stannar med flit

urkella

Trådstartare
när jag tävlar min häst så stannar han nästan på varje tävling men då e det inte för hinderet utan bara för att stanna, han kan stanna flera meter innan ett hinder och tvär vända, om man väl får over han under en bana så hoppar han utan att stanna, men han ska alltid försöka :(
han gör aldrig så på träning så det e inget som går att träna bort :crazy:

Min kompis häst är precis likadan. Hon har flera ponnyer, men det är bara en som hon inte ens kommer runt en LC på (de andra rider hon i msv). Han började stanna då han var sjuk (för mycket vita blodkroppar), fick en lång vila (nästan ett år sammanlagt då han fick vila när han blev tröttare igen ett tag under vinterhalvåret). Ingen visste varför han va sjuk, men när han sattes igång igen hade han blivit ordentlig kollad på klink och det var bra nu sa de.
Sattes igång, väldigt lugnt och försiktigt (reds nästan alltid tillsammans med en som sattes igång efter ett halvårs boxvila pga fång, så lugnt och stilla), igångstättning under nästan ett halvår. Kom tillbaka på banan, efter att ha varit superfin på träningar och allt. Han stannade. Och stannade.
Jag tror att det sitter i hjärnan på den hästen. Tävling - inte hoppa. Nu ska han kontrolleras av en kiropraktor också.

En annan av hennes ponnyer ville inte hoppa heller. Kollades av kiropraktor och felet hittades på en gång. Ryggen. Nu är de kvalade till SM. :)

Gör en ordentlig veterinärbesiktning ev. kiropraktor så ska du se att du blir klokare på din häst. :bow:

Om inte hästen har ont - så är det väl som med min häst. På dom två sista tävlingarna har hon inte velat, men när hon vill kan det lika gärna vara dubbelt så högt. Gå ner i höjd, bara för att få över honom, det ska jag göra nu.

Det har min oxå börjat med! Började med det efter igångsättningen i vintras/våras. Är inget fel på henne, sitter antagligen bara i huvudet och nu har det ju satt sig i mej oxå! Blev placerade i varenda klass i ca 2år! Men nu ska hon bara stanna, flera meter innan hindret och driver man på henne blir hon bara förbannad! Gör aldrig så på träningen eller hemma! "låtsas" att blommor m,m är SÅ läskiga, skyggar och bara tramsar på banan...
Är precis som att hon ska visa att det allt är hon som bestämmer, ´har börjat rida henne tuffare i dressyren så där kommer hon inte undan längre... Är väldigt påfrestande och det känns helt meningslöst och tråkit att träna och tävla just nu :( Ska gå ned en klass nu på Onsdag... Har fått råd att inte gå ner eftresom det då bara kommer att bli att va stannar "där nere", men ser ingen annan lösning på det..

jo men om det hade varit i ryggen hade vi ju inte kunnat träna på 130 banor på träningen :confused: och då stannar han aldrig, min tränare tror bara att han har lärt sig det hoss förra äg, som satt och höll han hela tiden :crazy:

jo men vi har gått ner på tävlingar hoppar 1 meter, men det e ju inte hindret han stannar på :crazy:

Min förra häst var också en liten fuling när det gällde tävlingar. Han hoppade alltid på träningar och oftast på tävlingar. Men när han inte riktigt hade lust så kunde han stanna ut sig på första hindret och han var absolut inte tittig eller hade ont. Ville han inte så stannade han.
Däremot hade han en stallkompis som stannade ofta både träningar och tävlingar, flera meter innan hindret. Det visade sig att han hade lösa benbitar i båda haserna och de fick ta bort honom. :cry:

Min kompis tränade banor på 130 på ponnyn som hade ont i ryggen. Han visste att han inte fick stanna, och att han fick en smäll med spöet om han stannade. På tävling visste han att han slapp hoppa om han vägrade tillräckligt med gånger.

Så att hästen hoppar på träning anser jag vara oväsentligt numera.

okey men jag rider inte med spö på honom och han tycker ju det e jätte kul, bara han ser ett hinder så börjar han gå fortare och öronen fram, hela hästen bara lyser upp :)

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 995
Senast: zarmino
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
384
Senast: MiniLi
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 333
Senast: Grazing
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 168
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt