Stannat i växten? arab!!

A

Ayarab

Har en unghingst som är 2 år (arab, f 07, 26 maj). Han har växt som normalt fram tills betet i somras. Han mådde inte bra på betet, diarre, tovig päls och minskade i hull. Tog hem han i augusti, och det tog inte lång tid tills han mådde bra igen. Men jag är rädd att han har slutat att växa, läser om alla andra araber som är mycket större än han..

Han är 138 fram och 143 bak.. Hans mamma är 147 och pappa 158-160...

Vad tror ni, bara sen i växten eller är höjden normal? Alla växer ju olika...

Sv: Stannat i växten? arab!!

Har du tagit träckprov eller kontaktat veterinär pga diarrén, hullminskningen och pälsen? Vad har detta visat i så fall?

Ja jag hade veterinär ute, och hon tyckte inte att det var något konstigt. Vissa hästar reagerar så, kan vara betet som han reagerade på. (vilket var fallet). Kollade upp mask och allt annat, och inget visade något. Tänderna kollade, hur fina som helst. Han hade även mugg, som behandlades. (Minsta lilla fel och jag ringer vet)

Bör nämna att han var hur fin som helst, och kompisen som släpptes med han var ett halvblod. Han hade ful päls och var kraftigt undernärd, men när jag tog hem min häst hade de bytat utseende med varandra. Min var ledsen, men piggnade till inom 1 vecka vid hemkomsten.

Han är fin nu igen, men är mest orolig över höjden.. En löjlig sak, jag vet.. Men jag vill inte att han ska bli mindre än sin mamma, då jag är 173 cm lång...

Han är två år. Inte så troligt att han slutat växa då.
Vår treåring (visserligen inte arab då, utan fjording :p ) har inte växt mkt det senaste halvåret, men innan sommaren växte hon massor en period.
De flesta hästarna växer ju i perioder och är din häst högre i rumpan så är det ju troligast att hästen snart växer upp till den storleken.

Det viktigaste är ju att du nu ser till att hästen får så mkt mat som möjligt/behövs så kroppen Kan och klarar av att växa som den ska.
En sommar borde ju inte göra någon skada så länge man ser till att fixa iordning foderstaten, hullet osv så fort som möjligt.

Om du har araber skall du ocksa veta att de vaxer valdigt sakta.. Och oftast inte kommer in till deras sluthojd forrann de ar 5-8 ar. Du sa han ar 143 i bak just nu, ja da kommer framandan att bli det ocksa.. och formodligen storre nar han ar fardigvaxt (valdigt stor for att vara en arab som inte skall vara over 150 egentligen.....)
Ge honom normal mat men proppa inte i honom en massa protein sa han vaxer for fort, da far du bara problem med honom langre fram.. skora ben och muskler/senor som har vaxt. Och glom inte att rontga hans knan nar han ar runt 3 eller sa ar de inte ihop far du bara vanta med ridningen. Och forresten, att borja rida en arab nar de ar 3 ar alldeles for tidigt.. de ar inte mogna annu..
Den siste jag red in, han var 4 1/2 nar jag satte mig pa honom. Forstas han hade fatt all sin grundtraning och var ocksa korbar. Men vi tog varan tid och idag ar han 8 och "bombsaker". Jag anvande mig av (denna gangen precis som tidigare) metoderna fran Alojs Podajsky (superbra bok, finns pa bibblan) och forstas uteslot som av de "hogre" skolorna... Bara inte ha for brattom med din pojk, lat honom vaxa i sin egen takt.. och din veterinar sa ju det samma till dig..

Lycka till med honom, araber ar jatteharliga

kat

Tack för svar..;) Jag fick min första arab när jag var 10 år (23 idag). Mamman till 2 åringen har jag själv ridit in, men jag kommer ju inte alls ihåg hur stor hon var (kom som 2 åring, inriden som 3.5 åring). I mina ögon har hon alltid varit 147 cm, men med gamla bilder så var hon inte alls stor när hon kom. Hon var inte färdigvuxen förän när hon var 6 nästan 7 år.

Men unghästen är min ögonsten, så jag målade fan på väggen. Alla 2-åringar verkar så stora, men han växer såklart..:laugh: Löjliga jag..!!

Vad bra att du kollade upp det! Hur vande du in honom på gräs?

Han har gått på gräs som liten, och klarade betet i 2 månader sen var det skit.. Var dålig i magen, ställde in han i en liten hage med ner betat gräs. Då blev han bra, men så fort han kom ut på betet igen, så började det om. Det fanns en sak som hjälpte och det heter fiberplex. (provade även A-fil, hjälpte lite)
Sen den sista tiden, blev han ful i päls och hull..

Har alltid varit noga med att han får i sig vad han ska, kollat med foderstat ock så vidare. Inget jag följt blint, utan bara som ett riktmärke..

Om du inte gör det redan skulle jag ge hö även på betet. Eftersom fiberplex hjälpte är det väl det att gräs är så blött att han inte orkar äta så mkt gräs att han får i sig den mängd fibrer som krävs. Och lös mage -> svårt att ta upp näring. Gräs brukar ju ha ts neråt 20%, dvs 80% är vatten.

När jag släppte hästarna, slängde jag in en höbal till dem varje dag. Men ägarna av betet tyckte inte om det (fråga mig inte varför??), så det fick jag inte... Någon som vet varför ägarna ogillade att jag gav hö på betet, trams kanske?

När jag släppte hästarna, slängde jag in en höbal till dem varje dag. Men ägarna av betet tyckte inte om det (fråga mig inte varför??), så det fick jag inte... Någon som vet varför ägarna ogillade att jag gav hö på betet, trams kanske?

Beror på lite vad det är för beten och om några stöd tas på dem. Vi har haft beten där vi inte fått tillskottsfodra, då vi har fått stöd för naturbeten. Då får det inte tillkomma några växter utifrån sas, vilket är risken när man tillskottsutfodrar.

Annars vet jag ingen bra anledning, ägarna kanske tyckte det var onödigt?

Eftersom det är släktingar, så vet jag att de inte har något sådant på sitt bete.

De ansåg kanske att det var onödigt, eftersom det var mycket gräs. Men jag ansåg det inte onödigt eftersom hästarna som gick där, inte hade gått på så mycket gräs innan och jag tänkte att de skulle ha lite möjlighet att få vänja in sig. Gräste torkade snabbt bort också under sommaren, nästan inget alls. Men fick ändå inte ge hö, har för mig att han sa att det surnade och gjorde gräset dåligt. Men hästarna pillade upp varenda höstrå, så det var inte mycket som låg kvar.

I och för sig så var det bara mannen på gården som sa att jag inte fick, men men inget som spelar någon roll nu.

Om de äter hö på betet hellre än gräs kanske de behöver hö också. Prova att vänja in försiktigt på gräs i år, gå och beta hästen för hand och bara korta stunder på betet de första dagarna. Det är väl tipset jag kan ge.

Ettåringar måste ha massor med fint gräs på betet för att kunna växa som de ska. Jag gissar att hasten inte fick tillräckligt med aminosyror sin första betessommar. Då stannar de i växten. I viss mån kan man rätta till det med att se till att han får tillräckligt fr o m nu. Hästen har en förmåga till kompensatorisk tillväxt en bit in i år 3. Men det är inte säkert han kan ta igen hela sin tillväxtpotential. Normalt kompenserar de på sommaren de de inte fick på vintern. Du får väl göra tvärtom. HH

Har två araber hemma som är precis jämnåriga med din, men ston.
De mäter 138 i manke och någon cm mer baktill. Hullet är bra och har varit det hela tiden. Det är väl ganska normalt för araber.Skulle tro att de blir 148-150 som färdigvuxna. Din blir nog någonstans mellan mamman och pappan i höjd.
Lagom, tycker jag!:)

Har två araber hemma som är precis jämnåriga med din, men ston.
De mäter 138 i manke och någon cm mer baktill. Hullet är bra och har varit det hela tiden. Det är väl ganska normalt för araber.Skulle tro att de blir 148-150 som färdigvuxna. Din blir nog någonstans mellan mamman och pappan i höjd.
Lagom, tycker jag!:)

Ja, skönt att höra... Jag har bara hittat araber som är 145-150 cm som 2 åringar. Så jag blev lite nervös, men då har jag inget att oroa mig för..:)
Ja alldelses lagom, inte för stora och inte för små..:D

LOL 148-150 som 2aringar, du kommer att ha en arab med JATTEEEEEEElanga been och sen en liten kropp pa toppen.. ser ut som en rektangel med 4 stolpar .... OK jag tycker fortfarande inte att de araber jag har sett har i sverige ar sa rastypiska. men kanske beror pa att de flesta ar fran polskt blod och det ar vad folk ar vana vid.
En av mina ston ar bara 13HH3 ((139.5cm) och jag rider henne, och hon orkar med det.. Snuffles the infamous, (min ex hingst) ar bara 142,5 cm.. och den "stora" stoet ar 14HH2 (146cm). Allting over 150cm ar for stort tycker jag personligen... Men igen, det ar val vad man ar van vid. Det roliga med araber ar dock att aven om man ar "fullvuxen" sa klarar de av att bara mer vikt an en ponny av samma storlek. Sa lange som man later araben vaxa till sig och inte starta for tidigt med dem. Ett bra example pa for tidig traning/ridning var Seratif, en son av *Serafix som var riden pa Nationella tavlingar som 3aring. Han var i sina gamla dagar sa svankryggig det liknade ingenting. Jag har en dotter fran Seratif som jag inte borjade med forrann hon var 5 och idag hon ar 15, ser hon ut som en unghast i kroppen. Ja, inte ung per se men inga laga ryggar och sant menar jag...

Jag har glomt att fraga, skall du behalla din lille kille som hingst eller blir han kastrerad i framtiden?

kat

Små araber är ju egentligen mer rastypiska än stora, många gillar små araber. Men jag personligen vill ha en arab på ca 150 cm..:) Huvudsaken är att han är frisk och mår bra.

Jag har inte tänkt så mycket på kastrering, så länge han inte mår dåligt av att vara hingst så ser jag ingen anledning till kastrering. Självklart måste han sköta sig, och vara hanterbar annars kan det bli otrevligt. Skulle kastrering bli aktuellt så är det inte för han blir lite äldre, så han växer till sig och blir lite maffig. Han har bra stam, men det säger ju inget om hur han ser ut eller nedärver. Han ska visas först nu i sommar (förra sommaren var skit för han), så får vi se hur det går.

Det är meningen att han ska bli min dressyrarab, men vi får se...:)

Kat, har du någon hemsida? Har för mig att du är aktiv inne på sahf och arabhingstar24forum, känner igen namnet kat..=)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka