stanna meddelst knäknip?

K

knasan

Hörde en gång för länge sedan att de gamla på Island lärde sina hästar att göra halt när man kniper med knäna. Jag har provat att lära min häst det, och det är så effektivt att jag knappt behöver röra tygeln när jag ska stanna henne, och då har hon innan varit jättesvår att göra halt på överhuvudtaget.

Min teori är att medan hästen går gungar man naturligt med i rörelsen, och när man gör halt fryser man i sin rörelse, och denna frysning förstärks av att man kniper med knäna. Kan detta knep ha sitt ursprung i den gamla medeltida ridningen, men lite modifierat?

Vill höra mer! Teorier, erfarenheter, hörsägen, synpunkter, ergonomi, test...

Sv: stanna meddelst knäknip?

Jag visste inte att det kom från Island:)

Själv har jag gjort så på alla mina hästar. För 20 år sen var det enda chansen att få stopp på min gamla märr, hon var stark som en oxe men lärde sig att knipe betydde stopp. Mycket effektivt, för när man tappar balansen och håller på att åka av i farten kniper man ju sig ofta kvar med knäna, och då stannar ju hästen automatiskt. Fiffigt!

Tycker att det har funkat bra och har inte inverkat på något annat i träningen för mig iallafall./Helena

Hm...jag kör metoden att stanna höfternas rörelse för att göra halt.

Kniper jag med knäna spänner jag hela benen, höfterna samt axlarna.
Å andra sidan är jag väldigt stel i min kropp så det kan vara därför jag inte klarar av att göra det knipet på rätt sätt.

Jag har ingen begåvad teori.
Det enda jag kan tänka mig är att om jag går bakom dig och håller i dig i midja med hsänderna och sedan "håller till" att det blir naturligt för dig att stanna.
Som du säger man bromsar vaggandet.

En bra orsak tyckar jag - att inte "hålla om hästen" för mycket...

Stanna med knäna hörde jag nyss av en som utbildat sig till beridare i Tyskland, så jag tror inte det är en isländsk uppfinning.

MVH SUS

Jag vet egentligen inte alls men min kropp har i alla fall fått för sej att vill man bromsa en pigg häst så inåtroterar man höftlederna, drar ihop de översta spetsiga höftknölarna framtill med magmusklerna (det är nog marginellt som höftknölarna kommer närmare varandra, men tvärgående magmuskler/ev sneda magmusklerna verkar i alla fall behöva jobba = buktryck), kniper med knäna, vinklar tåna inåt hästens mage, och låser SI/LS-leder (lutar överlivet något, något framåt - låser musklerna kring SI-leder och LS-led). Det är så jag "backar" i kroppen "omedvetet", när jag försöker motarbeta varje rörelse hästen försöker göra. När man gör det omedvetet hela tiden så funkar det förstås inte -

Men min erfarenhet är att det faktiskt funkar att stanna hästen på det här viset - ifall man ser till att inte sitta så heeeela tiden :D.

Jag fick en AHA-upplevelse när jag efter ett par heta märrar där jag mest suttit och backat och bromsat och försökt hejda framfarten på något vis (funkade aldrig), fick börja rida först en stillsam gammal märr och sedan en ganska stillsam (trodde jag i alla fall....) valack. När jag satt så här på dem så gick det bara mer och mer långsamt och segare och med mindre och mindre rörelse.
Men så sa tränaren åt mej på en trav-volt då hästen envisades (... trodde jag) med att bryta av precis så fort som det "riktiga" arbetet var på väg - att vinkla innertån in mot henne istället. Följdeffekten? Slutade knipa med knäna, utåtroterade höftlederna, släppte ner svanskotan och släppte på musklerna runt SI-led och LS-led och vips så sa hästen "JAHA du ville jag skulle TRAVA" och växte upp och fram med bjudning.

I jämförelse med märrarna så har den här hästen inga gamla konstiga referensramar kring vad som betyder vad - bromsarj ag i kroppen så bromsar han upp, om jag släpper fram rörelse i kroppen så rör han sej. Märrarna hade en massa andra erfarenheter som bara gjorde det invecklat - de hade lärt sej att en människa kan bromsa i kroppen och ändå mena full fart framåt, eller tvärtom....

Jaja, ibland är man trög.... När jag väl kom på det där har jag fått svälja att jag har en "seg" häst/att hästen har dålig bjudning för det var ju jag som bara tänkte bakåt i kroppen. Men guuuud vad svårt det är att komma ur det nu när jag väl är medveten, jag är där igen och kniper och bromsar och spjärnar och grejar så fort han börjar röra sej - jäkla ovanor att sätta sej :mad:

Jag håller med Spider.. Jag tycker att jag lättare blir spänd i hela kroppen om jag använder knäna än om jag låter skänkeln falla och stoppar upp bäckenet istället. Då får jag mer mjukhet i mig själv.

Jag vill ha mina hästar så lyhörda o mjuka som möjligt vilket också innebär att jag vill kunna rida dem på tygeln med på gränsen till slappa tyglar. att göra halvhalter o halter gör jag alltid med sätet o det verkar ju vara samma sak ni pratar om. Från att följa med o driva i rörelsen blir jag istället still, håller om statiskt istället för att lätt driva i varje steg o sätter mig tyngre. Är nu endast medryttare just nu pga tid o ekonomi, o hästen vill helst dra emot så fort man ska göra en halt, halvhalt osv, men nu när han lyssnar på sitsen så lossnar hela ridningen! Kul:)

Jag gör så att jag spänner musklerna på sidorna av magen/midjan, då "låses" mina bäckenrörelser och hästen kan i princip inte flytta mig mer. Jag stannar. Och då stannar hästen, om den lyssnar på mig. :)

Jag tycker också att det funkar bra att stanna med knäna.
Innan stannade jag genom att på något sätt spänna magmusklerna, vilket ledde till att jag höll andan varje gång jag skulle göra en halt eller halvhalt. Då blev hästen väldigt spänd och halterna blev katastrof. Med knäna behöver jag bara ge ett lätt tryck och om jag samtidigt andas ut blir halterna mycket, mycket bättre.

Genom att spänna de muskler jag nämnde (kan inte de finare namnen men de bör Susan kunna..) så kan man fortfarande andas, jag tror inte det är någon bra idé att spänna de främre magmusklerna sas, då blir man ju stel som en pinne och kan inte andas.

Jag kanske skulle prova att göra som du.
Jag har aldrig riktigt fattat vilka muskler det är som ska spännas, för det har det aldrig funnits någon som kan förklara.
Det har alltid bara varit "Spänn magmusklerna! Mer!"
Och sen sitter man där och håller andan:crazy:

stenbrott skrev:
Jag kanske skulle prova att göra som du.
Jag har aldrig riktigt fattat vilka muskler det är som ska spännas, för det har det aldrig funnits någon som kan förklara.
Det har alltid bara varit "Spänn magmusklerna! Mer!"
Och sen sitter man där och håller andan:crazy:

Ja, själv har jag fått lära mig att spänna korsryggen, något som inte funkade mer än att jag till slut satt som en anka på en häst som glatt traskade vidare.. :crazy:

Som sagt vet jag ju inte riktigt vilka muskler det handlar om (fråga Susan!) men torrövningen jag gjorde för att hitta känslan var att trycka handflatorna mot en vägg (försöka flytta väggen), då känner man hur sidorna av magen spänns och när man klarar det försöka göra det utan vägg (simulera väggen). :idea:

Om du har lätt för att spänna dig eller hålla andan som jag har så har jag en övning jag gör som funkar bra på normal känslig till känsliga hästar. Min gamla kan jag drömma om att få det att funka med.

Skritta på långa tyglar.
Sitt och ändra rörelserna på höfterna. Först länger du steget på hästen bara genom att länga cirkeln dina höfter gör. Utan att sitta och "jucka". Sedan kortar du steget genom att korta cirklarna.

Där kan du sedan allt eftersom länga steget maximalt och minska steget så mycket att hästen knappt går framåt.
När du har det att du känner att hästen går så sakta och med ett kort steg fram som det bara går: då tänker du "sluta röra mina höfter". Hästen kommer att stanna. Lyssnar den så mycekt att det göra det att länga/korta steget kommer den garanterat lyssna på det sista också.

Sitter man och tränar nog på det där så sätter det sig i ryggraden.

Min gamla har jag försökt lära det där till i flera år nu...och har inte lyckats. :crazy:
Den nya unghästen tror jag dock kommer kunna känna mig så väl att hon förstår det där på ett eller två pass. Sedan får man givetvis gå in mer på det när hon förstått.

Bara ett tips på hur jag brukar göra. Det sitter mycket i att man bara ska göra och inte tänka på vad man gör så mycket. Sedan kan man börja tänkta på hur man gör det och gå in mer i detalj.

Ska bli intressant att höra vad Susan säger om vilka muskler det är som ska spännas om man kör det hela via magen.

Omni nu är två som väntar på mig så får jag väl skärpa mig då.....

Magmuskler:
Transversurs- håller inmagen - använd inte den för den slår igång ryggen och där skall vi vara avspända:devil:

Bukmuskler.jpg

OJ SÅ STOR DEN BLEV :D

Här ser i raka magmuskeln i mitten - den drar kisseriet upp mot hakan.
Sedan har vi "Yttre och inre magmusklan" på sidorna ( vi snackar lite norrländsak hemma nu)

De både roterar och stabiliserrar bålen. Spänner man dem samtidigt så kan hästen inte lyfta fram ngt sittben. _ nähe så det tog shlut då! säg hästn.

Ska man ha riktigt bra buktryck och det måste man ha ibland tex halt från galopp, så måste man även blanda in diafragman. Det är en konst i sig att använda den att stabilisera sig och ändå komma ihåg att andas med den.

diaphragm.jpg

Senast ändrad:

Man hittar de sidliga genom att lägga en skivstång på axlarna å vrida sig.

Diafragman hittar man o man tar ett riktigt djupt andetag långt nere från "livmodern" Håll sedan kvar där uppe. och andas inte hela vägen.

Hela buktrycket hitatr man om man hostar
Är hård i magen osm kura sa.
eller står med hellst knutna nävar (tumen upp) och går fram till en vägg och trycker - utan att bålen trycks bort från väggen

Så småningom klarar man sig utan vägegn och kan hitta känslan i magen ändå...

Ej rättstavat av google :D

Man ska ju inte heller fixera sig så mycket vid magmusklerna, även om de är väldigt viktiga. De är stora och "lätta att ta på", men absolut inte de viktigaste. Bäckenbottenmuskulaturen måste vara stark för att man ska kunna använda magen på ett bra sätt utan att skada kroppen (hostar man för ofta får man skador och kan bli inkontinent..). Man måste också vara stark i de små intervertebrala musklerna (de som går mellan kotorna), de som finns där för att stabilisera ryggen. etc etc.. ;)

Tusen tack! :bow: :bow:

Ska prova detta. Känns lättare att förstå, än någon som bara säger att man ska spänna magmusklerna.

Och tack Spider84 för tipset också!

Det undrar jag med... fattade inte så mkt. :o

Om man ökar buktrycket så brukar "muffmusklerna" om man får uttrycka sig så respektlös gå igång av sig själva.

Jag vill med mina förklaringar få männniskor mer medvetna om vad som händer i kroppen, men jag får tydligen bli ännu mer ekivok...

Herregud var skall detta sluta.

Trams trams ursäkta jag är så frustrerad av de rabiata sekmedlemmarna på tråden på hsätvård. Jag spårar ur
Skärpning.
Mer muffmuskler åt folket :p

Du som redan är " skadad" kan pma om "för mycket muffmuskel roliga historier"

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 849
Senast: __sofia__
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 884
Senast: Lycan
·
Hästhantering Hej! Jag har en bekant som är något år yngre än mig, hon är ägare tillsammans med sin syster till två fina ston. Hästarna är välmående...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
9 227
Senast: palle
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 668
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar