Stapplig i bakbenen vid trav....

Idaw83

Trådstartare
Min häst har börjat te sig lite konstigt vid varje ridpass, han skrittas igång ordentligt, brukar skritta ut grusvägen en bit och tillbaka till paddocken (ca 25min) för att sen rida ett dressyr/markarbetes pass, men i början av traven så är han stapplig och nån gg e han som han bara är stel i ena bakbenet, men han värmer ur det,
Har varit hos vet för undersökning där han fick behandling i sin rygg och det bak knä som han är stel i emellanåt.

Han har KS mellan T13-T15, tät i länden.

Under detta besöket ultraljudsundersökning av knäet och hitta inget där, och han fick kiropraktik och stötvåg i ryggen.
Har bytat/provat ut ofantligt mkt sadlar hos olika certifierade sadelutprovare, och denna gg känns d som vi har hittat rätt sadel som är anpassad till hans korta rygg och som även passar mig.

Nån som råkat ut för ett sådant här mysterium som har lyckats hitta vad som kan vara fel? Vetrinär hittar inget, men får snart boka ny tid igen......
Känner mig extra gråhårig efter 4 år med denna hästen......

Ålder? Stapplig hur och hur länge innan det värmer ur? Ken ngn filma dig när hästen är stapplig och visa veterinären? Något är det ju även om veterinären inte hittat det direkt..

Är SI kollad? Vad säger ET? Att det värmer ur låter ju i mina öron som att mycket av det är mjukdelsrelaterat.

Han är 10 år, ET har inte sett nåt, jag behandlar han sj i ryggen. Länden med min medicinska laser för att underhålla han, stretchar både rygg och hals efter vi har ridit och veterinären har ordinerat det
han tappar ena bakbenet alltid samma bakben men det sägs det är pga svaghet och han har ändå varit igång en längre tid sen i höstas när vi var hos vet och behandla, glömde skriva i översta texten att han blev sprutad i knäet både insida och utsida då han knixar " det låter i knäet" när han rör sig,
Han är röntgad och har fina bakknä.

Det med bakknäet är sekundärt från ryggen men det har läkt från inflammationen och vi har bara skrattat, tränat sen vi fick ok i november, och vi skrittar ut mkt oxå för variationen.

Han är 10 år, ET har inte sett nåt, jag behandlar han sj i ryggen. Länden med min medicinska laser för att underhålla han, stretchar både rygg och hals efter vi har ridit och veterinären har ordinerat det
han tappar ena bakbenet alltid samma bakben men det sägs det är pga svaghet och han har ändå varit igång en längre tid sen i höstas när vi var hos vet och behandla, glömde skriva i översta texten att han blev sprutad i knäet både insida och utsida då han knixar " det låter i knäet" när han rör sig,
Han är röntgad och har fina bakknä.

Det med bakknäet är sekundärt från ryggen men det har läkt från inflammationen och vi har bara skrattat, tränat sen vi fick ok i november, och vi skrittar ut mkt oxå för variationen.
Men får komma ihåg att mycket av delarna i ett bakknä inte syns på slätröntgen eller ultraljud, då krävs CT-röntgen. Min är superfin på slätröntgen och syns ett litet broskfel på ultraljud men när man gjorde CT på bakknät var där stora trauman. Har ni testat att bedöva bakknä och att du då rider när den är bedövad tex?

Men får komma ihåg att mycket av delarna i ett bakknä inte syns på slätröntgen eller ultraljud, då krävs CT-röntgen. Min är superfin på slätröntgen och syns ett litet broskfel på ultraljud men när man gjorde CT på bakknät var där stora trauman. Har ni testat att bedöva bakknä och att du då rider när den är bedövad tex?
Ja vi bedövande knäet och jag red och då gick han som vanligt därav dom behandla knäet samtidigt när jag var där i nov,

Hur gick det för din sen ? Kan vara som du säger att det behövs göra en CT röntgen

Ja vi bedövande knäet och jag red och då gick han som vanligt därav dom behandla knäet samtidigt när jag var där i nov,

Hur gick det för din sen ? Kan vara som du säger att det behövs göra en CT röntgen
Blev hästen bra en period efter behandlingen?

Gjorde artroskopi och sen uppföljande behandling med mycket rehab. Jag hade med facit i hand hellre gjort artroskopi från början så kan de se saker och rensa upp samtidigt

Min häst har börjat te sig lite konstigt vid varje ridpass, han skrittas igång ordentligt, brukar skritta ut grusvägen en bit och tillbaka till paddocken (ca 25min) för att sen rida ett dressyr/markarbetes pass, men i början av traven så är han stapplig och nån gg e han som han bara är stel i ena bakbenet, men han värmer ur det,
Har varit hos vet för undersökning där han fick behandling i sin rygg och det bak knä som han är stel i emellanåt.

Under detta besöket ultraljudsundersökning av knäet och hitta inget där, och han fick kiropraktik och stötvåg i ryggen.
Har bytat/provat ut ofantligt mkt sadlar hos olika certifierade sadelutprovare, och denna gg känns d som vi har hittat rätt sadel som är anpassad till hans korta rygg och som även passar mig.

Nån som råkat ut för ett sådant här mysterium som har lyckats hitta vad som kan vara fel? Vetrinär hittar inget, men får snart boka ny tid igen......
Jag hade en dålig hovslagare som skapade stappliga bakben. Därmed säger jag inte att det är vanligt men att vara barfota ett tag , typ ett halvår , ett år, kanske kan förbättra hästen.

Det här är ifrån idag, så här e han i början av trav passet, det är bara uppsuttet som det blir så här i början och han värmer ur det sen, han e nyskodd, så tror inte det är pga hovis, tror nog mer att en nerv sitter i kläm i hans Kissing spines då det bara visar sig uppsuttet. Ej vid longering, frågan är hur mkt man kan rida bort det eller det kommer bli värre ???

I all välmening så hade jag bytt veterinär om den jag hade inte kunde se hälta på din häst. I mina ögon ser han halt ut högt upp höger bak, och det tar jag på det sättet den tippar ner på vänster. Det är visserligen klurigt att se för att det är böjt spår och du rider lätt, men den ser inte helt symmetrisk ut i alla fall.

Byt veterinär och visa gärna den här filmen så får de se vad du menar. Jag har varit med om att hästar som varit halta hemma nästan varit friska när de kommit till klinik och då fått ett stort adrenalinpåslag. Då har jag kunnat visa bilder och filmer på vad jag menar och det har hjälpt veterinären på spåren.

Lycka till med din snälla häst!

Vill inte alls låta hård, men det där är i min värld en tydlig bakbenshälta.
Värmer han verkligen ur helt?
Hade åkt till veterinären igen så snart som möjligt. Håller tummarna för er ❤️
Ja för d släpper efter 2 varv och då är han jätte fin d som är der märkliga

Säger tyvärr också halt höger bak.

Bra att du ska byta veterinär för något ser ju ordentligt knas ut där även om det värmer ur.

Jag har haft en ligamentskada vid kronleden på ett framben där hältan varierade mycket och tyvärr såg bra ut på första veterinärkollen (klinik). Men han var väldigt halt i vissa steg hemma. Först trpdde jag det var vrickning som läkte ut efter nån vecka. Då var dt bättre några ridpass och sen dålig känsla igen.

Likadant besök jag bytt klinik. Tilm synes ohalt. Den veterinären lyssnade ändå på min förtvivlan och bedövade trots att han inte tyckte det var något.
Fick en luftigare gång och då letade vi vidare och hittade skadan sedan. Iefterhand önskar jag att jag hade haft med det som dt såg ut emellanåt på video vid första besöket.

Nu hade jag tur och veterinären kunde ana min skada på UL. Men annars tror jag man ibland kan behöva MR för att hitta sådana skador.
Men har man tagit slätröntgen av hela det benet redan? Annars kanske det kan ge uppslag?

Säger tyvärr också halt höger bak.

Bra att du ska byta veterinär för något ser ju ordentligt knas ut där även om det värmer ur.

Jag har haft en ligamentskada vid kronleden på ett framben där hältan varierade mycket och tyvärr såg bra ut på första veterinärkollen (klinik). Men han var väldigt halt i vissa steg hemma. Först trpdde jag det var vrickning som läkte ut efter nån vecka. Då var dt bättre några ridpass och sen dålig känsla igen.

Likadant besök jag bytt klinik. Tilm synes ohalt. Den veterinären lyssnade ändå på min förtvivlan och bedövade trots att han inte tyckte det var något.
Fick en luftigare gång och då letade vi vidare och hittade skadan sedan. Iefterhand önskar jag att jag hade haft med det som dt såg ut emellanåt på video vid första besöket.

Nu hade jag tur och veterinären kunde ana min skada på UL. Men annars tror jag man ibland kan behöva MR för att hitta sådana skador.
Men har man tagit slätröntgen av hela det benet redan? Annars kanske det kan ge uppslag?
Hatar ligament. Har ungefär samma erfarenhet, konstig hälta, svår att se/hitta, blev sen MR.

Liknande trådar

Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 928
H
Hästvård Hej! Min häst, d-ponny sto på tolv år, har haft en gaffelbandsskada på vänster fram på insidan i antagligen snart ett år. I slutet av...
Svar
4
· Visningar
3 606
Senast: hoppeflikkan
·
L
Hästhantering Första gången jag startar en egen tråd så vet inte riktigt hur man gör, men ska försöka. SKa försöka göra en lång historia kort...
Svar
7
· Visningar
1 983
Senast: frittan
·
J
Hästvård Hej. Nu går allt bara fel med hästen... Det verkar som hon har ont. Skritten är underbar mjuk, följsam och sammarbetsvillig. Likadant...
Svar
5
· Visningar
959
Senast: Juvelflickan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka