Står i valet eller kvalet, hur göra ?!

S

Smultron92

De senaste månaderna efter sommaren har jag & min ponny utvecklats otroligt mycket. har gått från att slängtrava & krulla ihop halsen, Till riktigt fina steg & arbetar i bra form nästan hela passet.
Efter mycket kämpande, så har även galloppen börjat sitta.
hon har blivit så mycket lugnare, och mer harmonisk i ridningen, till störst del av passet jobbar hon bra i form, dock ngt. låg. Men det kommer.
Men det hela började för ca 2-3 veckor sen, Hon började sura vid ridningen och vägra uppna munnen när jag skulle tränsa.
Sen har det kommit gradvis mera, hon har börjat vägra ställa sig, taktar, studsar, små stegrar och tar bettet + springer på som en travhäst i löp:(
har gått tillbaka och kollat på vad vi har tränat på/hur hårt jag har ridit och kommit fram till att de senaste månaderna efter sommarlovet har varit ganska intensiva.
2-3 hårda dressyrpass i veckan, ca 1 dag hoppning, uteritter,galoppträning & mycket klättring.
Så med tanke på hur fort frammåt det har gått, Att hon har börjat tröttna.
Hon verkar inte riktigt med i huvudet längre heller.
Så har nu börjat fudnera mycket på om det kanske är dags för en liten vintervila nu, på ca 1-2 v. Så hon kan få en chans att kunna smälta allt & vila upp sig.
Bara gå promenader, mysa och ha kul, vara helt kravfritt.
eller körra på och fortsätta som om det regnar?
Innan sommaren så hade hon dessa tendenser också, men då stegrade hon istället - och stegrade över.
dock visade det sig att hon hade en hovböld som låg och skavde.
Så behöver lite hjälp nu, vad skulle ni ah gjort tagit det lungt och myst ett tag eller kört på:confused:
(Hon är nyligen kolald av vet. & har inte ont någonstans, sadeln passar o.sv) ...

Sv: Står i valet eller kvalet, hur göra ?!

Inte för att jag är expert på vila, men jag tycker 1-2v låter lite om hästen ska hinna smälta allt den lärt sig. Jag skulle nog kanske sänka kraven rejält och bara ha roligt ute i skogen, både rida och promenera och lite alltmöjligt tills man kände att hästen var sitt vanliga jag igen:)
Fast vad vet jag:P

Jag hade dragit ner rejält på kraven, kanske till och med låtit henne vila 4-5 veckor.
Det låter som hon kunde behöva det.
Min kompis häst blev också på det sättet, sen blev hon gravid, och han fick vila över vintern.
Hon underhöll hans kontition genom att longera honom.
När hon sen började träna igen efter förlossningen, var han som en helt annan häst, både psykiskt och fysiskt.
Lycka till!

Vila låter som en bra ide :9 Du kkanske kan vila helt i 2 veckor, sedan ta det lugnt några veckor till och göra sånt som hon tycker är kul. Kanske rida ut i skogen, promenera, jobba från marken etc ett tag :) Lite mer kravlöst umgänge helt enkelt :)

Defenitivt vila, det var vad jag hade gjort. Dra ner kraven och rid ett pass som känns ok och vila sen.
Giraffs förslag lät ju bra.

Finns ingen anledning att kräva en massa av en häst som inte vill eller tycker det är roligt. Det förstör bara en massa och tar längrte o längre tid att komma över sen, man får helt enkelt anpassa sej efter hästen också..

Men som sagt, jag hade nog gärna fått ett ok nöjsamt pass innan vilan, för bådas skull.

Jag hade låtit hästen vila helt 1-3 veckor beroende på hur mkt hästen hade gått och hur hårt. Sedan kanske bara tömköra 1 vecka sedan kravlös ridning 1 vecka och sedan igång igen men kanske något lugnare tempo än innan. Annars får du ta dessa viloperioder ganska ofta. I somras vilade min häst helt 2 veckor och sedan 5 veckor tömkörning, snacka om att hon tyckte det var kul att träna igen efter det!

Vila behövs i måttliga mängder!

Du ska helt klart låta henne vila, men nån vecka är för litet om hon visar så tydliga tecken på att vara övertränad. Ställ av i en mnd, kanske med lite skritt i skogen på slutet av perioden.

Även om vet har kollat - rek att du kollar munnen (igen). PM:ar länk så kan du se om hästen beter sig på samma sätt.

Hej & tack för alla svar.
Det verkar som om alal är överrens om att det är vila som gäller, Skönt att höra.
bestämde igår att det är dags för en ordentlig vila, bara gå i hagen, promenader och mysa en tid framöver & ta nya tag sen.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd! Min kompis köpte sin första häst för ett par månader sen, har innan dess ridit hästen hela året utan några som...
2
Svar
20
· Visningar
2 930
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 860
Senast: Trissa
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 663
Senast: Hedinn
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 175
Senast: Lisa2014
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar