Stämmer detta?

alazzi

Trådstartare
Har letat runt på nätet en del och sökt information om inkar. På en sida som jag ramlade över fanns det en uppgift om att inkar är vanligare inom vissa raser?

Vad säjer ni? Vilka raser har mer problem med inkar?

Sv: Stämmer detta?

alazzi skrev:
Har letat runt på nätet en del och sökt information om inkar. På en sida som jag ramlade över fanns det en uppgift om att inkar är vanligare inom vissa raser?

Det finns något som brukar kallas Rycerz-inkar, och det är när arabston med Rycerz som far får föl med welsh-hingstar, ingen kan förklara varför, men det är numer väl känt.

Jag har läst att inkar är vanligare i mellersta och södra Sverige, fanns ingen förklaring varför. Dom hästar jag har träffat med inkar har varit rena eng.fullblod och raser med fullblod i.

En häst som jag har sett med inkar var efter en polsk fullblodshingst.
På henne satt de illa till så hon opererades men inkarna kom tilbaka.

Det ena stoet jag träffade som hade inkar...opererades hemma.De fick karva ur henne minst lika mkt inåt som utåt och sedan sticka in något slags brännjärn eller vad det ska kallas.Jag tror inte det återkommit på henne igen.

Däremot när folk själva...ja för all del har hört även en del veterinärer som knyter åt band för att kväva inken-men det kan väl inte vara så smart...då borde den väl bara fortsätta att växa mer inåt?Jag antar att det kanske är i sådana fall de kommer igen-eller?

På hästen som jag tänker på opererades inkarna på klinik men de kom tillbaka i alla fall.

Denna veterinären snackade om att det inte fick slarvas med att verkligen ta bort "rötterna" som han kallade det.Jag tror han fick gå in 15 cm om jag minns rätt!!Han sa att det räckte med en del av en rot för att den skulle börja om igen och växa.

Vart kommer inkar ifrån från början egentligen...??

Lite ink-info :) :

Mekanismen bakom uppkomsten av inkar är inte helt klarlagd. Inken är en tumöromvandling av bindvävsceller i huden. Man vet att virusinblandning finns, och att hur hästarnas immunsystem reagerar mot viruset spelar roll.

Därav har man en ärftlig faktor. Jag har dock inte sett någon tillförlitlig statistik över förekomst i olika raser eller liknande, men i och med att genetisk predisposition finns så kan det möjligen vara så.

Inkar försvinner i ca 30% av fallen av sig själva inom 2-3 månader.

Det stämmer bra att man måste skära radikalt för att få bort så mycket att inken inte kommer tillbaka, ibland är de envisa och det spelar nästan ingen roll hur mycket man skär - de kommer ändå igen.

Andra gånger försvinner de på en gång och kommer aldrig mer tillbaka.
Troligen beror skillnaden i hur de beter sig på att flera virus kan vara inblandade samtidigt, och en del av dessa är mer "aggressiva" och får tumören att växa snabbare och sprida sig mer i vävnaden. Immunsystemet hos hästen spelar som sagt tidigare också roll.

Troligen utvecklar de flesta hästar immunitet, då inkarna är vanligare hos hästar under 4 år.

alazzi skrev:

:o
Sorry alazzi - det verkar som tråden flyttades efter mitt svar... Du ville tydligen veta mer om vad folk hade för erfarenheter inom olika raser på "avel", och så klampar jag in - och tråden hamnar på "hästvård" i stället...

zesel skrev:
:o
Sorry alazzi - det verkar som tråden flyttades efter mitt svar... Du ville tydligen veta mer om vad folk hade för erfarenheter inom olika raser på "avel", och så klampar jag in - och tråden hamnar på "hästvård" i stället...

Äsch! Tråden utvecklades ju på ett mycket intressant sätt. Eftersom jag aldrig har haft häst med inkar tidigare så är all information mycket intressant.

Som sagt så hittade jag en sida på nätet som skrev att just quarterhästar, vissa kallblod och fullblod skulle ha mer problem med inkar än vissa andra raser.

Jag har faktiskt bara sett en ink i hela mitt korta liv :o
och just den råkade sitta mitt emellan testiklarna på en cob-hingst (nej inte min för er som hajade till) men den hade försvunnit året efter när jag såg honom igen. Trevligast så kanske :p

Den enda häst med ink-problem som jag känt var ett halvblod (Magnat - Heristal) som hade på ena sidan av ganaschen. Det var förstås problem med käkremmen, och jag vill minnas att de blödde med ojämna mellanrum. Han blev över 20 år och hade problem med inkar in i det sista.

Nu minns jag att hästen i stallet var efter Judex xx.

Vet man om det finns vissa hingstar eller vissa linjer med mer inkar?

Själv har jag aldrig hört talas om det.
Baktanken med att skriva ut stammen på hästen jag kände var att någon annan kanske träffat en ink-häst med liknande stam ;)

Har läst någonstans att inkar är vanligast på skimmlar...

Jag har också sökt information om inkar men inte lyckats hitta någon.

Min erfarenhet av inkar inskränker sig till att min häst har det just nu, ett fullblodssto. Hon har fyra st som sitter lite olika till den ena väldigt dumt i karleden och den är jättestor och blöder så gott som dagligen. Jag tycker jättesynd om min häst som måste gå med den.

Jag har varit tre ggr på kliniken och dom har sövt henne och sprutat in vaccin i inkarna för att dom sitter så tokigt till att man inte kan skära bort dom. Tyvärr har det inte hänt någonting med dom efter det förutom att dom har växt ytterligare.
Nu är min veterinär på semester men jag ska ringa henne när hon kommer tillbaka så får vi se om det finns någon man kan göra.

Mitt varmblod har små små inkar. Fick dem vid 3 års ålder och några har börjat försvinna nu vid 6 år. En sitter på käken och blöder ibland när grimman skavt. Men alla är jättesmå. Har förstått att de kan bli rätt stora.

Mitt halvblodssto hade inkar på halsen, 2 st platta ca som en 5 krona när jag köpte henne för 21 år sen.

De försvann av sig själva när hon kom hit från Skåne.
Jag hörde då att inkar kan vara relaterade till olika områden, geografiskt.

Min tinker hade en jättte ink, framme på skapet, stor som en ½ knytnäve, när jag köpte honom.
Han opererades, men den kom tillbaka efter 2 år, då ca 5-6 st till på insidan av låret.
Jag lät operera honom igen, och nu 4 å efter sista operationen, har han fårr en "vårta" på utsidan av låret.

På MK sa dem att klarar man sig ca 2 år, utan att de har växt ut igen, så ska hästarna vara imuna mot viruset.

Vi har behandlat med Thuja olja och det har åtminstone blivit bättre sen vi började behandla. Sen vet man ju inte om det hade gått tillbaka i vilket fall som helst men det skadar ju knappast att försöka :)

Liknande trådar

Hästvård I somras fick en av våra hästar utslag som såg ut som ringorm. Jag behandlade med ivamerol men blev inte av med det. Under hösten har...
Svar
14
· Visningar
1 561
Senast: Emma-pemma
·
Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
683
Senast: tara
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 760
Senast: Sasse
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 142
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama