orlando

Trådstartare
i min hästs pass så har några av hästnamnen i stamtavlan en stjärna* före namnet eller två**
Någon som vet vad stjärnan/stjärnorna står för/betyder
 
Sv: stamtavla

Vad är det för ras på hästen och kanske blir det lättare att svara om man vet vilka individer det är som har de där stjärnorna?
 
Sv: stamtavla

han är danskt varmblod (halvblod) och det är även de andra hästarna som har en eller två stjärnor framför namnet
 
Sv: stamtavla

Hej!
Jag har också ett sto med danskt pass och har aldrig ens tänkt på att kolla så noga i det (Fy skäms på mig, men jag kan ju stammen i huvudet)

Vill ni kan jag skriva ut namnen...
 
Sv: stamtavla

Jag har för mig att en stjärna betyder arabiskt fullblod och två stjärnor betyder engelskt fullblod. eller tvärtom. Men jag är inte säker
 
Sv: stamtavla

Fast det är efter namnet och inte före.

xx-eng fulblod
ox-arab
x-angloarab
 
Sv: stamtavla

I vissa pass jag har sett (mest shetland) har en eller två stjärnor före namnet indikerat att någon form av DNA-typning eller härstamningsverifiering är gjord för den individen.
 
Sv: stamtavla

Alla nyare DV pass har så men har faktiskt aldrig funderat på vad de egentligen står för, får inte heller något grepp alls om vad det skulle kunna stå för baserat på vilka hästar son har stjärnor eller en resp två. Kan inte bero på DNA för då skulle alla hingstar och deras mödrar ha det iom att de kräver härstamningsverifiering mot både sto och hingst. En häst jag vet är DNA testad har tex inte stjärnor medans en som jag är högst tveksam om den har dna testats har en stjärna. Inte heller kan det ha med avelsklasser att göra då det inte alls stämmer ihop med vem som har stjärnor eller inte. Blir ju riktigt förbryllad nu vad de egentligen betyder.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Stamtavlor, ett härligt och spännande ämne! De flesta uppfödare älskar att grotta sig ner i stamböckerna och ibland kan man bli förvånad...
Svar
0
· Visningar
110
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Hej! Jag gillar de gammla hästböckerna väldigt mycket och undrade om de va nån som hadde nått förslag? Jag letar också efter två böcker...
Svar
10
· Visningar
1 307
Senast: iliedtoday
·
Utrustning Är på jakt efter en hästtransport. Har hittat en jag ska kolla på i helgen. Blev besiktad UA dec 2023. Har trägolv men man får med ett...
Svar
7
· Visningar
673
Senast: Cavallo
·
Hemmet Här kanske finns någon som är kunnig på porslin, som kan hjälpa till att identifiera vad det här är för serie? Jag fick en bild skickad...
Svar
8
· Visningar
430
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp