• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mint
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 996

Mint

Trådstartare
Jag kan absolut ingenting om avel, men vill lära mig mer, därför satt jag och tittade på stamtavlor på internet.
Hittade då på den här hästen - Contendro

http://www.allbreedpedigree.com/contendro2

Hästen kan väl knappast vara sin egen farfar...
Och det verkar finnas flera hästar med samma namn...
Så nu blev jag väldigt förvirrad här!

Någon som vill försöka förklara? :D

Sv: Stamtavla

Infon på den hemsidan ska tas med en nypa salt. Vem som helst kan lägga in info där. Men det är en bra sida att kolla, men dubbelkolla alltid om det är viktigt ;).. Och rätta gärna sådant som du ser är fel. ;)
Ulrika

Fast det är inte lätt om det är hingstar som står utomlands. Dessutom är den inte heller tillförlitlig, jag har hittat en hel del fel där också.

Nu har jag hittat asvh:s databas!
Han var inte sin egen pappa, vilken tur! :D

Passar på att komma med en fråga till, vad står Mf för i BLUP tabellen?

Tack för alla svar!

Mf=medelfel

Det är en siffra som talar om hur pass säker bedömningen är, ju lägre siffra desto säkrare.

Tittar man på bilderna på Contendro 1 resp. 2 så ser man att det inte är samma häst. De har dessutom olika möderne, så det är sannolikt en avkomma till Contendro med samma namn och felaktigt födelseår.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
1 948
Senast: Edla
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 131
Senast: super
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 342
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
2
· Visningar
1 081
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka