Ständiga tappskor

LinR

Trådstartare
I september 2013 köpte jag en hopphäst på 6år. Sedan dess har skorna bara suttit kvar mellan två skoperioder. Mellan alla andra skoningar har han tappat skor en till två gånger. Han skos med srx veckors mellanrum. Han har boots på. När jag köpte henne hade han hela fina fötter. Nu är tre hovar helt trasiga vilket leder till att skorna än mer trillar av. Behöver lite hjälp med goda råd. Har ångest varenda gång jag går ut i hagen för att hämta honom. Det är stört omöjligt att få tag på hovslagaren och ibland tar det en vecka att få ut honom för att slå på tappskon vilket innebär än mer trasig hov och missad träning. Känner mig uppgiven. Min gamla häst hade bara några tappskor/år så är ovan vid detta (inte samma hovslagare). Snälla kom med lite kloka tips!
 
Tycker du ska byta hovslagare. Om hästen tidigare haft hela fina hovar och nu när du bytt hovis får trasiga hovar är det väl ganska uppenbart att det är hovisen som skor illa. Se även över foderstaten, den kanske saknar något näringsämne eller vitamin.
 
När min häst tappade skor stup i kvarten bytte jag hovslagare, sen dess har hästen inte haft en enda tappsko.
 
Har också tänkt att jag ska byta. Det som gjort att jag tvekat är att många tycker han är duktig. Men vad hjälper det när min hästs skor bara ryker. Vet en annan som bytte pga ständiga tappskor.
 
Alltså en annan som bytte från min hovslagare pga att hennes häst också tappade skorna hela tiden. Det finns en hovslagare som jag hört mycket gott om och som alltid kommer ut och slår på tappskor direkt om det behövs men han är inte formellt utbildad. Vågar man det även om alla som jag vet har honom är jättenöjda?
 
Vad räknas som inte formellt utbildad?
Min är upplärd av mästarhovslagare men har inte tagit breven själv innan iom att han har haft dåligt med tid för att lära sig smida riktigt bra, så han har ju officiellt ingen utb men är mkt duktig och har skott åt ett par kändisryttare.
Så, det handlar ju om vad hovslagaren har för meriter om de inte har formell utb.
 
Är faktiskt osäker på hans utbildning. Hittar honom inte på sidorna för auktoriserade iallafall. Men är han ska cklig är ju det viktigast. Som det är nu blir min hästs hovar bara mer och mer trasiga:-(
 
hur går det till i hagen allmänt? det tappar /trampar inte av sig sådär bara helt plötsligt .hur ser det ut med kompisarna och hur agerar de i hagen allmänt och hur ser hagen ut?
har hovslagaren du har ändrat hästens skoning jmf med hur den var skodd när du köpte den utöver det?
 
I vintras var det väldigt lerigt och jag tänkte att det berodde på det men det varbara min som tappade hela tiden. När det sedan blev torrt fortsatte han tappa hela tiden. Annars är de ganska lugna i hagen. Det jag har reagerat på och som jag också förstår är att han lägger ut skorna mycket. Det är 10 mm som sticker ut. Kanske blir för mycket? Nu hade han två skor som satt löst annars tycker jag att de brukar sitta bra. Kanske därför han drar sönder hoven så när hsn tappar. Hans hovar ser bedrövliga ut. Just nu känns det som prio ett är att skorna sitter kvar ett tag så hoven växer ut. Hästen har fin hovkvalitet annars.
 
Det är flera faktorer än hovlagare som spelar in på hovens kvalitet. Foder, underlag i box och hage. Jämn fuktighet brukar kunna göra det bättre, tex vattenboots eller olja. Även foder spelar in.
Sedan blir det en ond cirkel efter ett par tappskor och om det börjar spricka. Svårt att komma ur det.
Skorna ska läggas ut men vissa hästar går det kanske inte att lägga ut så mycket som man borde. Slipar hovslagaren av det som läggs ut? Det får vi göra på mina så det inte blir så lätt för dom att trampa på skon.

Mina hästar får ej gå utan skor alls, jag slår på tappskorna själv om jag kan sätta dom i samma hål, innan det går sönder. Är det mer trasigt får hovis fixa. Har han inte tid att komma så åker jag till honom så fixar han det direkt.

Vissa hovslagare skiter i att lägga ut skon alls = mycket mindre risk för tappskor men sämre på allt i övrigt...
 
Prata med hovis i första hand om problemet och hjälper inte det, ja då kan det vara en idé att testa en annan hovslagare.
Förutsätter att hästen inte har foderrelaterade brister el att miljön orsakar tappskor.

Min häst är svårskodd då han har extremt tunna väggar..vi har bytt hovslagare på löpande band pga de gett upp tills nv som jag håller hårt i, inte en enda tappsko pga byte av skor bla
 
Hade helt klart bytt hovslagare. Enda gångerna jag haft problem med tappskor är när jag haft hovslagare av sämre kvalité.
 
Hade helt klart bytt hovslagare. Enda gångerna jag haft problem med tappskor är när jag haft hovslagare av sämre kvalité.

Fast det där är ju en väldigt harsh slutsats.
det finns ingen hovslagare i världen som kan få en sko sitta om yttre andra omständigheter så som hagar, hästens leverne i hagen, flockkonstellationer osv, påverkar. en sko är ju liksom inte limmad på hoven, som skyddar ens en sjustjärning skoning från att inte skorna kan ryka.
det mest logiska är väl att innan man byter hovslagare pga att tappskorna blivit många, att man har en dialog med hovslagaren om man trivs med denna och tror på dess skoning allmänt, för att hovslagaren ska kunna få chans att isåfall åtgärda ngt.
 
@mackan I detta fallet verkar inte hovslagaren särskilt engagerad. Svår att få tag på och lägger fortfarande ut skorna väldigt mycket trots problematiken med tappskorna. Min hovslagare hade dels pratat med hästägaren om problemet, berättat hur hen tänker kring att undvika det och dessutom varit möjlig att få tag på när skon väl åker. Att hästen ska stå still nån vecka här och där pga tappskor hade bara det varit oacceptabelt för mig.

Sen kvarstår min erfarenhet att jag bara haft tappskor när hovslagaren överlag inte varit bra. Hadde ffa problem med det när jag flyttade upp hit.
 
@mackan I detta fallet verkar inte hovslagaren särskilt engagerad. Svår att få tag på och lägger fortfarande ut skorna väldigt mycket trots problematiken med tappskorna. Min hovslagare hade dels pratat med hästägaren om problemet, berättat hur hen tänker kring att undvika det och dessutom varit möjlig att få tag på när skon väl åker. Att hästen ska stå still nån vecka här och där pga tappskor hade bara det varit oacceptabelt för mig.

Sen kvarstår min erfarenhet att jag bara haft tappskor när hovslagaren överlag inte varit bra. Hadde ffa problem med det när jag flyttade upp hit.

Och jag hade aldrig problem med tappskor eller visste många som hade det som var kunder till min hovis tills jag fick mitt nuvarande yrväder eller/och det var skitunderlag/lera i hagen.
Då har jag haft samma hovis runt 10 år och känner många av dennes kunder. Numer har hästen hittat sin kropp mer och dojorna sitter för det mesta mkt bra.

Så visst KAN det skita sig av andra skäl.

Och man kan lära sig slå på tappsko själv. Finns kurser om man vill safe:a. Vissa hovisar har mycket jobb i perioder. Och om man då som kund bor lite långt ifrån ser inte jag det som så konstigt att det kan ta en v ibland att få till.

Men visst kan det också vara en dålig hovis som är slö och otrevlig. Det vet vi inte.
 
Jobbigt! Jag har varit/är i liknande sits. Jag köpte en oskodd unghäst förra året som visade sig ah känsliga fötter. . Det är en en stor tung nordsvensk som har hovar som lätt flyter ut och spricker och min hovslagare är guld och jag har fullt förtroende för honom men det har ändå inte varit smärtfritt. .Jag har tappskokompetens och kan rikta och slå på en sko men just i den här hästens fall har det varit svårt då han är öm och inte har haft så mycket att spika i. Han sliter sönder hovväggen när han trampar av sig skon och i väntan på hovslagaren (som bor 10 mil bort) har jag ibland gipsat, ibland har han stått på box. Tittar din hovslagare på din häst i rörelse? Det gör min och vi har konstaterat att han pga sin benställning liksom gör en snurr på framhovarna som får skon att vrida sig. Min häst fixar egna utlägg på insidan som han sen trampar på med bakhovarna. Jag kan förebygga genom att varje dag kontrollera att skorna sitter korrekt och om de inte gör det så tar jag av dem och sätter på dem bättre. Det ska man ju kanske inte behöva göra men det är ändå en ledtråd. Kolla din hästs rörelsemönster och kolla skons läge varje dag. Min häst behåller skorna på med tåsidokappor och relativt täta skoningar. Peppar peppar och lycka till.
 
Jag har varit på semester några dagar och såg alla svar nu. Tack för ert engagemang! Han har aldrig tittat på hästen i rörelse. Hästen ska skos nästa vecka och då ska jag prata med honom. Problemet när jag gjort det tidigare är att jag upplever att jag inte fått igång något samtal. Han muttrade bara en gång att tappskor beror på felridna hästar och visst kan det vara så. Min häst är fortfarande ung och kan absolut vara lite klumpig också. Men vi rider för instruktör i både dressyr och hoppning och båda tycker det är en häst i balsns. Han har även hållt med om att vi är i en ond spiral. Men det är så fruktansvärt jobbigt bara att försöka hålls igång en tävlingshäst som ständigt tappar sina skor. Kan hålla med något inlägg här tidigare om att han har lite tråkig attityd emellanåt. Han gjorde ett fel en gång somställde till det rejält. När han kom ut för att rätta till det satt det för långt in med en ursäkt. Ska hhursomhelst ha en ordentlig diskussion om hästens hovar framöver och kan vi inte ha det samtalet får jag pröva en annan hovslagare. Jag kan ta tappskor om jag vet vad det beror på och att vi har en plan. Efter fem veckor sedan senaste skoning har han en tappsko och två som hänger löst.
 
I vintras var det väldigt lerigt och jag tänkte att det berodde på det men det varbara min som tappade hela tiden. När det sedan blev torrt fortsatte han tappa hela tiden. Annars är de ganska lugna i hagen. Det jag har reagerat på och som jag också förstår är att han lägger ut skorna mycket. Det är 10 mm som sticker ut. Kanske blir för mycket? Nu hade han två skor som satt löst annars tycker jag att de brukar sitta bra. Kanske därför han drar sönder hoven så när hsn tappar. Hans hovar ser bedrövliga ut. Just nu känns det som prio ett är att skorna sitter kvar ett tag så hoven växer ut. Hästen har fin hovkvalitet annars.

Be hovslagaren rikta skon så att traktarmarna följer hovens form i trakten. På det sättet får trakten stöd den behöver, utan att skoarmarna sticker ut rakt bakåt och inbjuder små snubbliga klantbakhovar att trampa av. Be hovslagaren även att fasa av kanterna på traktarmarna. Då blir kanten rundad och en klantig bakhov som trampar har större chans att bara "halka av". sen hade jag haft boots fram på hästen i hagen. ordentliga rejäla neoprene boots är bäst, gummiboots åker upp.
 
Tack för bra tips! Boots har han på sig dygnet runt. Vet inte om det hjälper men vågar inte chansa utan:-)
 

Liknande trådar

Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 041
Senast: Marvin
·
Hästvård Jag tog över ett 20-årigt arabsto i september med kraftigt misskötta hovar. Möjligen har hon även haft fång våren -17. Hennes fötter var...
2 3
Svar
44
· Visningar
12 738
Senast: ameo
·
Hästvård Jag bryter ihop över mitt fullblods hovar snart. Har haft henne i drygt två år och har haft hovtrassel större delen av tiden. I nästan...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 216
Senast: axel
·
Hästvård Ni som har stora och tunga hästar (stora halvblod, kallblod etc) som har varit skodda tidigare och inte har världens bästa hovkvalitet...
2
Svar
22
· Visningar
3 433
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp