Stanna och bajsa eller ej?

C

Curly

Kollar lite på dressyren på OS och de pratar om hästen måste fortsätta "gå" medan den bajsar eller inte.

Vad tycker ni?

Ska hästen få stanna och bajsa? Jag vet iaf att jag inte skulle vilja gå och bajsa.. :smirk: fast vet inte om det kan jämföras. Dock tycker jag att så iaf så länge det inte är tävling så ska de få stanna och bajsa sedan kan man ju diskutera hur det ska vara på tävling. Fast om de tränas till att det är okej att stanna så gör de säkert det på tävling också.

Kommentatorerna pratade något om att de kan komma ifrån programmet om det ställer sig.

Sv: Stanna och bajsa eller ej?

Förutom att X antal skitpauser gör en tävling både långdragen och svår att döma, så är det en ren säkerhetsgrej att hästarna inte får lära sig stå still och skita.

För hur ska hästen veta när det är ok och när det är i det närmaste livsfarligt att göra halt och skita/pinka?
Vet en ponny som fått lära sig stanna och skita. Denna häst gick på ridskola. Så när han skulle skita, så gjorde han halt.
Där kan vi prata om seriekrock om hästarna gick på led!

Likaså om man passerar en trafikerad väg. Inte så smart om hästen då fått lära sig att det är ok att stanna och skita!
Eller i annan situation där man måste flytta sig snabbt.

Fö så i hoppning om hästen skiter innan start, så får den skita klart, domaren stannar klockan. Dock får den ju inte stanna mitt i banan och göra ifrån sig.

Mina hästar får inte stanna o skita...ok om det är en gammal rutinerad häst som vet skillnad på när man kan och när man inte kan, men det är livsfarligt att bara låta hästar tvärnita och skita i vissa situationer....och absolut inte i trav

På vintern dessutom är det inte kul att komma o köra rätt över en skithög som frusit fast i marken, varken för häst eller för den som sitter i jollen.

Senast ändrad:

Det är toatlförbjudet hos mig innan hästen tjänat sisådär 2 miljoner, gammal regel sen travet :-).

Har inte det problemet. Min häst är "rumsren"! Om det mot förmodan skulle trycka på så gör han det i farten.
Det ser ju lite illa ut om OS-hästarna hade stannat och lagt en hög mitt i piaffen!

Hästen jag har nu får itne stann och skita.. är vi ute länge och han måste pinka så får han ju det såklart.. rätt svårt å gå å pinka samtidigt :smirk:

Förra hästen jag red fick stanna, han var van vid det och jag som medryttare kan ju inte komma å bestämma sånt. hästen hade gjort så dom senaste 10 åren :smirk:

Jag skulle vilja se den vildhäst som stannar och skiter när den är på flykt undan något rovdjur. Hästar är gjorda för att kunna springa och skita samtidigt.

Hadde dom stannat och skitit i vilt tillstånd hadde dom varit rovdjursmat för länge sedan...Precis som du säger dom är gjorda för att skita i farten :)

:allmänt:
Lär man en häst att det är oki att stanna och skita i tid och otid kan det tillslut bli både farligt och en ovana...Och det är väldigt förvirrande för hästen att i ena stunden få stanna under ryttare och i nästa få lov att gå..

Jag har haft hästar på lektion som gjort tvärnitar på lektion så ungarna har åkt i backen för att dom helt enklet stannat för att göra en hög..Hästarna vet att de små inte rår på dem..och änn värre är när dom gör tvärnitar och bara lossas att dom ska lägga en hög :crazy:

Min häst skulle aldrig få stanna och bajsa under ett ridpass, det hör till vanlig grundlydnad.

Däremot gör jag precis sådär som alla säger att hästen aldrig skall få: jag låter honom ibland stanna och bajsa när jag skrittar av eller skrittar ut på lång tygel. Då är det ofta lite oengagerat från min sida också, så då låter jag honom stanna.

Har trots det aldrig hänt att ens gjort en ansats att stanna under koncentrerad ridning. Han skiter obehindrat under hoppning eller skänkelvikningar, så antingen har jag en klok häst som lärt sig att man inte bajsar under träning, eller så kan hästar känna skillnaden på koncentrerad matte som Rider och därmed kräver fokus och arbete, eller en slö matte som åker häst och mest låter hästen vandra. :)

Kan inte se varför man ska etablera en vana i dem som sedan kan straffa sig på det sätt som flera har beskrivit. Jag tror inte att det är ett problem för hästen att behöva springa samtidigt, men de är väl inte dummare än att de försöker för att slippa.

Min häst får inte stanna och skita när jag rider. Skulle ju aldrig funka, inte när man tävlar i alla fall!

Mvh Huntress :)

Min häst får gärna stanna när jag bara skrittar på långa tyglar. Det funkar bra, hon har aldrig försökt stanna när vi travar eller "arbetar", som mitt i en öppna till exempel. Då gör hon det i farten. Även om farten är skritt. Skulle hon, mot all förmodan, någon dag tvärnita mitt i ett galopparbete för att bajsa får jag väl bli strängare.

Jag låter henne göra en massa saker vissa finner "oacceptabla", hon får till exempel gärna beta när jag rider också! Jag till och med uppmuntrar henne att nappa gräs och grenar under ridturens skrittpauser.

Jag ser inga nackdelar med att hon stannar och bajsar ibland.

Jag vill inte att min häst stannar och skiter men det händer, speciellt på väg bort från stallet då han kan vara lite seg. När vi är "i gång" klarar han det utmärkt i farten så det är nog mest en fråga om att han inte är riktigt så lydig som jag vill att han ska vara. :rofl:

Har aldrig riktigt reflekterat över det här med att stanna o bajsa eller inte... Min häst får stanna om vi luffar i skogen. I trav eller galopp gör han det i farten, och visar heller inte antydan till att stanna då..

På tal om att beta på ridpasset.
Min häst kan inte äta med bett i munnen. En gång lät jag honom ta en tugga gräs när jag på en uteritt stod ett ögonblick och pratade med en gubbe.
Sedan skulle jag strax efteråt galoppera en bit. Hästen har då inte lyckats få gräset förbi bettet, och lyckas suga ner det i luftrören i stället.
Trodde han skulle hosta upp lungorna!:crazy:

Och igår snodde han åt sig en bit av ett lövträd när vi red i skogen.
Blir som en riktig karl (noll simultanförmåga, klarar inte två saker samtidigt, dvs gå och tugga), vilket resulterar i att hästen snubblar och vi är MKT nära att gå omkull! Tror tom han stod på knä!
Det i en lätt stenig nerförsbacke!:o
Jag höll på att dra i backen, och tom hästen kände sig dum när han "hittat" benen såg jag. Tur att ingen såg oss...:o

Hur bär man sig åt att inte "låta" hästen stanna? Min dönitar och sen går han helt enkelt inte att flytta förrän han är klar.

/:)

Den som jag rider försöker inte ens stanna när hon ska skita, tror inte ens att hon har skitit under ett ridpass :confused: Hon försöker inte heller beta, även när jag skrittar på långa tyglar i kanten på en havre åker :) Det kallar jag väluppfostrad..inte för att det är min förtjänst, men ändå!!

:banana: Lully :banana:

maiagull skrev:
Hur bär man sig åt att inte "låta" hästen stanna? Min dönitar och sen går han helt enkelt inte att flytta förrän han är klar.

/:)

Samma med min ena häst. Har försökt att få honom att fortsätta gå, men det går bara inte!

Jag hade en islandshäst förut..han hade fått lära sig att det var ok att stanna och bajsa...
Det resulterade i ex antal olyckor..för när man kommer och travar eller galopperar i skata mak så kun de han bara stanna utan förvarning bara för att han skulle bajsa...det blev likosm en liten domino effakt så att säga..
Min nya häst får inte stanna och bajsa i onödan.
Taskigt men sant. :D

Liknande trådar

Ridning Det diskuterades lite i en tråd för inte så länge sedan angående paus för att hästen bajsar i dressyrprogram, vilket gjorde att jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 543
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort. Har en 9 årig okastrerad Chihuahua tik. Hon har varit frisk förutom några småsaker under årens lopp. I...
Svar
0
· Visningar
468
Senast: cassina
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 433
Senast: Amha
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 790
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar