S

sawwe

Undrar om någon kan hjälpa mig med stånds. Har stånds i mina sommarhagar i vissa hagar är det fullt...
Hur gör jag enklast för att bekämpa dessa? Tyvärr så hyr vi gården och jag kan ej putsa hagen som de skall göras egentligen..
Har försökt dra upp en men den satt som berg.
Min lilla shettis fick en allergi chock häromdagen med bölder överallt, hela huvudet svullnade men på kvällen var allt borta..?? veterinären trodde inte det var att hon ätit stånds möjligtvis rullat sig i det.. kan det bli så här, ngn som vet?
Mvh Sawwe
 
Sv: Stånds!!

Gräsklipparen?
Sprids det inte mer då? Är det inte nästan lika farligt torkat?
Har för mig jag hört att man måste få upp rötterna med, men är inte helt säker....
Men att sprida ut det i torkad form låter kanske inte så bra...

/från en kickikompis som fick torkad johannesört spritt över en stor yta mark och som därför inte vågar ha några hästar där:crazy:
 
Sv: Stånds!!

Stånds är lika farligt torrt. Sök på ragwort poisoning på engelska så får du en bild.. Kruxet är att äta det i små mängder ger inte problem direkt, utan problemen visar sig inte förrän efter en tid.

Du måste få bort både 'bladrosetterna' och växen. Roten gräver de knappast upp och äter MEN, för att bli av med det, så måste du ju gräva bort roten så det inte kommer nya blommor bara. Möjligt att det kanske går att bespruta, det vet jag inte så det bör kollas med någon mer kunnig.

Så jag skulle inte släppa hästarna på marker där det finns stånds helt enkelt, låter som lite för många att gräva upp med.

http://www.agria.se/agria/index.nsf/LinkFrameSet?ReadForm&url=/Agria/text.nsf/id/3892
 
Sv: Stånds!!

TACK för att du nämnde lie. Börjar tro att lien är bortglömd som redskap, att det alltid ska vara maskiner med när man jobbar.
 
Sv: Stånds!!

Gräsklipparen?
Sprids det inte mer då? Är det inte nästan lika farligt torkat?
Har för mig jag hört att man måste få upp rötterna med, men är inte helt säker....
Men att sprida ut det i torkad form låter kanske inte så bra...

/från en kickikompis som fick torkad johannesört spritt över en stor yta mark och som därför inte vågar ha några hästar där:crazy:

Om du har en uppsamlare o klipper ner riktigt kort- kanske.
prata med en bonde som vet hur det ska sprutas.
 
Sv: Stånds!!

Som jag trodde alltså...vet att man kan bespruta marken men inte med vad. Vet också någon som brände ytan men det hjälpte inte, nästa år var ståndsen tillbaka.

Projektet är väl att utrota växten helt.
Tack o lov har vi ingen stånds här, räcker med vår johannesört som ställer till det.

Är stånds så vanligt nu? Har inte heller sett några på markerna runt i kring.
Rent teoretiskt, om man plöjer upp marken, kan farliga rötter ligga kvar i jorden ändåså att hästarna om de är bökare kan få sig det?
 
Sv: Stånds!!

Ingen aning tyvärr, jag har aldrig ens sett en stånds i verkligheten. Däremot skulle jag starta stora kriget om jag gjorde det, jag läser ju engelsk hästpress och har därigenom blivit tämligen livrädd för stånds (ragwort på engelska som sagt).

Men bränning borde rötterna överleva ja, vad som gäller för plöjning vet jag inte, men rent allmänt så om du plöjer, plöjer och plöjer, och sen sår in något annat bättre som ser till att ogräset inte får utrymme brukar det ju hjälpa. Om rötterna är goda vet jag inte, men man släpper ju inte hästar på nyplöjt, och sen när det finns annat godare borde de låta bli det?
 
Sv: Stånds!!

Om du har en uppsamlare o klipper ner riktigt kort- kanske.
prata med en bonde som vet hur det ska sprutas.

NJa, det verkar som det inte funkar ändå. Man skulle behövt en gräsklippare som klipper ner i jorden då och sen att man kan garantera att det inte växer upp nya...svårt...

Men alltså, vi har ingen stånds på våra marker tack o lov! Jag vågar inte ha mina hästar på sådan mark.
 
Sv: Stånds!!

TACK för att du nämnde lie. Börjar tro att lien är bortglömd som redskap, att det alltid ska vara maskiner med när man jobbar.


kruxet med att rekommendera lie är ju att den är ganska värdelös om man inte vet hur man ska sköta den, är kanske däröfr det rek så sällan?

Jag liar ibland, men föredrar ärligt talat grästrimmern. Det går so otroligt mycket fortfare :devil:
 
Sv: Stånds!!

Nej, visst släppar man dem inte på nyplöjt:) men min lilla kille är väl till hälften "bökgris" eller något...Med honom vet man aldrig vad han kan göra:)
Kan som parantes nämna att jag hittade honom äta hasselnötter häromdan:crazy: krisp o knak sa det. Hassel är ju inget farligt men har aldrig hört om någon häst som ger sig på nötterna. Nej, den hästen orsakar mig huvudbry konstant och han håller mig sysselsatt. Har nu fått ta bort hasselgrenar med nötter på från hagen...vilket var ett antal.
Så därför går tankarna att OM vi någon gång flyttar till gård med stånds o plöjer, kan alltså bökhästen få i sig giftiga rötter...om du förstår mina tankebanor:)
 
Sv: Stånds!!

Ah, ja jag förstår. Har dock inget svar, men bökar han upp bete med? Annars så borde det sommartid vara ofarligt iaf? Tänker som så att om du plöjer, sår in, och så året efter när du har fint grästäcke, så går de där. Skulle han böka då också? För han måste ju då böka upp jorden (som en..gris *s*)för att nå rötterna?
 
Sv: Stånds!!

Jo det funkar säkert...rötterna borde ju förmultna också.
Han kan gräva o krafsa en del...men visst, det låter som en ytterst liiiten risk att få i sig en rot.
 
Sv: Stånds!!

Men vanligt salt tar död på det mesta- inte så bra för grundvattnet men....
Jag skulle prova eller fråga bonden.
 
Sv: Stånds!!

Salt skulle jag vara försiktig med i en hästhage. I många, många år eter att saltstenen var flyttad, så grävde hästarna sönder ett ställe i hagen fullständigt och slickade jord. Kornas saltsten hade stått där i många, många år (typ 30) innan, och jorden var antagligen väldigt salthaltig. Och uppenbarligen godare att äta saltjord än slicka på saltstenen i andra änden av hagen.

Så känns lite som att salta stånds kan få hästarna att verkligen sätta i sig rötterna?
 
Sv: Stånds!!

Tack alla ni som svarat!! Ni ska vara glad ni som slipper detta. Fick faktiskt länken från England av veterinären och jag har läst och läst om denna ragwort.
Vad jag förstår skall man få bort hela blomman och roten, de är fortfarande giftiga om de bryts av och om de ligger kvar så detta är ett riktigt hästjobb!!
Har pratat med bonden och han skulle kolla upp det, får jag ngt bra svar återkomer jag med det.
 
Sv: Stånds!!

Är stånds så vanligt nu?

Ja tyvärr verkar denna fruktade växt öka lavinartat, har ju själv varit på stånds jakt idag efter fynd i hagarna igår och vi hade några plantor i nästan alla hagar tyvärr, vad värre var att senare idag så var jag iväg på en biltur och med ståndsglasögon på mig så såg jag dessa förbaskade växter på väldigt många ställen både i närområdet och lite längre bort, bla var det vid en motorvägsavfart fullkomligt tjockt med stånds i vägkanten. Så detta ser ju tyvärr ut att bli en växt man kommer att få jaga länge framöver då fåglarna ju sprider fröna över ganska stort område.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp