Cheeserica
Trådstartare
Jag blir så himla ledsen! Jag tycker om att ha vackra blommor på min balkong, men jag blir lika trött varje år när de förr eller senare drabbas av ohyra. Oftast är det bladlöss i olika former jag får efter ett par månader, det räcker med att man slarvar med vattningen i någon dag bara så är allt förstört.
Även om jag varje år bekämpar lössen så blir ju aldrig växterna lika fina som före angreppet.
Och nu så känner jag mig bara så TRÖTT! Jag upptäckte att min nyinköpta humle (planterad i nyinköpt U-jord i en stor kruka) blivit hårt drabbad av mjöldagg.
Jag visste först inte vad det var, trodde det var mögel på ett par av bladen, men nu när jag insett vad det är så känner jag bara att jag ska ge upp allt vad balkongplantering heter. Vad jag kunnat läsa mig till om mjöldagg så är det extremt smittsamt och går i princip inte att bota utan bara förebygga/förhindra spridning.
Jag misstänker att jag snarast möjligt borde försöka göra mig av med humlen? Den är köpt på Plantagen som ju säger att de har garanti, men de kommer väl skylla på att växten fått ohyran här hemma.
Tips eller tröst mottages tacksamt...
/Erica
Och nu så känner jag mig bara så TRÖTT! Jag upptäckte att min nyinköpta humle (planterad i nyinköpt U-jord i en stor kruka) blivit hårt drabbad av mjöldagg.
Jag misstänker att jag snarast möjligt borde försöka göra mig av med humlen? Den är köpt på Plantagen som ju säger att de har garanti, men de kommer väl skylla på att växten fått ohyran här hemma.
Tips eller tröst mottages tacksamt...
/Erica