Sv: stanna meddelst knäknip?
Jag vet egentligen inte alls men min kropp har i alla fall fått för sej att vill man bromsa en pigg häst så inåtroterar man höftlederna, drar ihop de översta spetsiga höftknölarna framtill med magmusklerna (det är nog marginellt som höftknölarna kommer närmare varandra, men tvärgående magmuskler/ev sneda magmusklerna verkar i alla fall behöva jobba = buktryck), kniper med knäna, vinklar tåna inåt hästens mage, och låser SI/LS-leder (lutar överlivet något, något framåt - låser musklerna kring SI-leder och LS-led). Det är så jag "backar" i kroppen "omedvetet", när jag försöker motarbeta varje rörelse hästen försöker göra. När man gör det omedvetet hela tiden så funkar det förstås inte -
Men min erfarenhet är att det faktiskt funkar att stanna hästen på det här viset - ifall man ser till att inte sitta så heeeela tiden
.
Jag fick en AHA-upplevelse när jag efter ett par heta märrar där jag mest suttit och backat och bromsat och försökt hejda framfarten på något vis (funkade aldrig), fick börja rida först en stillsam gammal märr och sedan en ganska stillsam (trodde jag i alla fall....) valack. När jag satt så här på dem så gick det bara mer och mer långsamt och segare och med mindre och mindre rörelse.
Men så sa tränaren åt mej på en trav-volt då hästen envisades (... trodde jag) med att bryta av precis så fort som det "riktiga" arbetet var på väg - att vinkla innertån in mot henne istället. Följdeffekten? Slutade knipa med knäna, utåtroterade höftlederna, släppte ner svanskotan och släppte på musklerna runt SI-led och LS-led och vips så sa hästen "JAHA du ville jag skulle TRAVA" och växte upp och fram med bjudning.
I jämförelse med märrarna så har den här hästen inga gamla konstiga referensramar kring vad som betyder vad - bromsarj ag i kroppen så bromsar han upp, om jag släpper fram rörelse i kroppen så rör han sej. Märrarna hade en massa andra erfarenheter som bara gjorde det invecklat - de hade lärt sej att en människa kan bromsa i kroppen och ändå mena full fart framåt, eller tvärtom....
Jaja, ibland är man trög.... När jag väl kom på det där har jag fått svälja att jag har en "seg" häst/att hästen har dålig bjudning för det var ju jag som bara tänkte bakåt i kroppen. Men guuuud vad svårt det är att komma ur det nu när jag väl är medveten, jag är där igen och kniper och bromsar och spjärnar och grejar så fort han börjar röra sej - jäkla ovanor att sätta sej