ständigt återkommande öronskabb

K

krigarinna

Är det någon här som har djur som har återkommande öronskabb?

Våra katter och hundar har behandlats ett x antal gånger mot det och dom kommer jämt tillbaka. Hur i all världen dyker dom upp egentligen??

Vi försöker hålla rent i deras öron och har använt frontline. men dom bara kommer tillbaka.
Två av våra katter är utekatter och dom har ju nästan jämt det. Endast en av katterna har sluppit det helt. och det är gammeltanten. :S VAD ska jag göra för att inte äcklet ska komma tillbaka så ofta?

Kan tillägga att vi varit hos vet flera gånger. och alltid har dom sagt samma sak. Att det är öronskabb, och vi ska använda några droppar frontline och rengöra öronen vid behov. Dom där robotarna verkar bara känna till den meningen så finns det någon som har nå bättre tips?!

Sv: ständigt återkommande öronskabb

Det smittar ju mellan katter, så så länge dom får gå ut så är risken rätt stor att det återkommer. En fd grannkatt till mig hade också "kronisk" öronskabb, hans ägare gav upp och lät det vara. Behandlade om katten verkade ha jobbigt, men mellan detta så verkade han inte lida.

Har ni behandlat det hos veterinären så det blir ordentligt rent?

ja, vi tog in alla katterna och hundarna till vet så dom fick göra rent ordentligt, plus att dom droppade in något i deras öron.
Det gjorde vi några gånger till tills vi insåg att dom bara kommer tillbaka.

Dom verkar störas av skabben emellanåt så jag vill verkligen hitta någon bra lösning så vi slipper springa hos vet stup i kvarten och våra älsklingar slipper störas av klegget :(

Torka ur det värsta ur öronen torrt, d.v.s. använd ingen vätska.
Anledningen att man inte ska ha i något blött är att man förstör
det yttersta fettlagret och det är i det som Stronghold fördelar sig.
Lägg sedan Stronghold i nacken enligt kattens vikt. Behandlingen kan ev. behöva upprepas efter en månad.

vart får man tag på det? Är det effektivt?

haha jamen då låter det ju bra :P Vet någon vart man får tag på de? Eller får man det via vet?

haha jamen då låter det ju bra :P Vet någon vart man får tag på de? Eller får man det via vet?

Hade återkommande öronskabb prolbem på våra innekatter tidigare. Var regelbundet till veterinär och putsade ur och behandlade och katterna avskydde oss. Höll på en par år med denna plåga. Sen, två omgångar med Strong Hold som enkelt appliceras på skinnet mellan skulderbladen (smärtfritt för både oss och katterna) så var plågan över för att aldrig mer återkomma! Katterna i fråga är nu döda av ålderskrämpor. Så ja, Strong Hold var för de katterna iallafall jätteeffektivt.

Och ja, skrivs ut av veterinär.

Enligt "vår" veterinär är det vettigt att ge utekatterna det en gång per år för det dödar mycket ohyra samt håller bort loppor och fästingar några veckor efter appliceringen.

det låter ju suveränt! Då är det bara att fråga våran vet så blir det nog ok :)

Vet ville inte skriva ut stronghold ännu och sa att det kan bli några tusenlappar av det. Istället sa hon att vi skulle fortsätta med frontline, och i all hast glömde vi fråga henne om det inte är skadligt att använda på den ena katten som reagerade starkt på det. Hon tappade nämligen pälsen HELT på dom ställen där det ens fanns lite frontline på.
Hur kan det påverka om man sätter det i öronen då? :S Jag vet inte om jag ens vågar prova det, tänk om hon tar skada av det?

Vet ville inte skriva ut stronghold ännu och sa att det kan bli några tusenlappar av det. Istället sa hon att vi skulle fortsätta med frontline, och i all hast glömde vi fråga henne om det inte är skadligt att använda på den ena katten som reagerade starkt på det. Hon tappade nämligen pälsen HELT på dom ställen där det ens fanns lite frontline på.
Hur kan det påverka om man sätter det i öronen då? :S Jag vet inte om jag ens vågar prova det, tänk om hon tar skada av det?

Oj så olika det är! Min vet rekommenderar det en gång varje år till vanliga "bondkatter" som går ute också. För tre fullstora doser (kattungar har mindre doser) kostar det här under motsvarande 200 kr har jag för mig. Bor i Finland.

Ja verkar så. Vi har iof sju katter hemma, och tre hundar..:) Och äcklet smittar ju sig mellan dom.
Så det blir ju en slant. Iof bryr jag mig inte riktigt om pengarna här, så hellre stronghold än frontline.

Jag droppar i aloa vera i öronen, det försvinner på några dagar.

hjälper aloe vera mot öronskabb? O.o Det var verkligen något nytt.

Liknande trådar

Katthälsa Vill börja med att vi har varit hos veterinär igår (och pratat med samma vet idag i telefon) men vi kommer inte direkt fram till något...
Svar
2
· Visningar
2 793
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 699
Senast: Lhas
·
Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
7 096
Senast: canine
·
Hundhälsa Ska försöka göra en lång historia kort. Från det att vi hämtade vår 8 veckors valp så har hon haft ständiga problem med kisseriet. Hon...
Svar
7
· Visningar
2 973
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama