Stapplig på morgonen?

Lunketuss

Trådstartare
Vårt fullblod har hårda sulor och silicon fram på vintern när det är hårt men vi brukar ta bort dom till våren, sulorna togs nu bort den 5/4, nu har han haft 2 tappskor på vänster fram sen dess, lite varm o gallig i det benet, ej halt, har bara skrittat ut en tur sen han skoddes. Nu sa hon i stallet att han var lite stapplig när hon skulle ta ut honom i går morse, kan det vara så att han kanske mår bäst av att ha sulor hela tiden? Kan det vara så att han blir ömfotad av att vara utan sulor och tar kortare steg och inte hinner undan med frambenen att det kan vara därför som han trampar av sig dojan? Och är stapplig när han stått i boxen en hel natt? Han har haft boots fram i vinter eftersom han fick broddtramp i kronranden på båda bak, flera boots har vart söndertrampade under vintern. Nu efter första tappskon har han haft boots på fram igen för att se om det kunde förhindra att han trampar av sig skon igen men nu hade han ju tappat dojan igen och bootsen var trasig.

Sv: Stapplig på morgonen?

Hej
Har en fullblodskorsning med tunna sulor han är 21 år nu och har alltid haft sulor fram sommar som vinter, utan sulor kan han inte gå, så på med sulorna igen, det finns ju massor att välja på för olika underlag
Lycka till

Hovis har nu varit ute o satt på tappskon, han klämde igenom alla hovar, vänster fram där han tappat skon 2 gånger efter varandra där ömmade han på en fläck på insidan av hoven. Hovis trodde att han gått på nåt hårt och fått ett blåmärke eller om det kunde vara en hovböld pg men det trodde han inte utan att han gått på nåt hårt. Han tyckte inte att vi skulle sätta på sulor men hålla koll. I går när vi var ute vid stallet så var hästen helt OK, torr o fin i benen, inte halt eller nåt. Han har alltid ömmat om man rider där det ligger lite större stenar, ömfotat/plattfotat fullblod:devil: Han har inte haft en tappsko sen vi flyttade till detta stall/bytte hovslagare i augusti -08 förutom dom här 2 som han tappat nu, innan dess var det minst en tappsko mellan varje skoning (skos var 6-7 vecka) ofta fler.

problemet med sulor är att hästens egna sulor blir väldig slitna och ömma. så om hon reagerar när ni tar bort sulorna är det inte så konstigt! använd boots för att undvika tappskor och så kan du använda keratex hoof hardener på hennes sulor. det är jättebra, hoven blir mkt starkare!

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 223
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av... 2 3
Svar
49
· Visningar
4 261
Senast: Nevermind
·
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som... 5 6 7
Svar
134
· Visningar
29 583
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 460

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tandproblem på båda katterna
  • Oseriös avel 2023
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka