Står man ut med kattlåda i sovrum?

tott

Trådstartare
Jag ska bli med katt i mitt lilla hus. Funderar på var jag ska ha kattlådan - har ganska fullt överallt. Utrymmesmässigt passar lådan (med lock) bäst i sovrummet, men är det galet att ha den där?

För min del hade det inte varit något större problem. Har bott i en etta där badrummet var för litet för att ha kattlådan, och det är ju ingen ovanlig situation. Det enda som störde mig lite när det begav sig var ljudet eftersom jag hade en väldigt flitig krafsare. :p

För min del hade det inte varit något större problem. Har bott i en etta där badrummet var för litet för att ha kattlådan, och det är ju ingen ovanlig situation. Det enda som störde mig lite när det begav sig var ljudet eftersom jag hade en väldigt flitig krafsare. :p
Badrummet är inget alternativ för mig heller. Inte en chans att den ryms.

Jag har kattlådan precis utanför mitt sovrum. I början tyckte jag att det kunde stinka när jag vaknade på natten men jag vet inte hur mycket som var sant och vad som var yrvaken inbillning ;) Sen bytte jag till ett bra foder och nu är det inga problem alls med lukt så på så sätt skulle jag lätt kunna ha en i sovrummet.

Däremot blir det ganska sandigt och jag har stora mattor runt lådorna för att inte få sand överallt, så på så sätt skulle jag inte vilja ha dem i ett riktigt, möblerat rum. En modkat skulle säkert fungera där om man har en katt som tänka sig att använda en sån :grin:

Jag ska bli med katt i mitt lilla hus. Funderar på var jag ska ha kattlådan - har ganska fullt överallt. Utrymmesmässigt passar lådan (med lock) bäst i sovrummet, men är det galet att ha den där?

Tja, det beror väl på vad man menar med galet? :D Jag har haft kattlådan i sovrummet i en lägenhet jag bodde i (byggde ihop en trälåda med öppningsbart lock, så lådan stod inte helt öppen) och visst funkade det väl, men sen dess har jag alltid haft lämplig kattlådeplats som en - om än inte på någon avgörande nivå - sak att ta i beaktande när jag har flyttat till nytt boende.

Inte för att jag anser att det är galet, men det är ju svårt att komma ifrån både damm, spill (visserligen bara sand, i bästa fall ;)) och visst ljud och lukt. Nu är jag dels ganska pedantiskt lagd överlag, dels har jag två katter så det blir ju dubbelt upp jämfört med om man bara har en, men jag hade inte VELAT ha kattlådan så "mitt i hemmet" igen.

Men - det är ju bara hur jag känner. Har man ingen annan möjlighet, så är det ju så. Det vore ju ändå bra synd att låta kattlådans placering stå i vägen för att skaffa katt liksom. Sån big deal behöver det såklart inte vara. Och vad gäller katterna tror jag att de skiter i vilket. ;)

Köp en riktigt bra kattsand så funkar det säkert. Jag har tillfälligt varit tvungen att ha kattlådan i samma rum som jag sov i och trots att jag är jättekänslig för kattlådelukt så funkade det tack vare bra kattsand och att jag plockade bort klumpar och bajs flera gånger om dagen. :)

Köp en riktigt bra kattsand så funkar det säkert. Jag har tillfälligt varit tvungen att ha kattlådan i samma rum som jag sov i och trots att jag är jättekänslig för kattlådelukt så funkade det tack vare bra kattsand och att jag plockade bort klumpar och bajs flera gånger om dagen. :)
Följdfrågan är då -vilken sand rekommenderar du?

Följdfrågan är då -vilken sand rekommenderar du?

Jag tycker Everclean är superbra men det finns säkert andra som har andra favoriter. Det är ju inte den billigaste kattsanden men den är jättedryg och det luktar i stort sett inget alls från lådan så den är värd varenda peng tycker jag.

Jag tycker Everclean är superbra men det finns säkert andra som har andra favoriter. Det är ju inte den billigaste kattsanden men den är jättedryg och det luktar i stort sett inget alls från lådan så den är värd varenda peng tycker jag.

Jag får hålla med om det. Jag använder EverClean Less Track (med lite större korn) och det luktar ingenting från kattlådan, utom möjligen när den är precis använd. Inte dammar den så farligt mycket heller. Det finns väl förvisso både billigare och miljövänligare alternativ, men de är tyvärr ofta lika med kattovänligare enligt en av mina katter ...

Jag använder Toa-Lätt pellets men vill du ha klumpande sand rekommenderar jag Odour Lock. Snäppet vassare än EverClean.

Jag förordar ju alltid en topbox - då slipper du lukten och sand utanför lådan. Nackdel är att de tar ju en del plats - men jag tycker det är så extremt värt att ha såna

Jag förordar ju alltid en topbox - då slipper du lukten och sand utanför lådan. Nackdel är att de tar ju en del plats - men jag tycker det är så extremt värt att ha såna
Vad är det som gör att man slipper lukten med en sådan? Hur funkar den?

Vad är det som gör att man slipper lukten med en sådan? Hur funkar den?

Den är en kub med ingång uppifrån. Själva taget är med "hål" så att sanden ramlar ner i lådan igen. Själva lådan ställs med fördel i ett hörn och ingångshålet då in emot hörnet

Jag bor minilitet och om jag hade haft plats hade jag aldrig haft lådan i sovrummet. Jag har alltid sängen full i kattsand :arghh: vidrigt. Katten krafsar i lådan och utanför lådan så jag håller på att bli galen och det är inte jättekul när det börjar stinka kattskit när man ska sova.
Trots everclean, låda med lock och en katt som väldigt noggrant krafsar över lortarna så måste jag ibland kliva upp mitt i natten för att ta bort bajs alternativt gömma mig under täcket och halvt kvävas till stanken försvunnit.

Jag har öppen låda eller rättare sagt badbalja för baby från IKEA.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40248443/?query=Badbalja

Jag kan inte ha kattlådan i badrummet på natten eftersom jag får stänga dörren annars är det hopp och studs i badkaret vidare upp i fönstret 47 ggr/natt och det smäller ju fint :o

Hade lådan i hallen ganska nära sovrummet förut fungerade bra och valde det för jag inte vill ha den i vardagsrummet p.g.a det kända fenomenet race efter toabesök och grannens barn under vaknade visst några gånger när jag testade en sväng, tack & lov sa dem till snällt utan hard feelings då dem vet att deras lilla unge kan väcka hela kåken ibland.

Numera står den i sovrummet på natten, inga problem men får städa noga/ofta och brukar preparera med bikarbonat (bakpulver går bra med men inte lika bra effekt), först lite sand 2 cm? sen bikarbonat kanske 1-2 msk och sen rör jag om det lilla och täcker vidare ovanpå med sand.

Köket skulle jag inte fundera på och balkongen blir opraktiskt och kallt.

2 rok så inte så många alternativ men inga olyckor även om jag flyttat lådan hit och dit.

Lycka till @tott

Jag har en låda i sovrummet (med huv fast utan luckan) och det luktar inte. Enda problemet är när krafsfia försöker ta sig till Kina mitt i natten men hon brukar ge sig när man hojtar: "Nu räcker det" :meh:

Den är en kub med ingång uppifrån. Själva taget är med "hål" så att sanden ramlar ner i lådan igen. Själva lådan ställs med fördel i ett hörn och ingångshålet då in emot hörnet
Låter smidigt. Nu har jag ju redan köpt en kattlåda med tak och svängdörr, men bra med alternativ om det här inte funkar.

Låter smidigt. Nu har jag ju redan köpt en kattlåda med tak och svängdörr, men bra med alternativ om det här inte funkar.
Läste att en del köper stor/hög plastlåda på ikea (nej fasen jag är inte sponsrad) och lock och skär eget hål för att testa om katten accepterar det.
Dem riktiga är ganska dyra (ca 14-1500?) så ett litet tips om det inte skulle passa kisse att testa med först.
Annars finns en kopia hos Zooplus för 369 kr just nu, ord. pris 500kr.Petmate Top Entry kattlåda
(finns säkert hos fler butiker?)

Liknande trådar

Katthälsa Min ena katt har råkat ut för en olycka diagnosen är ledluxation traumatisk och det är både höftled och armbåge höftledsluxation betyder...
Svar
7
· Visningar
802
Senast: kitos
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
10
· Visningar
1 946
Senast: Catsu
·
Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
1 154
Senast: Hoarfrost
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 393
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar