Stångbett till Tränsbett??

J

Jooonii

När jag rider min häst på vanligt tränsbett så blir han väldigt spänd, har upp huvudet och sänker ryggen, det tar nästan hela ridpasset innan han ens kan gå avslappnat i skritt och så söker han sig inte till någon form alls utan bara fram, så fort man kortar tygeln så blir han spent och vill springa på.
Om han blir för pigg i traven och jag behöver ta tag i han så går han över i tölt. Att han är så spent gör han väldigt travtaktig också.

Har nu i snart 2 veckor ridit han på antingen hack eller stång och han har svårt att lita på hacket känner jag, så det använder jag mest när vi bara är ute och har kul. Men han har verkligen accepterat stånget och jobbar jätte fint på det! Han slappnar av på en gång och söker sig i form i skritt, trav og galopp. Och är avslappnad och fin. Tölten är ren och han slappnar av fint, det är först när jag ska samla han rejält som han blir spänd, och då är det endast lite spent han blir.

Hur gör jag för att överföra det här till det vanliga tränsbettet?

Jooonii

Sv: Stångbett till Tränsbett??

Alltså, det resultat som du tror att du får med stång är i regel inte alls det eftersträvade. Stången är ett redskap att förfina sin ridning med, då krävs att hästen har accepterat och kan fungera på ett vanligt bett.

Ridningen sitter inte i ryttarens hand, eller i ett bett i hästens mun. All ridning utgår ifrån ryttarens hjälper, krasst sett har ni som ekipage problem att kommunicera genom hjälperna och därför får du vad du tror ett bättre resultat med stången.

Jag får inte det resultatet jag söker i om att det inte fungerar på ett helt vanligt bett.
Men han arbetar på ett annat sätt med stång, märker skillnad så fort jag hoppar upp på honom. och det är INTE det jag eftersträvar.
Därför undrar jag hur jag kan få till detta med vanligt bett

då krävs att hästen har accepterat och kan fungera på ett vanligt bett. Jag har använt som variering till vanligt bett (och där har jag testat lite olika, Dbett, 3delat, 2delat mm) även testat bettlöst (hack och sidepull) Och självklart att man vill välja det som hästen slappnar av bäst med vilket är stång, börjar funka på hack också nu när han fårstår innebörden med det (som har varit ihjälp av stången)

Som sagt, söker då hjälp hur jag kan överföra detta på hästen. Hur själva stånet inverkar och att detta låter som en genväg är jag medveten om, därav att jag söker hjälp.

jag hade liknande problem med min häst han var ung och hade inte haft bett så mycket förut. Inget bett som jag använde verkade vara bra nog. Han drog iväg med mig flera gånger och någonting liknande arbete lyckades vi aldrig med, hästtandläkaren var hit men hittade aldrig någonting fel. Nu använder inte jag ett stång-bett utan jag hittade ett nova-bett (som stångbett fast helt i gummi utan metall) som passade min häst utmärkt han har sitt bett som en napp som han alltid gick och sög på och det händer att man får säga till honom att släppa bettet när man tar av tränset.
Vi började jobba med det här bettet och först nu ett år senare har jag börjat leta andra bett och faktum är att han verkar acceptera alla bett och kan jobba med det bettet jag ger honom, byter dock alltid tillbaka till novabettet i mellanåt.

Mitt råd till dig är (nu vet inte jag om det är så nyttigt att ständigt rida på ett stångbett men) att använd det bettet som du har fått att fungera (jag hade sådan tur att jag hittade ett bett som Snorri älskar men finns inte det bettet för er så är det väl viktigaste att hitta ett som fungerar). och rid med det länge ända tills du inte tvekar över hurvida din häst kommer att jobba idag eller inte. sedan kan man så smått börja byta bett, kanske du kan börja med att byta till ett snarlikt bett så du inte går från stång till 3 delat.

bara för att visa med lite bilder så skickar jag upp två bilder med snorri och sin "napp"

21874176.jpg

snorri jobbar med nova
25832616.jpg

Har du kollat hästens tänder med en tandläkare/veterinär med god kunskap om tänder?

Våran ena pålle rids alltid på stång(pelham) för att han haft tandproblem. Vi hoppas givetvis kunna slussa över på icke-stång senare men just nu låter vi han jobba med det han gillar. I hans fall så var det två lösa kindtänder som var boven. Hade han då vanligt bett i munnen så gjorde det ont vid tygeltag =spänd häst som inte gick o stanna. Med stångbett så ligger bettet helt still och kan inte dras bakåt i det ömma området på samma sätt. Nu är han visserligen frisk men minnet verkar leva kvar...

Att rida på stång är inte alltid fel, även om det finns många som verkar se det som en genväg/något "icke äkta". Men man skall väl ändå lyssna på hästen o om den trivs med ett stångbett så har den ju valt det? Då är det ju vi som får lära oss hantera stången o rida rätt.

Men när det kommer till att slussa över på vanligt bett, vet jag inte hur... När vi skall börja byta tillbaka så tar jag tränarhjälp för det tror jag.

Jag får inte det resultatet jag söker i om att det inte fungerar på ett helt vanligt bett.
Men han arbetar på ett annat sätt med stång, märker skillnad så fort jag hoppar upp på honom. och det är INTE det jag eftersträvar.
Därför undrar jag hur jag kan få till detta med vanligt bett

då krävs att hästen har accepterat och kan fungera på ett vanligt bett. Jag har använt som variering till vanligt bett (och där har jag testat lite olika, Dbett, 3delat, 2delat mm) även testat bettlöst (hack och sidepull) Och självklart att man vill välja det som hästen slappnar av bäst med vilket är stång, börjar funka på hack också nu när han fårstår innebörden med det (som har varit ihjälp av stången)

Som sagt, söker då hjälp hur jag kan överföra detta på hästen. Hur själva stånet inverkar och att detta låter som en genväg är jag medveten om, därav att jag söker hjälp.

Har haft samma problem. Vissa hästar trivs helt enkelt inte med "vanliga bett"
Jag har fått köra med pessoa rätt länge där jag kan gå över till "nästan" de vanliga bettet. Då jag kan byta ring.
Så fort han lyssna och var lugn, bytte jag till översta ringen, som belöning. Och nu kan jag rida med tränsbett och han är lugn:)
Rider jag ut med andra och vi är fler än 2 brukar jag sätta rakt muffbett på honom, och de fungerar galant:)

Och som sagt alla hästar är olika. Olika saker fungerar. Så man kan inte köra samma ridning på olika hästar. Man får anpassa sig efter häst.

Så det finns inget mer än att prova sig fram.
Och självklart vill man ju komma i från stångbettet.
Har också stång bett. Men de kanske jag har varannan månad. Bara för att skifta bett.

Så jag antar er ryttare där ute att ni sätter väl er inte i en bil utan broms?

Det är ungefär samma sak att sätta sig på en häst utan broms som inte lyssnar på tränsbett.
Plus är hästen hård i munnen från början, Vill man inte direkt "slita" sönder hästens mun, för att det är "fel" att byta upp till ett skarpare bett.
Hellre det än att förstöra munnen.

Annars skulle det nog endast finnas tränsbett om det skulle vara fel.

Men alla tycker olika. Jag tycker såhär:)

Fast pessoat är aldrig bra. Det finns ingen häst som trivs med pessoat, däremot många ryttare....

Att dessutom säga att du flyttar upp tygeln som "belöning när han varit lugn" betyder ju att det är ett tvång att få honom dit, och att han straffas med skarpare effekt när han inte är lugn.
Du ska få honom lugn med din ridning, inte med ett bett.

Så jag antar er ryttare där ute att ni sätter väl er inte i en bil utan broms?

Det är ungefär samma sak att sätta sig på en häst utan broms som inte lyssnar på tränsbett.
Plus är hästen hård i munnen från början, Vill man inte direkt "slita" sönder hästens mun, för att det är "fel" att byta upp till ett skarpare bett.
Hellre det än att förstöra munnen.

Men. Förstöra munnen är aldrig något alternativ, för bromsen sitter inte i munnen.
Märkligt att folk fortfarande tror att man bromsar genom att dra i hästen.

Min erfarenhet säger att hästar kan trivas med pessoa så länge de har lösa tyglar. Mundelen är ju som vilken mundel som helst.
Med tygelkontakt har jag aldrig träffat en häst som trivts på pessoa. De har liksom inte en chans att vara ärliga på bettet på grund av dess konstruktion.

TS: Du kan också tänka på att mundelen förmodligen är lika på stången som på något av tränsbetten du använt. Hästen blir inte lugn och avslappnad av att den har stång utanför munnen, då är det antingen du som hittat ett sätt att rida som passar hästen bättre, eller så går den inte så avslappnat som du tror.
I vilket fall som helst så rekommenderar jag dig att helt enkelt byta till ett tränsbett med likadan mundel som på stången och rida precis som du rider med stången, så får du ganska tydligt veta vilket av alternativen som stämmer in på er :)
Ganska många blir automatiskt mjukare i handen när de rider med stångbett, det kanske du också blir (medvetet eller omedvetet) och hästen kanske trivs bättre med det? Om den verkligen är mer avslappnad, lugnare, går i bättre form osv helt ärligt och inte i falsk form, bromsad osv, så är det förmodligen din ridning som ändrats! :)

för oss var pessåbettet ett jätte bra hjälpmedel även om många skulle säga att det var en genväg men jag slapp bråka med min häst och för mig är det viktigast. vi hade jobbat med formen i stortsett ända sedan jag började rida han för ett och halvt år sedan men med väldigt små framgångar. han längde visserligen steget och började så smått jobba bakifrån men när jag tog tag i tyglarna hade han för vana att he upp huvudet i stället för att he ner. Det var alltså som en inlärd grej. Jag lånande pessoabettet från min andra foderhäst och red med det en halvtimme, under den halvtimmen jobbade vi bara att gå i form. Det räckte med en gång, för redan nästa dag använda jag mitt vanliga bett och så fort jag tar i tyglarna och plockar med dom jobbar snorri sig neråt precis som han ska.

sedan kan jag också se pessoa som nödbroms för hästar som har för vana att bli för stark eller sticka men då vill jag att man rider på två tyglar en som sitter i bettet som man anvädersig av och en tygel som sitter i tredje ringen som man kan ta tag när det behövs. Och så vitt jag har hört fungerar pessoa som ett vanligt tränsbett om man har tyglarna direkt bettet så då förstår jag inte varför man säger att inga hästar trivs med pessoa.
Ska väl sägas att jag ändå tycker att pessoa borde vara en tillfällig lösning och att man inte borde rida runt på tredje ringen för jämnan men jag ser inget fel i att använda det som en övergångs grej.

Din häst slutade antagligen ta upp huvudet för att det var så galet obekvämt med pessoat. Inte ett sätt jag skulle vilja använda mig av för att få min häst att böja på nacken...

Som "nödbromsbett" tycker jag att rakt pelham med två tyglar eller rakt jaktkandar är det enda som kan duga. Fast bäst är förstås dressyr och vanligt tränsbett, och förstås att så gott det går undvika situationer då hästen sticker. När den litar mer på sin ryttare brukar inte de problemen uppstå.

När jag uttalar mig om pessoa förutsätter jag att det används som just ett pessoa och inte som ett vanligt tränsbett. Dvs tyglarna i någon av de små ringarna.

Din häst slutade antagligen ta upp huvudet för att det var så galet obekvämt med pessoat. Inte ett sätt jag skulle vilja använda mig av för att få min häst att böja på nacken...

Fast det var juh just det. han slutade för att det var bekvämare att jobba sig neråt. men det handlade om en halvtimme av gudarna vet hur många rtimmar jag rider. och det behövdes inte mer för att han skulle förstå att det var bekvämare för oss bägge två om han jobbar sig neråt än att he upp huvudet vid tygelkontack. Om du läser mitt fösrta inlägg så vetdu att det handlar om en häst som har haft mycket problem med just att acceptera bettet men att vi har jobbat med form länge men på långa tyglar.
I mitt fall kändes det som att vi behövde ett hjälpmedel och då vart det pessoa en halvtimme i stället för snodar och skit. pessoat kan jag iaf styra helt själv gämfört med andra hjälpmedel.

Varför är pelham och rakt jaktkandar bättre en pessoa. båda har kedja och värkar vara starkare en ett pessoa så varför är det bättre?

Nu blir jag minst sagt förskräckt, att man använder bettet som nödbroms.:eek::confused:

Jag har ett sto med massor av vilja, hon kan och blir också otroligt stark. Men hon blir ännu värre ju mer man drar i munnen, då går det bara ännu fortare. När man däremot börjar rida med sätet, och bromsar med sätet så stannar hon på fläcken. Det här har gjort att vissa människor har fått sig rejäla åkturer, och de är dem som rider hästen genom munnen medan de som kunnat rida med sätet har fullständigt älskat henne som ridhäst.:love:

Under en period var hon till en viss mån stum i munnen enligt min instruktör, självklart var det mitt fel som red för mycket med handen. När jag med tiden lärde mig mer och mer att rida med sätet, försvann även detta med att hästen var stum och okänslig i munnen. Det försvinner inte med hjälp av starkare bett, snarare tvärtom. Har man en jäkla otur så får man till lsut en skengalen häst där inget tycks hjälpa.

Ett tips är att byta tillbaka till vanligt bett, rid med dubbla tyglar varav ett par kopplat i nosgrimma. Detta är ett sätt att återfå känsligheten i hästens mun, man använder bara bettet när det känns som absolut nödvändigt.

Pessoa är för övrigt en typ av gag bett, funkar som en nötknäppare där bettet trycks upp i gommen och nackstycket trycker ner bakom öronen i nacken vid ett tygeltag.. Självklart blir hästen mera stillsam, däremot är min erfarenhet från omgivande hästar att detta inte är bestående utan med tiden blir åter värre och värre. I det läget har man uttömt möjligheterna, och det finns inte flera alternativ att välja.

Bett med kedja har något som stoppar, ett pessoa har inget stopp utan här man man skrynkla ihop hästen skalle i princip till det oändliga eller tills det går hål i gommen.

Fast jag vill inte säga att det var bekvämare nedåt, utan att det var obekvämare uppåt.
Om hästen som du säger har svårt att acceptera bettet är det just det man ska jobba på, inte böja nacken.

Jaktkandar och pelham är bättre just för att du har kedja. Vet du hur ett pessoa fungerar? Läs på om det annars, så förstår du nog.

Vill bara förtydliga: Jag menar absolut inte att man ska använda bettet som nödbroms, men om man av någon anledning anser att man måste det är dessa att föredra framför pessoa. Men som jag tidigare sagt, förtroende är nyckeln.

Jo, Muninn
Det finns hästar som trivs med pessoa!

Isåfall vet du inte hur pesoat inverkar.

Som Taefill säger så kan det fungera med helt lösa tyglar. Men isåfall kan man ju använda vilket bett som helst, eller inget alls för den delen.

Ännu en gång länkar jag till det här: http://sandrahedman.blogg.se/2008/december/utkast-pessoabettet-ar.html

Väldigt matnyttigt om pessoat.

Sedan kan man väl komma med alla gamla klyschor om att ridning inte sitter i handen, att det inte är bettet som ska få hästen att böja snällt på huvudet, ov osv. Men det orkar jag faktiskt inte- Boj och Taefill har redan förklarat så bra.

Näh jag har hört flera sopm har gjort det. alltså använt det som nödbroms och jag har inte sett något fel idet (på det vilkåret att man faktist använder två tyglar och bara använder det skarpar när det behövs vill säga). Är det stopp så ska det vara stopp punkt slut självklart ska man rida med sätet osv men som här fins det ingen möjlighet att rida inhägnat (om man inte vill rida ihagen då) och stickker då hästen och inte stannar oavsett vad man gör med vikten då behövs det ett klart stopptäcken innan blir överkör. Jag hade själv det problemet men vi löste det med "stanna för spömetoden" och det tycker väl jag var den bästa metoden men jag förstår dom som anväder sig av att ha annat nödstopp (oavsett vad det nödstoppet nu är)för det kan hjälpa en som ryttare också att hitta igen balansen så att man inte sitter och spänner sig och bara väntar på att hästen ska dra iväg.

Tack för att du förklarade bettes inverkan. Det är alltid bättre att få höra varför än bara "därför det är inte bra" men det jag undrar då. varför gapar inte hästarna? den halvtimmen jag red använde jag ingen nosgrimma så att jag skulle kuna se vad han gjorde med munen, om bettet trycks upp mot gommen bortde dom väl gapa(nu hadde jag tredelat men ändå)? specielt min som gapar så fort han är onöjde med något?

...när jag tog tag i tyglarna hade han för vana att he upp huvudet i stället för att he ner. Det var alltså som en inlärd grej. Jag lånande pessoabettet från min andra foderhäst och red med det en halvtimme, under den halvtimmen jobbade vi bara att gå i form. Det räckte med en gång, för redan nästa dag använda jag mitt vanliga bett och så fort jag tar i tyglarna och plockar med dom jobbar snorri sig neråt precis som han ska...

Jag hitar tyvärr inte ett rätt i den här texten.
"Under den halvtimmen jobbade vi bara att gå i form"- hur gör du det? Hur fungerar den träningen? Mina hästar jobbas alltid i form. Det är liksom nyckeln, grunden- essensen om man så vill- i all ridning.

Så fort du tar i tyglarna och plockarm ed dom jobbar han sig neråt precis som han ska?.... Förutom att tyglarna inte är till för att få hästen i form, och hästen form inte kommer från att den böjer på huvudet, så är det ju käckt....

Lär in broms från marken, tam ed det upp på ryggen. Röst och vikthjälper bromsar. Form, och senare samling, kommer bakifrån. Rid sidvärts, böjda spår, få in hästens bakben under den och lär den bära mer vikt på dessa.
Plötsligt ska du se att huvudet hamnar i rätt position också, och då har du en ärlig form. Utan att ha behövt få ner huvudet med handen.

Om man tror att hästens form kommer från huvudet så är det inte konstigt att man gillar pessoa. För det finns inget annat bett jag har haft så lite i handen med, och inte annat bett än det som har fått min häst att oärligt krulla ihop nacken och bita sig i bogen. Det ser tjusigt ut för en oinvigd, men är helt värdelöst.

Liknande trådar

Ridning Hej! Det är så att jag blivit en liten fegis gällande att rida ut på min häst. Aldrig varit några problem förr men sen fick jag min nya...
Svar
10
· Visningar
1 868
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag har sedan ett tag tillbaka en ny häst, min första storhäst (nästan, hade en i nån vecka bara men det räknar jag inte med) som jag i...
Svar
6
· Visningar
2 309
Senast: susanne
·
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 823
Senast: Vogue
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Från ridlycka till hopplycka till otillräcklighetskänslor... Tja, nån gång måste ju vågen vända, eller hur?... Kvällens första lektion...
Svar
0
· Visningar
386
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka