Stämmer detta?

D

DancingFox

Hört att hästar kan få tjocka ben av soja?:confused:

Soja ska ju vara bra för hästar som har svårt att hålla hull och för mig har det funkat alldeles utmärkt tillsammans med kli, korn och linfröblandningar. Men när jag hörde rätt nyligen att hästars ben kan svälla upp av soja, blev jag fundersam.
:confused: :bow: :confused: :bow: :confused:

Sv: Stämmer detta?

Jag tror att det är proteinet som får benen att svullna, inte soja som fodersort. En av hästarna i stallet blev tjock i benen när vi började med vårt VÄLDIGT proteinrika hö i höstas, det försvann dock efter några veckor när han hade vant sig.

Mår hästen bra i övrigt av sojan? Inte dålig imagen eller så? Hur länge har hästen fått soja? Är den inte tjock i benen efter ett par veckor med soja blir den nog inte det sen heller. Tror inte det är några problem.

De hästar som jag har gett soja mår bra, inga problem med magen. Stått ett tag. Men jag blev lite skrämd när jag fick höra om problemet och kände för att fråga er kloka bukefalister här inne.:bow:
Vi alla här inne har ju olika erfarenheter bakom oss. :cool::smirk:

vi har en D-ponny som inte tål soja, hon svullnar (hårda tjocka foder gallor) redan på mkt. små givor. därimot så klarar hon tex. lusern alldeles utmärkt. jag har förr haft hästar som reagerat kraftigt även på tex. vetekli. mitt halvblod får ofta mindre fodergallor av halmen på hösten (havrehalm) som går ner efter ca. en vecka.

risken med att ge soja är väl framförallt om man inte vet vad man har för värden på sitt grovfoder ? har för mig att hästens kropp inte kan "ta hand om" ev. överskott utan att det "lagras" i kroppen.

Men det är ju inte bara soja, det kan även andra fodertyper ge allergiska reaktioner precis som du sa.
Vad jag menade var att jag vet inte om någon känd risk att just soja skulle ge tjocka ben.. Eller ja, ni fattar nog ändå :D

Soja får man ju inte överdosera, det är ju en maxgiva på soja som jag inte minns så här rakt av tyvärr. Soja är ju så himla koncentrerat, lusern är mer som hö och innehåller inte på långa vägar så mkt smrp som soja.

Överskottet på protein lägger väl sig som fett har jag för mig :p

Tror det ligger på max 100 gram per 100 kg häst och dag,men jag är inte helt säker.

Har letat och läst men kan inte hitta ngt om svullna ben pga soja..:crazy: :D

Hö för ridhästar bör innehålla minst 40 gram smältbart råprotein för att du skall slippa komplettera med proteinfoder. För unghästar och avelsston ligger gränsen på minst 60 gram per kilo. Hästar tål ett överskott på tre gånger sitt proteinbehov så länge som överskottet har sitt ursprung från grovfodret, så var inte rädd för ett för bra hö!

Komplettera proteinvärdet i första hand med lucernpellets eller olika proteintillskott som finns på marknaden. Du kan också använda sojamjöl, men många hästar är allergiska mot soja, så här måste du vara väldigt försiktig.
http://www.hastfolk.se/2004-05/04054.html

Soja innehåller mycket protein och också selen och b-vitamin. Soja kan vara farligt om hästen får i sig för mycket. Den får högst äta 1hg soja per 100 kg kroppsvikt.

TACK, för ditt svar. Vi är oerhört försiktiga här. De får inte så mycket soja, mest i linfröblandningar eller några av de som faller oerhört lätt ur eller är tillfälligt lite ur form att de får något hekto eller ett par dl, absolut inte mer. :cool:

Liknande trådar

Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 761
Senast: svea
·
Foder & Strö Nu står jag inför problemet att hästen jag har fått hålla igen på varje grässtrå i vanliga fall går ner i vikt av sig själv. Han är...
Svar
16
· Visningar
2 123
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 095
Senast: Soffan74
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 407
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30