Stämpla in och ut på jobb?

cherie

Trådstartare
På vår arbetsplats så ska vi precis börja stämpla in och ut när när vi börjar respektive slutar jobbar. Idag fick jag dock veta att om vi stämplar in inom en halvtimma innan schemalagd tid samt stämplar ut inom en halvtimma efter schemalagd tid, så räknas inte den tiden som arbetstid. I mina öron låter det jättemärkligt, särskilt då vårt arbete är sådant som gör att vi ofta är tvungna att stanna kvar en stund efter arbetstid, inte alltid, men ofta står vi med en kund som kan ta lång tid att avsluta eller så är det lång kö i butiken vilket gör att en kvart eller halvtimma inte är ovanligt (men sker inte heller varje dag). Helger när det varit mycket folk kan stängningsrutinen ta längre än vanligt och då behöver man ibland också stanna kvar en stund.

Saken är den att jag vägrar jobba gratis! En kvart där, en halvtimma där o.s.v. blir snabbt många timmar som jag i så fall skulle arbeta gratis åt företaget. Så jag undrar, är det vanligt att stämpel-systemet fungerar på detta vis? Jag förstår att man måste ha någon gräns för när man inte kan stämpla in och få betalt för det, då skulle ju folk kunna komma tidigare och få extra betalt. Men samtidigt ska det ju inte påverka de gångerna vi faktiskt jobbar för att det behövs?

Jag ska ta upp det med min chef, men vet inte hur jag ska lägga fram det. Jag avskyr att jag ska uppfattas som strulig, dum och "snål" genom att ta upp frågan... Jag vet att fler personal på arbetsplatsen tycker det här är dåligt, men jag tror ingen kommer ifrågasätta. De kommer jobba kvartar och halvtimmar gratis utan att säga ifrån, för att vara schysst mot sina kollegor. Redan i dagsläget skriver de inte upp all extratid de jobbar, vilket ju också gör att det ser ut som att de till exempel klarar av att stänga inom tiden trots att de inte gör det. Jag trodde att stämpelsystemet äntligen skulle göra att även de fick ut alla pengar som de har rätt till, men icke...
 
Stämpelsystemet är väl till för att kunna bokföra övertid? Vad säger facket?

Mvh,
en annan som vägrar gratisjobb

Jag har inte kontaktat facket ännu, tänkte att jag skulle höra mig för här först om det kanske är standard att stämpelsystem fungerar såhär. Men bra, det bekräftande mina tankar, d.v.s att företaget fular sig och då ska jag höra med facket.
 
Så har det funkat när jag har jobbat i restaurang. Förklaringen var att man får skylla sig själv om man "sölar" vid stängning. Om det hade behövts extra resurser tar det inte en kvart extra, utan en timme typ :banghead:
 
En kvart har det varit de gånger jag jobbat med stämpelklocka.

Du ska inte kunna komma tidigare på eget bevåg och på så sätt skaffa dig mer timmar än vad arbetsgivaren betalar/schemalägger dig på. Är du inringd för att börja tidigare är det en annan sak.
Likadant med tiden efter, det ska inte löna sig för dig/kosta pengar för arbetsgivaren att du känner för att maska till dig lite mer tid.
MEN om det blir mer tid pga kunder drar över så ska det givetvis betalas för det!
 
En kvart har det varit de gånger jag jobbat med stämpelklocka.

Du ska inte kunna komma tidigare på eget bevåg och på så sätt skaffa dig mer timmar än vad arbetsgivaren betalar/schemalägger dig på. Är du inringd för att börja tidigare är det en annan sak.
Likadant med tiden efter, det ska inte löna sig för dig/kosta pengar för arbetsgivaren att du känner för att maska till dig lite mer tid.
MEN om det blir mer tid pga kunder drar över så ska det givetvis betalas för det!

Usch, jag blir också arg! Vi är 5 anställda i vår butik... De flesta av våra butiker har inte fler anställda än så... Butikscheferna måste väl ändå lita på sina anställda, eller anställa såna hen litar på. Jag tror företag som inte tror på sina anställda skjuter sig själva i fötterna. Fy!

Jag förstår ju principen. Men folk skulle ju kunnat maskat till sig tid lika väl med det tidigare systemet, d.v.s. skriva upp tiderna i schemat, om det vore så? På vår arbetsplats är det ju motsatt problem! Till och med jag vågar inte skriva upp all tid jag jobbar extra, för ingen annan gör det ju, och då ser ju min timrapport ganska misstänksam ut. Och hur gör man skillnad på utstämpling på grund av många kunder eller på grund av maskning? Ska jag lämna en lapp till chefen varje gång jag stannat kvar en kvart extra pga kunder? Då blir det många lappar, särskilt om alla mina kollegor ska göra det samma.
 
Vi hade så vi kunde skriva lappar/noteringar om anledningen till att vi stämplade ut senare än schemalagt. Och om det är frekvent förekommande att det blir övertid så får chefen välja. Att antingen hantera en mängd lappar om övertid pga kundtilströmningen eller lägga på 10-15 minuter på den som stänger.
 
Vi har olika "knappar" för vanlig utstämpling och övertidsutstämpling. Den vanliga knappen ger inte mer betalt än schemat oavsett om man stämplar 2 min eller 7 h efter skiftets slut. Har man däremot jobbat övertid använder man således den andra knappen.
 
Vi har inte så på mitt jobb, men jag kan förstå systemet. På vissa arbetsplatser funkar det och andra inte. Ha en dialog med chefen om hur det är tänkt att ni ska lösa de vanliga situationer som ni upplever som problem. Jag vill inte heller jobba gratis och skulle helt enkelt gå när min tid är ute även om jobbet inte är klart om chefen tycker ni ska jobba gratis.
 
På mitt jobb stämplas tiden fem minuter före en faktiskt stämplar in och fem minuter efter att du stämplar ut, för att räkna med att man ska in och sätta på datorn etc. Känner mig plötsligt väldigt priviligerad!
 
@cherie Fråga chefen om hur hen vill att du ska göra i de situationerna när själva jobbet drar över på tiden, ska du be kunderna gå (dålig reklam för företaget) eller jobba över med betalt? Förklara att du inte tänker arbeta gratis och be om råd hur du ska lösa situationen på bästa sätt.
 
Har inte chefen koll på siffrorna? Har det varit högt tryck sista timman eller under dan innan stängning borde det inte vara några problem att den som stänger stannar kvar lite längre den dan? Jag tycker ni skjuter er själva lite i foten som inte är ärliga om hur lång tid det tar, klart chefen tycker det är konstigt om det helt plötsligt ska längre tid än det tidigare gjort. Hur kan han/hon kunna veta om problemet om ni inte pratar om det?
 
På mitt jobb (kommunalt m flexarbetstid) stämplar vi in i dörren när vi kommer och går. Varje minut räknas, så att säga, dvs. ingen avrundning till halvtimme eller kvart. Låter jättemärkligt att det inte ska räknas när man jobbar över, jag hade inte heller velat jobba gratis ens "litegrann", utan är nöjd med att ha det som det är på mitt jobb.
 
Har inte chefen koll på siffrorna? Har det varit högt tryck sista timman eller under dan innan stängning borde det inte vara några problem att den som stänger stannar kvar lite längre den dan? Jag tycker ni skjuter er själva lite i foten som inte är ärliga om hur lång tid det tar, klart chefen tycker det är konstigt om det helt plötsligt ska längre tid än det tidigare gjort. Hur kan han/hon kunna veta om problemet om ni inte pratar om det?

Jo, det har hon säkert, jag vet inte om hon kan detaljkommentarer timme för timme men det borde väl hon kunna.

Chefen vet om att man ofta får stanna längre (och att folk gör det), hon jobbar ju själv i butiken så hon ju där ibland när det händer. Och hon ser ju på schemat att vi skriver upp en extra kvart, halvtimme, ibland timma till och med. Det har aldrig varit nåt problem, det är så det funkar för oss just för att vi inte kan lämna en kollega ensamma om det är 20 m kö eller om man är mitt uppe i en försäljning. Men det är ändå många gånger som folk jobbar lite extra men inte skriver upp det. Eller intr "vill" skrivs upp den där sista kvarten vid stängning för det blir ju tajt med vår budget för vår butik eftersom det är OB-tid osv. Mycket pliktkänsla med tanke på så liten butik. Tro mig, jag försöker och peppar alla att skriva upp varenda gång de stannar extra men jag tror ärligt det är lite sådär... Har fått genomslag hos vissa men andra inte.

Det handlar inte om att chefen inte vet att det tar tid, eller att man behöver stanna över. Jag tyckte istället att det var konstigt att hon, trots att hon vet detta, bara menade apropå att numera inte får betalt för halvtimme innan/halvtimme efter vår schemalagda tid. Men jag ska höra med henne hur det är tänkt i praktiken, jag tycker bara det är jobbigt att ALLTID vara den som ifrågasätter. Som att alla andra är världens bästa anställda som inte klagar utan bara ställer upp, medan jag ifrågasätter och ställer lite krav.
 
@starcraft @Mammas
Ja, jag ska ju höra med chefen. Jag drar mig för det bara, det är alltid jag som ska "sätta mig på tvären" känns det som :( Ingen annan ifrågasätter, ingen annan skulle bara lämna jobbet ogjort och gå om tiden var ute osv vilket ju gör att jag blir det svarta fåret. Den dåliga anställda. Men samtidigt så vill jag verkligen hålla på mina principer! Men jag vill samtidigt göra ett bra jobb, ställa upp för mina kollegor och lämna butiken i finaste möjliga skick!
 
På mitt jobb har vi ett flexavtl förhandlat med facket. Då vi har en del adminstration är det ok att flexa in 1, 5 timme före/efter arbetstidens början och två timmar före/efter arbetstidens slut. Så det finns också goda möjligheter att ta ut sin insamlade flextid. Kanske annorlunda om mn har mer tidsbundna arbetsuppgifter?
Kolla med facket, borde finnas förhandlat. Kanske inte nytt eftersom jag tolkar det som att ni egentligen har samma system som tidigare, och bara går över från att skriva på papper till att flexa på flexklocka eller dator. Men ett lokalt avtal borde finnas.
 
Vi stämplar i ytterdörren in/ut enbart. Vår chef har sagt till oss att stämpla flex hela tiden, vi får alltså varenda minut extra i flextid. Dessutom har hen lagt in så att vi kan vara typ 10-15 min sena utan att den tiden dras av, vi får alltså skiftets starttid även om vi stämpla några minuter sent in.

Stämplar jag ut sent av annan anledning någon gång, typ fastnar kvar länge o snackar eller liknande så stämplar jag bara som vanligt = man får tiden då man slutar enl schema.

Övertid "har" vi inte egentligen (det finns ju alltid folk på nästa skift) men händer det något kan vissa få stanna kvar på övertid, och flera andra stannar frivilligt över på flex för att lära sig mera.

Vi jobbar 3 skift och har korta överlämningstider samt kan flexa ut när det passar (typ sista passet/vecka eftersom vi inte lämnar över då). Ingen missbrukar systemet, både vi o chefen vet att när det gäller gör alla vad som krävs och när det är lugnt är det lugnt.

Vår chef attesterar stämplingarna, det borde vara rel lätt för er att kunna stämpla ut i tid/pengar istället för vanlig stämpling (tid enl vad du skrev i TS). Då ser ju chefen snabbt om någon sätter det i system att stämpla "övertid"/flex före/efter jobb.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Lång historia lite kortare. Innan bytte jag om på jobbet tills kravet kom om att in och utstämpling ska ske i jobbkläder. Jag börjar åka...
2
Svar
28
· Visningar
1 952
Senast: Kirre
·
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 865
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Hej, Jag undrar hur ni hade gjort i denna situation. Jobbar med ett företags ekonomi och sköter allt inom det området, har även...
Svar
9
· Visningar
656
Senast: Tilly_85
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
4 759
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp