Stamtavla hos travare..

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare CrazyGirl
  • Startdatum Startdatum
C

CrazyGirl

Vi är två tjejer, som undrar i fall du har en häst med Speedy crown i din häst stamtavla?
Och så undrar vi, i fall eran häst har varit,är skada.
Och vad det är för skada m.m

Anledningen, är att vi haft travare.
Som fått skador m.m, och det rör sig om fyra travare.
Och en del har vi inte ens ridigt, eller haft.
Utan fått veta, att den är skadad m.m
Alla dessa hästar, har speedy crown, som farfar eller farfars far.
Har du en travare, som är skadad eller varit?
Och har han i sin stamtavla?

Vi undrar om detta är något medfött fel, såklart.
Eftersom det är fyra hästar, som är,varit skadade.
Och två av dess är avlivade pgn av svår knäskada.

Sv: Stamtavla hos travare..

Ingen som vet, eller har någon travare med Speedy Crown som far,farfar.
Eller Speedy scot? :S

Min kille har speedy crown i stamtavlan. Men jag skulle knappast vilja skylla hans skador på det..

Vad är det för skador du pratar om egentligen?

Det är väl nästan svårt att inte hitta hästar med Speedy Crown i stamtavlan. :smirk: Skulle nog inte tro att han är orsaken till skadorna.

Kan du specificera skadorna lite mer?!

Min kille har speedy crown i stamtavlan. Men jag skulle knappast vilja skylla hans skador på det..

Vad är det för skador du pratar om egentligen?

Är han skadad din häst ?
Säger inte att detta är pgn av stamtavlan.
Men eftersom fyra stycken hästar, har något fel.
I ryggen eller knäna.
Så blir man fundersam.
Dom med knäfel, lever idag inte.
Och de är jätte sorligt.
Tillsammans kanske man kan, få fram om deras släkt hade något ärftligt fel.
och då kan kanske vetrinärerna rädda livet, på dom andra.

1: Hade knäskada höger bak (avlivad) född 91
2: Hade knäskada fram (avlivad) ca 6-8 år gammal.
3: Har korsförlamning (sällskapshäst) född 91
4: Har snett kors ridbar, men enligt vetrinären ska den inte forsätta ridas. 5 år gammal.

Det är ganska vanligt att travare blir skadade. Oavsett om de har SC i stamtavlan eller inte... Speciellt travare som tränas. Det är väl sällan man hittar en travare som inte är/har varit skadad.

Det är ganska vanligt att travare blir skadade. Oavsett om de har SC i stamtavlan eller inte... Speciellt travare som tränas. Det är väl sällan man hittar en travare som inte är/har varit skadad.

Säger inte, att travare inte kan va skadade.
Men jag har haft, flera travare förut.
Och dom hade inte han i stamtavla.
Och dom var friska och höll till vanlig ridning.
Och när jag fick lite yngre, så börja de gå dåligt.
Började kolla stamtavla m.m, och sen forska.
Och fick veta mer och mer, och har fått kontakt med fler som har sina hästar skadade.
och dom blir också fundersamma.

Jag har också svårt att tro att det beror på att de har Speedy Crown i sin stamtavla... Om han hade lämnat ohållbara hästar med ärvda skador efter sig så tror jag inte att de hade använt honom så i avel. Enligt STC har han lämnat 1187 avkommor, som i sin tur har fått avkommor, som i sin tur... Ah, ni fattar. Hur många hästar som helst är besläktade med honon och jag tror inte att det finns några ärftliga skador. :)

Men det är konstigt.
Det kanske inte är just ifrån Speedy Crown, kan ju finns längre bak i hans släkt m.m
Men alla har olika tro, och åsikter.
Ville bara se, om vi kunde få fram mer info här.
Men verkar inte så

Jag tror inte det finns ngn chans att hitta nån mer info här. Travare får ju ofta skador av olika slag.

Om man tränar en häst så pass hårt som man gör med travare så får de i regel någon slags skada - allvarlig eller mindre allvarlig. Att travträna en häst är mycket mer påfrestande än vanlig ridträning.

Angående Speedy Crown finns det inga dokumenterade ärftliga skador på det sättet som du menar. Däremot brukar man ibland säga att linjeavel på Super Bowl (där han finns med flera gånger i stamtavlan) kan leda till bristande hållbarhet alternativt knäproblem. Men även det är vaga antydningar och det finns inga direkta bevis för det.

Speedy Crown figurerar i de flesta moderna travhästars stamtavlor nuförtiden. Liksom Super Bowl, Nevele Pride mfl stora avelshingstar. Speedy Crown hade enormt många avkommor, så det är nog svårt att dra ett sådant samband att de skulle vara skadade.

Kolla upp hur många travhästar som är skadade överhuvudtaget (och då menar jag INTE de som ridtränas...).

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 492
Senast: Ceta
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 723
Senast: Lobelia
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 825
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar