står inte still

M

Malle Palle

när jag borstar min foderhäst på halsen och vid manken så skakar han på huvet upp och ner och åt sidan.
och när jag börjar borsta honom bakom bakbenen går han åt sidan, bort från mig lr mot mig.
men när jag e vid hans huve står han helt stilla och vill bara kela.

det verkar nästan som om han vill hålla koll på mig ( är har inte tagit hand om honom så, så jag är rätt så ny för honom) men om han vill hålla koll på mig kan han väl snurra på huvet och halsen. Det förklarar kanske varför han flyttar sig. tror jag.

nån som vet hur jag ska hantera honom?

Sv: står inte still

wow, jag måste vara den som fått mest hjälp här på buke. tack för all hjälp. (sarkasm lr vad det nu heter).

det skulle kanske hjälpa er om jag sa att repen som man använder för att sätta fram hästen har gummi på sej.

Låter nästan som att han testar dig eller är otålig.
Har han öronen bakåt? Kolla så att kan inte har ont om du trycker på benen/halsen.
Låter han dig komma nära baken i övrigt? (borsta svans, borsta rumpa) Får du kratsa bakhovarna? Gjorde han så mot ägaren också?
Känns nog ändå som att han försöker reta/testa dig. Som: Haha, då försvann baken, du kan inte ta den. Och jag kan flytta dig hur jag vill om jag svänger dit baken. :D Eller: Nej, det är mycket skönare om du klappar mig på huvudet än att du borstar mig med den där hårda borsten på halsen/manken. Och nu borde du vara klar nån gång, kom igen, skynda.
Alltså blir han ledare, han flyttar dig från halsen till att stå och kela vid huvudet, och behåller bakbenen som sitt alldeles egna lilla revir. Nu när du är ny så vill han väl kolla om han får göra som han vill.

Du kan ju tillrättavisa honom vänligt men bestämt, flytta tillbaka baken (han får absolut inte tränga in dig i väggen, då får du bli arg), säga nej bestämt och berömma lite om han står still. Du kan ju träna lite flyttövningar, så att du vet att han låter dig bestämma över flyttande av baken.
Vid halsen behöver du bara säga nej och fortsätta borsta, gör han mycket så kanske du ska klappa till honom en gång. Är han klippt så kan du kanske vara noga med att använda mjuk borste, han kan ju ha känslig hud.

Blev lite luddigt, och långt, men hoppas du förstår vad jag menar. :)

Malle Palle skrev:
när jag borstar min foderhäst på halsen och vid manken så skakar han på huvet upp och ner och åt sidan. Det llåter som som han är kittlig på halsen?
och när jag börjar borsta honom bakom bakbenen går han åt sidan, bort från mig lr mot mig.
men när jag e vid hans huve står han helt stilla och vill bara kela.

det verkar nästan som om han vill hålla koll på mig ( är har inte tagit hand om honom så, så jag är rätt så ny för honom) men om han vill hålla koll på mig kan han väl snurra på huvet och halsen. Det förklarar kanske varför han flyttar sig. tror jag. Det är det många hästar som vill, de vill känna sina skötare, min ena går man inte fram till och gör vad man vill innan han tillåter
nån som vet hur jag ska hantera honom?

Du får umgås med honom, vinna hans förtroende, det är nog enda vägen, kela, gå ut och gå arbeta på marken, så han känner sig säker på dig

igår innan jag satt upp gick jag med han lite i padocken.

släppte tyglarna, fortsatte gå framåt.
gick åt vänster han gick med
höger gick med
halt proade lite för att få honom att stanna.

igår red jag halva passet barbacka (det var en som skulle provrida en häst och dom behövde sadeln). innan jag satt upp så gick jag igenom hans kropp. han bara stirrade på mig som han ville säja

-måste du tafsa på mig jus nu, jag trodde vi skulle rida?

det var inte så lätt att gå igenom honom för han ville hela tiden följa efter mig.

Mitt hblsto jag hade, hon gillade inte när "okända" tog på henne. Hovslagaren tog typ två år innan hon slappnade av med honom, hästmassören ca 6-7 ggrs massage... vissa har helt enkel lite större behov av att få hålla lite på sin integritet...
Är han "sån" lär han förmodligen följa dig genom eld och vatten när du väl fått hans förtroende...

kan rapotera att han stog helt stilla idag :) , förutom med huvet men det fanns flugor som höll på men hans huvud.

Kul med framsteg, att han stod stilla :banana:

Av första meddelandet att döma tolkade jag det som att han inte tyckte om borsten (alternativt ditt sätt att borsta). Antingen för hård/stickig eller för mjuk och kittlig. Man får testa sig fram till vad hästen tycker om.

Själv hade jag en isis på lån i vintras som var helt salig när jag tog fram den där gummi..skrapan (typ. kom inte på namnet. som en ryktskrapa fast av gummi) och kliade i öronen. Ju hårdare och snabbare desto bättre verkade han tycka, för han hjälpte alltid till att både trycka sig mot borsten och föra huvudet upp och ner.
I övrigt tyckte han inte särskillt mkt om att man hade borstar i närheten av huvudet. Händer gick bra, men inte borstar (och ABSOLUT inte pussar :eek: )

vad var det för kille du hade. killar tycker om pussar speciellt på mulen :cool: .

det var säkert det som halshuggen skrev att han ville testa mig.
Och ankans han följer efter mig ÖVERALLT så störigt så ;)

Liknande trådar

Träning Bakgrundsinfo: Hästen är till salu och blir inriden nu. 6 år. Hästen står på ridskola. Jag har ett stort intresse för denna häst som är...
Svar
9
· Visningar
1 564
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 132
Senast: Freazer
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 890
Senast: Mabuse
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 248
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar