I

Instant

Hej!

När jag bundit upp hästen i stallgången för att jag ska ut och rida är de andra två hästarna kvar i hagen. Då börjar han stampa som om han var otålig och gnägga till de andra hästarna. En gång red en av dom andra hästarna iväg medans han stod i stallgången (jag hade precis kommit hem efter en ridtur). Då började han slita o dra och försöka hänga med. Jag kunde knappt få av honom benlindorna för att han var så uppspelt. :crazy: Vad ska jag göra för att han ska stå still så man kan få på honom benskydden/lindorna? Och för att han ska låta den andra hästen gå utan att göra motstånd?
Snälla svara!

Sv: Stampar

Någon som har samma "problem" som kan ge något tips? Ska man stänga stalldörren så att han inte ser den andra hästen? Eller spelar det kvitta?

dom är ju flockdjur...kan du inte ha en annan häst i stallet samtidigt som du gör iordning honom då?

Ja, det brukar fungera bättre med att stänga dörren.. Men annars är det bara en vane sak, för dom flesta i alla fall.... Det finns nog hästar som aldrig vänjer sig men med många brukar det gå bra när dom förstår att dom får gå tillbaka till sina kompisar när dom är klar.

Min kille blev lite stressad dom första gångerna jag tog in honom själv, men det släppte efter 2 ggr, för han lärde sig att jag bara tog in honom för att rida och att han sen fick gå tillbaka till hagen.

Så det är nog bara att nöta på:D

Personligen tycker jag bara att det är omständigt att börja ta in flera hästar för att rida... Det är ju lättare att vänja dom att vara själv, så har man lättare om t ex vet. ska komma eller liknande:D

Men visst, har man en häst som absolut inte kan vara själv så då kan man ju ta in en till, men som jag tolkar det du skriver så är han ju inte helt hysterisk;)

Min gjorde så i början också, men jag löste det genom att säga åt honom "nej" och vara ganska bestämd. Min kille gör det för han tycker att det tar för länge att bli sadlad..lättast är väl att ge lite hö åt hästen att tugga medan så han har något annat att tänka på. Lite fuskmetod men..

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 680
Senast: Freazer
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 964
Senast: Sel
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
579

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka