finns säkert nån som har nytta av det, men inte jag i af..
Det är ju extrautrustning & det är inget jag skulle ha valt msjälv, men jag köpte ju min begagnad så...

Så om nån vill köpa ett billigt sadelskåp till en cheval, så får ni mer än gärna köpa mitt...

Nu kommer jag bara att köra 1 häst och en sadel åt gången, är sugen på ett 1½-hästarsläp, så då kanske det blir lite rymligare för hästen om man har sadelskåp.
Jag får sätta ut en annons efter sadelskåp och se om du har ditt kvar när jag väl lyckats övertala han där hemma om transportköp :devil:

UME släp rekomenderar jag starkt!

Jag har en ny Ringo Star (Startariler), och jag ångrar mig inte en sekund :love: .Visst mycket pengar, men det känns att det är kvalite´, och jag ska ha den i mååååånga år. Och min Pålle älskar den, jag lastar honom själv hur lätt som helst! Kollade först in lite andra släp, bla. med integrerad sadelkammare, fyyy vad trångt! Ringon är som en 1:a med kokvrå :D !
Mvh. Matten

Liknande trådar

Utrustning Ska byta ut min transport mot ett nytt, vill ha hög lastvikt, sadelkammare och kombiramp. Har fastnat för Ifor och Cheval och kan inte...
Svar
6
· Visningar
3 661
Senast: Azor
·
Utrustning Har ganska nyligen skaffat mig ny utrustning i kalvskinn, sadel, träns, gjord you name it. Nu är jag bara så orolig över vad jag ska...
Svar
2
· Visningar
1 003
Senast: Korven
·
Utrustning Sitter i lite transportfunderingar! Funderar och funderar så jag tror hjärnan kokar över snart! :o Drömmen är en boj,men den ekonomin...
Svar
1
· Visningar
1 828
Senast: Bellini
·
A
Utrustning Har kommit fram till att det bara finns fördelar med att ha en egen transport och är nu fast besluten om att skaffa mig en. Det jag dock... 2
Svar
34
· Visningar
5 332
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka