stannar på tävling

E

emilkarlsson

min c-ponny stannar på tävling !
kan jag få tips om hur man tränar bort det på träning hoppar han jätte fint :)

Sv: stannar på tävling

Man skulle vilja vet alite mer:)
Hur länge har du haft din ponny?
Har den alltid stannat på tävling eller har det börjat nu?

Kan vara att ponnyn ej är helt fräsch- ofta börjar de stanna på tävling innan de stannar på träning. Ibland kan det vara dubbelsida problem som göra att hästen inte ser halt ut så det första är ju att göra en vet. koll!

Är ponny frisk och kry så är det ju ett ridproblem. Du rider inte likadant på tävling som på träning. Kanske blir lite spänd och nervös eftersom du tror den ska stanna?
Eller så rider du likadant på tävling som på träning men ponny blir tittig och står emot och det kräver att du rider lite annars än hemma.

Eller så har du en smart ponny som vet att på tävling kan man stanna och sen åker man hem.

Stannar den aldrig hemma?

Börja med veterinärundersökning så du vet att hästen är helt fräsch, ta sen hjälp av din tränare som ser dig rida, filma gärna träning o tävling så att du ser skillnaden.

Ofta är det en reaktion på hälta så gå inte vidare innan du kollat upp det.

Lycka till!

Man skulle vilja vet alite mer:)
Hur länge har du haft din ponny?
Har den alltid stannat på tävling eller har det börjat nu?

Kan vara att ponnyn ej är helt fräsch- ofta börjar de stanna på tävling innan de stannar på träning. Ibland kan det vara dubbelsida problem som göra att hästen inte ser halt ut så det första är ju att göra en vet. koll!

Är ponny frisk och kry så är det ju ett ridproblem. Du rider inte likadant på tävling som på träning. Kanske blir lite spänd och nervös eftersom du tror den ska stanna?
Eller så rider du likadant på tävling som på träning men ponny blir tittig och står emot och det kräver att du rider lite annars än hemma.

Eller så har du en smart ponny som vet att på tävling kan man stanna och sen åker man hem.

Stannar den aldrig hemma?

han är kollad !
det är inget fel på han så det är rent sykiskt !
han har ganska dåligt självförtroende tror vi !

Så du tror inte att det är en ren kommunikationsfråga er två emellan? Om ryttaren är lugn och säker, brukar hästen också bli det. Om han enbart stannar på tävling och är kärnfrisk, är det säkert något i ridningen som felar. Kanske spänner du dig en smula utan att känna det själv, men ponnyn känner det.

Eftersom din häst är frisk så är det något med ridningen som inte stämmer.

Detta är ett problem som tränaren ska lösa, det är ju därför du tränar.
Att vi som sitter här och som inte har sett er ska kunna hitta felet är ju omöjligt, men kan inte din tränare hjälpa dig är mitt råd. Byt tränare.

filma gärna tävlingen och se om du gör något fel.
sen kan du ju alltid prova hoppa en ganska låg klass(om du vanligtvis tävlar hyfsat högt) så kanske det går en runda, och då berömmer du mke och höjer eftersom.
sen får du ju inte tänka: "han stannar, det gör han alltid på tävling" utan du måste vara bortom hindret och tänka till 100% att han hoppar! :)

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
476
Senast: MiniLi
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
894
Senast: Ketrawzc
·
Tävling Jag vet inte om denna borde ligga här eller på Allmänt, men tänker att hästmänniskor borde hitta hit. På våra klubbtävlingar och 1*...
2
Svar
22
· Visningar
2 279
Senast: Murray
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 084
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka