Stämning på distansritter

Monsterliter

Trådstartare
Hej distansyttare!

Jag funderar på att våga prova på en distansritt. Det verkar vara en ganska skön form av ’tävling’ för oss utan tävlingsnerver eftersom det inte är en bedömningsgren. Jag känner dock ingen som ridit distans och undrar här den allmänna stämningen på PP och CR. Hetsigt? Stressigt? Lugnt? Kamratligt (typ Camping-anda)? Brukar människor vilja rida ensamma eller rider de flesta tillsammans med en kompis? Om man inte har med sig en egen ridkompis, kan man haka på någon annan eller är det något som betraktas som oartigt?

Över huvud taget är jag intresserad av vad ni tyckte om distansritter när ni började. Var det krångligt att förstå sig på hur allt fungerar med starter, vet. kontroller, kartor osv? Finns det någon risk att man rider vilse?! Vore ytterst pinsamt…

Dela gärna med er av era erfarenheter!

Sv: Stämning på distansritter

Jag har inte ridit någorn distans och kommer antagligen inte att göra heller då min kondis inte är på topp :p Men min häst ska starta sin första distans nästa helg. Jag är redan skit nervös. Men har fått massa hjälp här på buke, och av ryttaren som ska rida min häst. Men det är iaf tusen frågor som snurrar i skallen... Men det jag har sett på bilder och läst verkar det vara en otroligt bra stämmning i distansen... Hoppas att det är så när man kommer lite närmare med.

Det är oftast bra stämning. Dock kan nervösa ryttare vara lite bitchiga i tonen. Men det är inget allvarligt menat i så fall.
Det är inga problem att ta sällskap med vem som helst. Det är bara att börja småprata om ens hästar eller sadlar eller vad som helst.

Det som kan vara lite rörigt är tiderna i grinden, och vilket system arrangörerna använder.
Det är väldigt olika hur de vill att lappar och veterinärkort ska hanteras.
Men lyssnar man på bangenomgången brukar det klarna.

Är banan bra skyltad och man använder ögonen så rider man inte fel. Men ha alltid med er kartan, eftersom man då kan kontrollera om man blir tveksam.
Det är inte ovanligt att nån rider fel, men då oftast pga dålig skyltning. (eller att man pratat med de andra man rider med, och då trott att de hittar).

När du rider distans brukar det vara precis så som CK säger att stäminingen är bra och det brukar finnas någon att rida med så det behöver du inte oroa dig över, när det kommer till hur det fungerar i grinden kan det vara lite rörigt ibörjan men om du har möjlighet skulle jag råda dig att åka och bara titta på en tävling eller hjälpa till så brukar man få ordning på det:)

Distansfolk är som travfolk, fast de rider.
Därför gillar jag denna gren så mycket.
Ber man om hjälp så får man oftast det.

Första tävlingen jag var på var en T50. Mina hästar hamnade på 5 & 6 plats av ca 35 startande.
Folk gratulerade mig...men tänkte jag vi vann ju inte...förstod sen att man grattar till gkd ritter och placeringar oxå.
Inte bara vinnaren som räknas:)

Säger en hel del om Distansrittens anhängare!

Jag har hållit på ganska många år, som ryttare, arrangör och domare. Jag upplever att de flesta som tävlar distans, är hyggliga och trevliga människor. Som ryttare är det alltid trevligt att ha någon att rida med, vare sig det är en kort sträcka eller för hela distansen. Jag har t o m blivit tillfrågad om jag vill passera (fast det ville jag inte). Det finns de som satsar på långa distanser o att vinna klassen, men de är i de flesta fall hyggliga ute på banan även om de kan upplevas korta i grinden. Men ett leende brukar alltid fungera!

Lycka Till!

få höra nu, vad tycker du om grenen (och människorna) efter din hästs första start? :)

Först och främst så tycker jag det var annorlunda mot vad jag är van med...

Sen va det lite svårt att förstå vart man fick vara, och hur allt gick till i början, så det var underbart att ha en ryttare som va erfaren som kunde tala om vad man skulle göra mm. Nästa gång kommer jag känna mig bättre förberedd och kan ta med flera hinkar mm, så min häst kan få dricka mera, och att alla saker kommer vara på rätt plats mm...

Men alla verkade verkligen trevliga. Och det var så kul att se att man kan blanda erfarna och nybörjare... det gillar jag.

Jag kommer verkligen försöka fortsätta med det här... hästen trivdes med det hela och det är ju ett pluss.

Det gick över förväntan. Jag var inte säker på att han skulle klara allt runt omkring. Dels för att han nyligen är kastrerad, och dels för att han aldrig varit på något ställe med så mycket hästar i sådan form. Det är något annat att vara på travet :angel:

Men han skötte sig jättebra. Han både åt och drack massor. Lite dumt att man måste ha träns på CR hästarna... blir så svårt att äta då.. nästa gång blir det ett hack.
Anita lät honom trava på i sin takt och de blev att rida CR:en på snabbaste tiden.. Vi fattade nog ingeting varken hästen eller jag, eller medhjälparna. Vi insåg nog att det måste gått rätt snabbt vissa sträckor, då vi missade att vara på vatten kontrollen... även om vi räknade ut tiden...:angel:

Jag har varit funktionär vid en distanstävling och jag upplever det som om de tävlande är väldigt trevliga mot varandra. God stämning och "campinganda" mellan deras medhjälpare.

På den här distansen vad det en ryttare som åkte av sin häst på slutet och då stannade en annan och hjälpte till. När de sedan kom mot mål (tävlingsklassen) så låg den ryttare som trillat av före den som hjälpt henom men då stannade den och släppte förbi den som hjälp henom så att den kom före över mållinjen och på så vis placerade sig. Hade inte henom hjälpt h*n så hade den varit före i mål iaf resonerade h*n.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka