Står som ett v?

snigelfarmor

Trådstartare
Har varit o tittat på en treåring, HBl,ä som inte är tränad någonting, haft grimma bara. Men i stallgången väljer hon att stå som ett v med alla benen. Frambenen under sig, bakbenen under sig. Har sett detta på vår avdankade travade, som visserligen är fullt frisk och rids, men kanske har lite sviter efter travverkning eller träning, jag vet inte...
Någon som har en teori? .
HBl är i övrigt rörligt i trav, lite raka framben i trav, men hoppstammad. Bra påskjut bak. Fin hals. Överbyggd 2 centimeter. Tacksam för snabba teorier.

Senast ändrad:
Sv: Står som ett v?

Kan det vara så att hon har höga trakter fram?
De tenderar till att vilja avlasta då genom att sätta frambenen under sig.

Jag har haft detta problem med en av mina hästar. Nu har han inte stått så på flera månader ...peppar...peppar.

Jag läste en artikel om problemen och en teori om att minsta lilla att insidan av hoven är högre eller att tån är något lång kan skapa låsningar i korset på hästen.
http://www.thehorsemechanic.com/hoofcare.html

Min häst har till synes bra hovar, ingen synlig obalans men alltid tendens till att tån vill dra iväg på kort tid på bakhovarna, och det var bara minimala förändringar jag gjorde i verkningen (kortade baktån ännu mer, samt insidan) i kombination med massage av korset och träning som till slut gjorde att han började stå normalt.
Han stod mer tokigt i yngre år så man kan ju undra om det börjar med växtvärk som gör att hovarna får aningens tendens att växa långa i tån och insidan eftersom de felbelastar.

Vilket kommer först, hönan eller ägget?

En annan anledning till att stå som ett v kan vara magont.

Lycka till!

Senast ändrad:

Hon var rätt nyverkad tror jag, inga skor. Jag tittade speciellt på hovarna, man börjar ju nerifrån...
Någon sa idag att det kan bero på för korta böjsenor, men det känns ju nästan lite fel. Borde hästen inte mera stå som om den kissar då?
Tar gärna emot fler förslag, och funderar på att ta ut en vän som är equiterapeut innan köp.

Min 2-åring har haft lite tendenser att stå så ibland när han har vart inne i riktiga växtperioder. Nu har han inte stått så på ca 6 månader och det känns bra. Men jag vågar inte säga att det är det just på denna heller.. Kanske man kan ringa och fråga en vetrinär om du ändå ska boka besiktning??

Skulle kollat igenom hästen från topp till tå. Kan vara allt från felaktiga hovvinklar, till något i rygg/länd osv. Även oinridna hästar kan ju få låsningar, smärtor och problem efter bus i hagen eller liknande!

....
Tar gärna emot fler förslag, och funderar på att ta ut en vän som är equiterapeut innan köp.

Eh?

Du gör väl en ordentlig veterinärbesiktning av hästen?? En veterinär som DU väljer.

Speciellt eftersom du hittat något avvikande (hur den står) så skulle åtminstone jag vilja ha ordentlig genomgång av den.

Jag har köpt utan veterinärbesiktning ett par gånger men då har det varit antingen en känd häst som vi själva böjt igenom eller en extremt billig häst. I normalfallet skulle jag aldrig ens drömma om att köpa utan ett vet.intyg. Du lär väl behöva det när du försäkrar hästen i alla fall?

Jag ska inte köpa den, bara rida in den. Eftersom den rör sig trevligt kan det ju vara tillväxtrelaterat i kombination med för lite mat. Vi plockar hem henne hit och göder henne lite så får vi se. Tack för era teorier.

Varför så snarstucken? Hade jag inte brytt mig hade jag väl inte ens frågat expertpanelen här. Ska inte fråga fler gånger, utan ska ta ut veterinär som inte ens brukar kunna säga något om symptom ovanför knäna...

..Fjordingar brukar nog inte uppvisa avlastningssymptom, bara när de måste arbeta. :)

Liknande trådar

S
Hästvård Jag har kämpat länge med min häst nu. Hästen är väldigt sned och har så varit så länge jag haft den (flera år). Visst alla hästar är...
Svar
9
· Visningar
1 578
Senast: Desert_Wind
·
Z
Hästvård Kortfattat: Veterinär 1 gav min häst diagnosen fång för ca två månader sedan. Varken veterinär 2 eller min hovslagare tror att det var...
Svar
14
· Visningar
3 346
Senast: Bewelinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka