Stångbett - skillnad western & dressyr?

A

Asphyxia

Ja, min häst är westerntränad, inte på någon hög nivå men ändock, och hon lyssnar bättre på de hjälperna än de "vanliga" engelska hjälperna. Kruxet är att jag är helt grön på western och nu har jag en fråga om det här med bett.

Jag fick, när jag köpte henne, med ett westernträns med stångbett som hon haft hos en tidigare fodervärd. Jag fick en lektion i hur man rider med detta bett, hon sa att man skulle ha lätt kontakt med munnen på hästen. Så, på det sättet red jag. Mjukt men med kontakt. Sen får jag höra av en mycket kunnig tjej att man får absolut inte rida med hästen i handen på ett stångbett eftersom det är så skarpt utan att man ska ha tygeln hängande.

Då funderar jag på vad skillnaden är mellan ett stångbett i western och ett som används i dressyr där man SKA ha kontakt med hästens mun? Skillnaden mellan betten kan ju inte vara jättestora, eller?

Sv: Stångbett - skillnad western & dressyr?

Du rider inte med hästen i handen i dressyr heller, med stångbett. Skillnaden är formen. I western vill vi ha rätt låg form medan man i dressyren vill ha hög sådan. Där använder man sig av två bett, bridong och kandar. I dressyren ska dessa två bett samspela då de har helt skilda inverkan på hästen. När hästen går korrekt har du inget i handen.

I western har vi inget i handen under ridning i låg form på stång. Tyngden på tygeln och handens position räcker för att inverka på hästen.

Liknande trådar

Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 023
Senast: Lycan
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
Western Förra sommaren började jag rida privatlektioner i westernridning efter flera års uppehåll från ridningen och har tidigare ridit...
Svar
4
· Visningar
4 327
Senast: Cam
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 411

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka