Stamträd i Excell

E

Egonson

Någon som har bra tips på hur man bygger ett lättfattat stamträd/stamtavla (för häst) i Excell?
Jag får inte riktigt ihop det.
Vill gärna ha det i Excell eller liknande, då det ska gå att skicka via mail.
 
Sv: Stamträd i Excell

Så många som möjligt :D
Vet inte hur mycket man får plats med i Excell?

Jag ska forska på en nordsvensk bruks, så jag skulle väl gissa att jag kommer uppåt tio-elva generationer, kanske längre.
 
Sv: Stamträd i Excell

Bäst är att börja bakifrån faktiskt! räkna ut hur många linjer du behöver på sista ledet och ruta in det, sen fortsätter du framåt och tar 2 linjer per häst, 4, 8, 16 osv
Tex för en 5-ledsstamtavla har du 16 rutor per häst i första ledet, och 1 i sista.
 
Sv: Stamträd i Excell

Bra idé :idea:
Har inte tänkt på det, för att börja från början blir ju ganska krångligt om man valt fel antal rutor från början :o
 
Sv: Stamträd i Excell

Precis vad jag skulle säga, om du börjar bakifrån kan du välja att sammanfoga cellen så att du får tex 2 celler till 1, 4 celler till 1 cell osv (svårt att förklara!). PÅ det sättet kan du få det som en textruta. När du sen skriver i rutan väljer du att hålla ner ALT och trycka på ENTER för att få ny rad i cellen.
 
Sv: Stamträd i Excell

Någon av er som har ett färdigt stamträd jag kan ha som mall?
Så att jag kan se helheten liksom.
 
Sv: Stamträd i Excell

Álin skrev:
Bra idé :idea:
Har inte tänkt på det, för att börja från början blir ju ganska krångligt om man valt fel antal rutor från början :o

Om du upptäcker att du behöver fler steg är det bara att infoga rader (eller kolumner) så det blir rätt!
 
Sv: Stamträd i Excell

Finns det inga sådana program att göra stamträd i på nätet som man kan ladda hem?
 
Sv: Stamträd i Excell

Smart!

Misslyckades tyvärr med mitt stamträd i Excell, blev, trots noggrant räknande och justerande, fel på sjunde ledet.. fattades flera rutor där och jag lyckades inte ändra.
:o :crazy:
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag är så otroligt missnöjd med hur både Gmail och Outlook sorterar mail! Fattar inte om det bara är kassa inställningar (tycker jag...
Svar
16
· Visningar
626
Juridik & Ekonomi Jag har fram till nu haft ett gratis bokföringsprogram i mobilen, som fungerat bra till mitt lilla fritidsföretag. Men nu tar de bort...
Svar
7
· Visningar
363
Senast: ameo
·
Juridik & Ekonomi Vilka rättigheter har man egentligen som kund? Två gånger den här våren har jag beställt, för mig, två dyra varor. Det första...
Svar
15
· Visningar
904
Senast: corzette
·
IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
949
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Triangelmärkt häst i verksamhet
  • Kimblehook
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp