Står inne, gallor

Zevzan

Trådstartare
Min häst har fått boxvila över helgen. Han blir gallig och väldigt tjock om benen. Vad har ni för tips för att kunna hålla dom andra än det dåliga benen mer normal i storlek?

Han brukar bli normal efter motion men nu får han knappt gå ut boxen:/

Min häst har fått boxvila över helgen. Han blir gallig och väldigt tjock om benen. Vad har ni för tips för att kunna hålla dom andra än det dåliga benen mer normal i storlek?

Han brukar bli normal efter motion men nu får han knappt gå ut boxen:/
Har du rådgjort med behandlade veterinär?

Att linda benen kan hjälpa mot svullnad men det gäller att veta vad man gör, att man verkligen kan linda och kan ha koll på hästen ofta. Lindorna får varken sitta för hårt eller för löst och vissa svullnar ändå och då kan lindorna stasa benen om man har otur vilket är farligt. Även kylbandage kan hjälpa till med att få ner svullnaden. Då kyler man 20 minuter/ben fyra gånger/dag.

Har du diskuterat problemet med veterinären? Vad som kan rekommenderas beror ju också på varför hästen måste stå stilla, hur länge och hur allvarlig svullnaden i övriga ben bedöms vara.

Har inte diskuterat detta med vet. Han har inte behövt stå inne tidigare och han har bara fått när man ridit på för löst underlag. Åker dit 2 ggr per dag nu då han är skadad.

Är inte jättesvullen bara litegrann. Underlättar ju att jämföra skadan med ett friskt ben utan svullnad. Ska kika så det inte blir mera.

Vad är det för skada?

Fullblodet fick med ålder svullna bakben när han stod inne över natten. Vi började med att linda, men fick lika bra/lite bättre effekt med BoT snabb-bandage. Enklare och smidigare. Ökad värme ger ökad cirkulation och därmed minskad svullnad.

Med detta inlägg så är det gallor som är orsaken till att han är svullen på övriga 3 ben. När han har det i vanliga fall ger dom med sig om man motionerar. Men då han är ställd på box vill jag ju gärna få bort dom på annat vis:/
Antagligen har som uppkommit då han stått så stilla nu över natten.

Skulle jag testa att bara linda? Eller bara sätta på liniment eller båda 2?

Med detta inlägg så är det gallor som är orsaken till att han är svullen på övriga 3 ben. När han har det i vanliga fall ger dom med sig om man motionerar. Men då han är ställd på box vill jag ju gärna få bort dom på annat vis:/
Antagligen har som uppkommit då han stått så stilla nu över natten.

Skulle jag testa att bara linda? Eller bara sätta på liniment eller båda 2?

Nu måste något blivit fel. Gallor i sig är bara en indikation, ett symtom. De orsakar t ex inte svullnader på andra ben. Gallor ÄR svullnad.

Inte både liniment och lindor, det kan ge blistringsskador.

Nu måste något blivit fel. Gallor i sig är bara en indikation, ett symtom. De orsakar t ex inte svullnader på andra ben. Gallor ÄR svullnad.

.
Alltså han är skadad i ett ben. Därav att han måste stå.på box.
Utav att stå på box har han fått gallor på de övriga 3 benen och är alltså svullen på dom men inte skadad

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 299
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 196
Senast: Ridinglady
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 205
Senast: LiviaFilippa
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
866
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama