Står man ut med kattlåda i sovrum?

Jag är förvisso inte lättstörd, men hade ändå inte pallat att ha "krafs-krafs-krafs-krafs-krafs-krafs-krafs-krafs" när jag sover.

Du har inte plats i hallen, t ex bygga om en skoförvaring/sittbänk och ha den inbyggd?

Jag har 2 lådor i vardagsrummet och har sovit på soffan flera månader, så det är väl typ som att ha den i sovrummet. Det luktar precis när dom gjort nr 2, men om dom krafsar över det så är det borta efter några minuter.

Det har funkar för mig. Numera har katterna fått ett eget rum där de har merparten av sina lådor, men tidigare hade jag även en i sovrummet. Jag vaknade sällan av deras krafsande, däremot odören efteråt... Det var inte alltid lattjo lajbans att behöva gå upp snortidigt för att rensa kattlådan, men det gick.

Hur mycket det luktar sedan beror väl på vad katterna äter och om de täcker för (mina gör det inte), och vilket strö man har. Jag tycker det luktar mindre nu när jag kör på ÖkoPlus. EverClean eller annan likvärdig sand var döden för mig, bara sanden stank i hela huset.

Problemet med att sanden sprids överallt finns ju också, men det kanske kan lösas genom att vända ingången av lådan mot väggen? Eller om du är händig, bygga in den i ett skåp? En matta som fångar upp ströet är ett måste.

Jag personligen skulle aldrig ha kattlådan i sovrummet. Skulle den inte rymmas i hall/kök/v-rum så skulle den få stå inne i duschen och flyttas på när jag ska duscha och sen ställas tillbaka.

Jag personligen skulle aldrig ha kattlådan i sovrummet. Skulle den inte rymmas i hall/kök/v-rum så skulle den få stå inne i duschen och flyttas på när jag ska duscha och sen ställas tillbaka.
...fast kattsand och vatten lär inte vara nån bra kombination.

Varför skulle du inte ha i sovrummet?

Jag har haft en kattlåda i duschen, inga problem. Det var en vanlig helt öppen låda som jag ställde på en kattsandsmatta och så var det bara att dra ut när man skulle duscha och sen ställa in igen efteråt. Förstår inte riktigt vad du menar med att vatten inte är en bra kombination, den blir ju aldrig blöt?

Lukten beror ju mycket på kastration eller inte och ffa maten. BARF katter luktar inte mycket. Jag märker direkt när Nikita fått för mycket torrfoder, då luktar det mycket värre. Och som kastrerad hona sedan några år så tycker jag inte att kisset luktar. Köp en låda med höga kanter så blir det mindre problem med sanden och se till att lådan har en 'välkomstmatta' som du kan ta ut och skaka av. Jag använder kristaller som dammar mycket mindre, men varning, inte alla katter gillar kristaller. Plus att det torkar ut avföringen så den luktar mindre enligt mig då.

I lägenheten i Stockholm hade jag en låda med huv i badrummet, men gillar inte det egentligen. Fukten gör att det luktar mer enligt mig. Plus att om du inte har modell större badrum så tar lådan upp mycket utrymme.

Jag har haft en kattlåda i duschen, inga problem. Det var en vanlig helt öppen låda som jag ställde på en kattsandsmatta och så var det bara att dra ut när man skulle duscha och sen ställa in igen efteråt. Förstår inte riktigt vad du menar med att vatten inte är en bra kombination, den blir ju aldrig blöt?
Sandkorn som hamnar fel lär bli som cement på golvet.
Nå, för min del går det på riktigt inte att ha kattlådan i badrummet. Har alldeles för litet och trångt badrum.

Tror det beror lite på badrum, sanden kan få försämrade egenskaper om den utsätts för mycket fukt. Plus att om man har klumpbildande och inte sopar undan före man duschar så kan man få schyssta beläggningar :D

Har täckt låda och som sagt skulle den lyftas ut vid dusch, så inget vatten skulle öht vara i närheten av kattsanden (fast jag har inte sand i min) och jag personligen tycker helt enkelt att det är ohygieniskt och ofräscht att ha en en kattlåda i sovrummet.

Sandkorn som hamnar fel lär bli som cement på golvet.
Nå, för min del går det på riktigt inte att ha kattlådan i badrummet. Har alldeles för litet och trångt badrum.

Tror det beror lite på badrum, sanden kan få försämrade egenskaper om den utsätts för mycket fukt. Plus att om man har klumpbildande och inte sopar undan före man duschar så kan man få schyssta beläggningar :D

Aha, ja vi har inte alls fuktigt där (luftavfuktare) så det problemet slapp vi. Och med en bra matta under var det inte mycket som behövde sopas :) Men jag förstår att det inte passar alla, och det är ju tråkigt om man är morgontrött och sätter på duschen utan att flytta lådan :rofl:

Vi använde Ökoplus vi med, funkade perfekt (eller, exet använder det nog fortfarande) enligt de som har luktsinne.

Vi hade använt liknande material till möss innan vilket funkade bra där med.

Har min i sovrummet. I en HOL så att den inte syns och sand stannar därinne. Ovanpå har de liggplatser.

Jag är inte särskilt bra på att komma ihåg att göra rent varje dag. Luktar ändå inget (haft både sand och pellets).

Dock när nån får krafsmani eller är lite risig i magen och lägger av en särskilt luktande hög är det lite störande en kort stund.

Folk som hälsar på fattar inte det är en kattlåda eller märker den förrän nån just krafsar eller är lite risig i magen

Tillägg. Mina krafsar normalt inte över bajs. Luktar sällan ändå.

Om de bajsar stinker det fruktansvärt, spelar ingen roll vilken sand du har. Vissa katter är stinkigare än andra, men stinker gör det oavsett.

Kattlådan bör stå i ett utrymme där det finns bra ventilation, möjlighet att öppna fönstret och stänga dörren.

Kan du inte flytta ut något annat från badrummet? Köpa en mindre låda?

Liknande trådar

Katthälsa Min ena katt har råkat ut för en olycka diagnosen är ledluxation traumatisk och det är både höftled och armbåge höftledsluxation betyder...
Svar
7
· Visningar
802
Senast: kitos
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
10
· Visningar
1 946
Senast: Catsu
·
Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
1 154
Senast: Hoarfrost
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 393
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info