Bamse

Trådstartare
Har suttit och läst igenom en del fodertrådar nu och det verkar som att många rekomenderar standardt som foder om man vill ge torrfoder. Har förstått att de inte är nå spannmål i de (eller väldigt lite iaf?). Men passar de alla hundar? Självklart är de ju olika från hund till hund vad de tycker om, men tänkte mer på tex eukanuba och royal så finns de så många olika sorter som small adult, medium, adult, large adult, dermacomfort osv osv. Men på standardten finns de väl fyra olika sorter, normal, extra, vilt normal och mild.

Är det något försäljningsknep eukanuba och royal har då dom har sååå sjukt många olika sorter så folk ska tro att de är ett jättebra märke som har ett foder för alla olika typer av hundar?

Måste också fråga är alla ni som provat standardten nöjd med de? Eller anser ni att något annat foder är bättre?
Läste att nästan alla föredrog färskfoder framför torrfoder (vilket är förståerligt) men jag kommer inte ha någon möjlighet att ge färskfoder så vill veta mer om olika torrfoder, främst då standardten eftersom många är så positiva till de.

Kan också tillägga att jag inte har någon hund just nu, utan frågar bara litegrann inför framtiden.

Ursäkta om de blev väldigt luddigt. Hade lite nattligt funderingar och blir lite svårt att formulera sig då man är trött ;)

Sv: Standardt

Jag är ju en av de som ständigt rekommenderar Standardt om man ska ge torrfoder, så det passar väl att jag skriver här också :D

Först och främst, JA, det är bara försäljningsknep att ha tre miljarder olika foder för olika hundar. Framförallt de där "rasanpassade" fodren. Ärligt talat skulle jag inte vilja ge ett foder från någon som tillverkade sådant. Stoppa lite glucosamin (som är bra mot leder) i ett vanligt vuxenfoder och vips har du ett perfekt schäferfoder tex ;)

Standardt innehåller absolut spannmål eftersom ris är ett spannmål, men andra spannmål än det innehåller inte fodret. Vanliga spannmål att ha i fodren är vete, korn och ibland havre. Även majs är vanligt, något som jag personligen totalvägrar att ge mina hundar. Av de spannmålen så är ris det enda jag känner mig bekväm med att ge hundarna, eftersom det ska vara det mildaste. vete, korn och havre gör mina hundar "uppsvällda"/tjocka och mycket majs har resulterat i dåliga magar. Dessutom har hundarna skitit hysteriskt mycket när de ätit foder med "vanliga spannmål", framförallt jämfört med den lilla mängd skit som kommer när de äter Standardt.

Jag har gett flera olika foder av flera olika märken till mina hundar. Min förra hund som jag tog som omplacering hade dessutom ätit ytterligare någon sort hos sin tidigare ägare.
Man kan sammanfatta det såhär:
Purina Pro Plan gjorde att de sket mycket, men de var ok i övrigt. Pedigree gjorde att de sket hysteriskt mycket, unghunden fick problem med svamp mellan tårna varje höst. Magnusson M&B gjorde att de sket mycket mindre och slutade prutta. Dock var trampdynorna katastrofdåliga på unghunden och jag kunde knappt ge något foder alls till någon av hundarna utan att de blev tjocka. Min tant kunde inte äta någonting(!) annat än torrfodret, för då rasade magen och hon hade diarré i två veckor. Royal canin provade jag bara att blanda i lite av, för att jag vann en säck. Det resulterade i diarré (de åt pedigree då. Möjligt att de klarat RC bättre om de ätit annat foder då). Dessutom totalvägrar jag ge Eukanuba, för de salukis jag träffat ordentligt som ätit det har pruttat massor, stinkande och haft rejält stinkade skit också. Utöver det har flera av dem haft dålig aptit.

Sedan bytte jag (efter buke-tips :D) till Standardt. Min tants magproblem försvann, hon fick en "mage av stål" som klarade allt. Min unghunds tassproblem försvann. Båda fick bättre pälsar än någonsin. De sket mindre än någonsin och skiten var lätt att plocka upp och för första gången någonsin så blev de lätta att hålla välmusklade och i bra hull.

Dock har jag insett att jag måste ge fiskolja till unga hunden nu för att hennes tassar ska fortsätta vara bra. De har alltid varit lite problematiska, men med Standardt torrfoder + fiskolja är de perfekta året runt.

Jag vet att Standardt inte är ett perfekt foder för alla hundar, men jag är i alla fall otroligt nöjd med fodret och kan inte tänka mig att ge hundarna något annat om de ska äta torrfoder. Enda undantaget är om de skulle råka vara allergiska mot någon av ingredienserna (Sådana problem har jag inte alls nu).

jag gav standardt ett tag, efter att läst om det här, innan jag gick över helt på färskfoder. på mina dåvarande två hundar fungerade det bra, men så fick de hälften standardt och hälften färskfoder då, har aldrig gett dem bara standardt. vad jag minns så luktade fodret en del (men inte speciellt mycket mer än andra torrfoder jag provat) och hundarna åt det. det negativa jag hört är att en del hundar blir ordentligt hårda i magen av det, men det vet man ju inte förrän man har testat. summa: jag gillar standardt :)

Min uppfödare rekommenderade Robur, vilket var vad hon startade valpkullen på.

Så jag bara fortsatte med det, eftersom det verkade vara bäst att inte oroa magen med något foderbyte direkt efter flytten.

Det tycks vara få som rekommenderar Robur i de fodertrådar jag sett, så jag har ingen aning om hur bra det är Det enda jag vet är att hund mår jättebra på det, bra musklad, med fin päls och bra avföring. (Hon får förstås också en äggula i veckan och en matsked rapsolja om dagen).

Även jag har hört massa gott om Standardt, men tyvärr hör inte jag till dom som har så bra erfarenhet av det...fast det beror nog mest på hunden som absolut inte ville äta det. Jag började med Extra som ska passa valpar men det ratade han. Så jag gick över till Vilt som han verkade gilla lite bättre men däremot tyckte han att foderkulorna var för stora och ville inte tugga dem...så jag började krossa kulorna inför varje måltid men det funkade i typ 1-2 veckor bara sen ville han inte ha det mer. Började sen blanda det med färskfoder och då gick det ner, fast han försökte så gott han kunde att slicka upp färskfodret bara och spotta ut kulorna.. Så jag fick nog till sist och gick över helt till färskfoder istället vilket funkar jättebra nu.
Visst ja, han blev dessutom väldigt hård i magen av torrfodret!

Så just för vår/hans del tyckte jag inte Standardt var något vidare...

Men finns säkert dom som det funkar jättebra för, så jag tycker att det är värt att testa iaf:)

Jag har gett standardt tidigare och tycker att det är ett helt ok foder. Dock föredrar jag att fodra helt spannmålsfritt och ger därför Taste of the Wild.

Standardt har varit briljant på min hund. Redan året innan vi bestämde oss för valp hörde jag jättemycket positivt om Standardt, men när valpen kom åt den redan Royal. Nåväl, vi fortsatte med Royal, men hennes ögon rann. Alltid när hon ätit så rann de värre, och veterinären hittade utslag på insidan av ögonlocken. Vi fick någon salva som inte hjälpte så värst, och hunden ville heller inte alltid äta sin mat. Sedan började hon kräkas på morgonen om man inte var jättesnabb att ge henne något att äta direkt hon vaknade.
Sen köpte jag Standardt på prov och alla problem försvann.
Vann några säckar Eukanuba senare och tänkte att det kan jag ju testa och vips spydde hunden igen. Upp till tio gånger i veckan stod hon och hulkade i köket, så då sket jag i Eukanuba, är tillbaka på Standardt och är supernöjd.

En fråga till er som säger att hundarna blev hårda i magen, kan ni beskriva på vilket sätt? För hundar ska ju vara ganska hårda i magen? Har de varit så pass att de inte kunnat skita överhuvudtaget, eller har ni enbart jämfört med kladdigare avföring som de får av andra foder?
Min är "hård" i magen, så pass att det skulle kunna plockas upp utan påse om man ville, men det luktar knappt nåt, hon fiser ALDRIG, hon har inga problem med att få ut det och hon har aldrig problem med analsäckarna.

Cashmir blev så pass hård att han inte alltid kunde få ut det när han ville, utan tryckte och tryckte men sen ger upp och går lite till och när han inte kunde hålla sig längre så tryckte han på som bara den.. Avföringen var extremt hård (när jag tog upp det). Han bajsade dock mycket mer sällan än nu på färskfodret. Han var inte heller gasig i magen. Men hade verkligen problem att få ut det

Min lille var precis likadan i början på standardt. Det blev dock bättre sedan. Nu äter han färskfoder eftersom han kräks av torrfoder.

Visst är det ett försäljningsknep att det finns så många olika sorter på hundmaten. Det som skiljer SMALL, MEDIUM och LARGE förutom bitarna är t ex valpfodret så innehåller SMALL JUNIOR t ex mer näring eftersom små hundraser växer upp snabbare än en stor hund.

Jag tycker att både Royal och Eukanuba är bra foder. Sen passar olika foder olika bra på olika hundar ;) Royal passade inte alls på min tik.

Att folk är så rädda att utfodra med spannnmål kan jag inte förstå. Hundar klassas idag mer som allätare och bör därför inte endast äta animalisk föda. I samråd med veterinär och foderexpert (som är en av de främsta i Sverige vad gäller att röntga höft och armbågsleder) utfodrar jag min tik med Eukanuba jogging &agility :laugh:

Tack för alla svaren!
Låter som att nästan alla tycker att standrardt är ett bra foder som är värt att prova.

Är det någon som vet någonting om fodret Brit?

Jag har provat Acana, standardt och Pro plan på min hund. Bytte från pro plan p.g.a. innnehållet till Acana. Tyvärr så blev min hund både lös i magen och pruttade mkt när han åt Acana å det gick inte över. Sen luktade det ganska mkt från säcken.

Nu äter han Standardt Normal och det fungerar jättebra. Fin i pälsen och bajsar 2-3gånger om dan istället för 6gånger.
T.o.m. våran superkräsna Chines äter Standardt Normal (Han ratar valpens RC medium junior).

Nej, alla hundar funkar inte på Standardt även om det ser extremt bra ut på pappret.

Mina tre hundar funkade som så här:

Den gamla blev stenhård i magen, så pass hård att hon knappt fick ut korvarna ibland, satt och tryckte i fem minuter typ och fick hemorojder på köpet.

Mellanhunden funkade kanonbra på maten.

Den yngsta blev lös i magen, han var sedan bra i perioder men kunde helt plötsligt bli lös igen helt utan anledning. Bajset var väldigt slemmigt också så hans tarm var uppenbarligen retad. Magrade av också trots hästportioner. Han hade aldrig haft dessa problem tidigare. Han kan än idag få magproblem trots att jag inte kör Standardt längre och innan Standardt hade han aldrig haft några magproblem öht. Jag tror att standardt pajade hans mage faktiskt.

Nuförtiden kör jag Arion lax, prisvärt och med ris som enda spannmålskälla och lax som enda proteinkälla :)

Fast bara för att man undviker spannmål betyder det inte att hunden endast äter animalier!?
Det fodret jag ger innehåller olika typer av vegetabilier men som sagt, inget spannmål.

Och sen när är man foderexpert för att man anses duktig på leder och röntgen?

Jag ger min Standart och tycker den är kanonbra. Mild heter den han får, eftersom han är kastrerad.

Min är jättebra i magen, fast men inte hård, lätt att plocka upp och inte luktar så mycket heller. Inte några stora jätteilla luktande högar med halvkletig bajs som det var när jag fick honom och han åt Doggy Proffesional.

Jag ville ha ett bra svenskt foder, letade runt lite på nätet och hittade Standart. Var lite inne på Magnussons torrfoder också, men när jag först provade Standart och det funkade så bra körde vi vidare på det.

Har funderat på färskfoder också men tycker torrfoder är så enkelt att ha med och sånt.

kl.
Tillbaka till ämnet så fungerade det jättebra när min hund fick Standardt hon var kanon i magen, fin i hull, bra päls, bra tassar :)

Källa på det? :)

Det var inga nyheter för en si så där 8-10 år sedan i alla fall..

Marie Sallander (Agronomie doktor, MSc & PhD) rekommenderar ofta både ris och morötter (bland annat) som tillskott till färskfoder, i BARF (där det alltid ingår grönsaker vad jag vet) och även när hunden går på diet osv.

"Spannmål har en smältbarhet på ofta 90-95%, dvs hunden kan tillgodogöra sig en mkt hög andel. Men om man vill kan man även utfodra i princip utan/med lite kolhydrater, mer som en GI-diet, precis som hos människor. Allt protein och fett behöver ej vara animaliskt."

"Hunden är en allätare. Den behöver som vuxen minst ca 10% protein, 5% fett (på torrsubstans-basis, dvs om man räknat bort vattnet, vilket är i princip jämförbart med värdena i ett torrfoder som innehåller 95% torrsubstans). Alltså ger vi stora mängder protein och fett i överskott mot det strikta behovet, inget fel med det, men det kostar mkt att tillverka 1 kg protein, tex för miljön."

"Att kolhydrater skulle vara farliga, giftiga, inte värda ngt eller liknande är en myt som ska slaktas."

http://www.sallanderconsulting.com

Hunden är allätare, men klarar sig jättebra på enbart animaliskt också. Det gör man som man vill helt enkelt.
Katten däremot är strikt karnivor, dvs enbart köttätare.

Långar min egen knapp

Inget foder passar till ALLA hundar, men jag jag har gett Standardt och var supernöjd med det. Valpen åt RC när hon kom, men fungerade inte alls bra på det när hon var unghund (hon var tunn, hade svårt att sätta muskler och var dålig i magen från och till). Jag bytte till Standardt och det var jättebra till henne. Nackdelen var att jag var tvungen att be zoobutiken beställa hem det till mig varje gång jag skulle ha en ny säck, och det krävde en del planering eftersom det plötsligt kunde vara slut på lager hos leverantören eller nåt annat. Nu är det säkert bättre tillgång på det, det är länge sedan.

Till mina cockrar var det inte alls bra, då de fick äta så pass lite av det för att inte bli tjocka att de ständigt var hungriga (hungrigare än normalt för en cocker alltså;)) Då fick de Robur istället, vilket funkade bra för dem. Nästa rottis åt färskfoder och funkade hyfsat, även om det var lite stök med det.

Nu har jag cocker och Lhasa som äter Best in Show sedan några år och det är helt suveränt till dem, fina tänder och päls, bra i magen, bra hull och bra ork. Valpen äter Doggy professional Valp (det ska mycket till för att jag ska byta foder till en valp) och jag hoppas på att han också ska funka bra på BIS när han ska över på vuxenfoder så småningom.

:bow::bow:

Jag vet inte om jag får skriva ut namn här, men jag kan ju lämna Husdjurshälsan i Göteborg som källa ;)
När jag läste om näringslära för hund i skolan fick vi även där lära oss att hundar är allätare.

Men som sagt, alla får göra som dom vill :laugh: Det finns till och med dom som håller sina hundar som vegetarianer, något jag inte samtycker med.

Tydligen är ägg den källa där hunden kan tillgodese sig mest näring. På andraplats kommer fågel och kyckling.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Då Pudeln vägrar äta allt det står ”hundmat” på börjar jag titta på alternativa lösningar. Hon är inte känslig i magen och van att äta...
Svar
7
· Visningar
460
Senast: Sel
·
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 196
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Min ena hund har tappat en hel del massa efter att vi bytte foder från Acana small breed till Standardt normal för drygt 3 månader...
Svar
7
· Visningar
683
Senast: Åsa A
·
Hundhälsa Hej! Har två små chihuahuor, där ena äter färskfoder (MUSH Vaisto Grå) och den andra äter torrfoder för känslig mage. Vi tog över...
Svar
6
· Visningar
1 636
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka