Stambyte och badrumsrenovering

Armani__

Trådstartare
Ska vi ha i vår i vår bostadsrättslägenhet.
Allt är bestämt och vi är nöjda med det mesta av upplägget.
Eftersom detta är en bostadsrätt har vi ju ganska mycket att säga till om, men en sak är vi lite missnöjda med.. Toastolen är vägghängd, så långt allt väl. Dock ska den inte sitta fast direkt i kaklet, utan på en "plast-box" kan man säga, som tar upp en stor del av utrymmet från golv till tak, bakom toastolen.

Detta är framför allt en skönhetsmiss enligt oss, i vårt snart nya fina badrum. Allt annat är exakt som vi vill ha det, men inte detta.
Nu till frågan, har vi något att säga till om gällande detta? Finns det något man kan göra annorlunda? Vad gäller vid bostadsrätt? Detta är ju något som föreningen har bestämt, en av de få saker som vi som bor här inta har fått vara med och bestämma. Hade gladeligen haft en vanlig toastol med endast kakel bakom, istället för denna fula plast-låda..
Kan vi bekosta ett annat upplägg med toastolen själva? Har ju sett ruggigt snygga vägghängda toastolar, med kakel bakom, men detta känns så trist bara..

Självklart ska jag ta det med vår vice-värd också och med byggansvarige, men eftersom det är helg så tänkte jag att jag skulle låta honom vara och höra med er först istället =)

Sv: Stambyte och badrumsrenovering

Så länge ni är beredda att stå för alla extrakostnader själva ska det inte vara några problem så länge det inte bryter mot några byggregler.

Ofta kommer ju föreningen överens med byggaren om en standardlösning som ska kunna duga åt alla. Sen finns det ju alltid några som vill ha lite annorlunda badrum och då får de det ifall de betalar extrakostnaderna.

Så länge ni är beredda att stå för alla extrakostnader själva ska det inte vara några problem så länge det inte bryter mot några byggregler.

Ofta kommer ju föreningen överens med byggaren om en standardlösning som ska kunna duga åt alla. Sen finns det ju alltid några som vill ha lite annorlunda badrum och då får de det ifall de betalar extrakostnaderna.

Är det byggnadschefen jag ska tala med, eller kakelsättarna, eller rördragarna? Många som är involverade i föreningen just nu :D

Är det byggnadschefen jag ska tala med, eller kakelsättarna, eller rördragarna? Många som är involverade i föreningen just nu :D

Jag skulle först prata med den i styrelsen som sköter kontakten med hantverkarna. För styrelsen måste ju ändå få reda på att ni vill göra lite extragrejer så att de kan veta om att ni ska betala lite extra.

Sen är det nog bäst om den ansvarige i styrelsen tillsammans med dig pratar med den ansvarige på byggfirman. Detta för att byggaren ska veta att du har rätt att be om ändringar i utförandet. Det gäller ju att få ned alla era ändringar och beräknade merkostnader på pränt, annars är ju risken stor att ni ändå får standardbadrummet eller att kostnaderna skenar iväg.

Dock ska den inte sitta fast direkt i kaklet, utan på en "plast-box" kan man säga, som tar upp en stor del av utrymmet från golv till tak, bakom toastolen.
Du skriver om stambyte, och samtidigt om den här boxen som skall gå från golv till tak. Det leder mig att tro att de befintliga avloppsstammarna inte skall bytas utan att man lägger in nya som helt enkelt döljs i den box du beskriver. Om det är fallet, så kommer ni förstås inte förbi att rören kommer att löpa längs väggen i rummet. Det kommer inte att på något rimligt sätt gå att undvika det. Vad ni däremot kan göra är antingen att klä in den fula plastboxen med gips och kakla den så att den passar in i rummet, eller att flytta ut hela väggen (läs: bygga en ny vägg utanför rören i hela rummets bredd) det djup som behövs. Det senare alternativet är förstås dyrast och äter också upp mest volym i badrummet, men om rummet är stort och det räcker med kanske 150 mm djup så kanske det är mest tilltalande ändå.
Fast om taket dessutom behöver sänkas för att dölja nya avloppsrör från badrummet ovanför, vilket är ett rätt vanligt sätt, så kanske ni vill behålla så mycket rymd som möjligt...

det som TS troligen pratar om är troligen vattenbehållaren för toaletten (den som sitter i bakkant på toan) eftersom denne skall monteras ovan toasitsen (för att vattnet skall flöda ner) krävs därför en ställning från golvet, dels för att toasitsen skall ha något att skruvas i men även för att hålla cisternen på plats samt knapparna för spolning.

jag tycker det är ganska osmakligt med denna typ av byggen när man väljer en sådan typ av kåpa. vi har renoverat ett par badrum hemma genom åren (i både nya o gamla villan) och vi har haft vägghängda i flera av badrummen.. det är väldigt praktiskt ur städsynpunkt.. faktum är att det man bygger bort brukar motsvara det som en vanlig toabaksida är, således brukar rummen inte bli mindre egentligen, omän det upplevs så.

Vi har när vi har byggt gjort en låda och ställt ställningen i och sedan gjort en hylla oppanpå att ha prylar på men även för att ha åtkomst till toans insida, för installation och eventuellt underhåll.

är det däremot nya stammar är det ju inte så mycket att göra åt saken..

jag hade nog valt en vägghängd toa ändå, då det är så mycket enklare att städa, man slipper det snirkliga vattenlåset att skura runt och fogen mellan toa och golv.

Du skriver om stambyte, och samtidigt om den här boxen som skall gå från golv till tak. Det leder mig att tro att de befintliga avloppsstammarna inte skall bytas utan att man lägger in nya som helt enkelt döljs i den box du beskriver. Om det är fallet, så kommer ni förstås inte förbi att rören kommer att löpa längs väggen i rummet. Det kommer inte att på något rimligt sätt gå att undvika det. Vad ni däremot kan göra är antingen att klä in den fula plastboxen med gips och kakla den så att den passar in i rummet, eller att flytta ut hela väggen (läs: bygga en ny vägg utanför rören i hela rummets bredd) det djup som behövs. Det senare alternativet är förstås dyrast och äter också upp mest volym i badrummet, men om rummet är stort och det räcker med kanske 150 mm djup så kanske det är mest tilltalande ändå.
Fast om taket dessutom behöver sänkas för att dölja nya avloppsrör från badrummet ovanför, vilket är ett rätt vanligt sätt, så kanske ni vill behålla så mycket rymd som möjligt...

Det är på detta sätt som stambytet kommer ske i min förening, de sänker taket och drar dessutom de nya stammarna bakom toalettstolen. Det är väl tyvärr inte det mest estetiskt tilltalande men förstås smidigast och säkert billigast för föreningen. Men i min förening så kaklar de såklart in stammarna, låter underligt om de bara skulle ha en plastbox runt dem för det kommer ju låta väldigt mycket om rören isåfall?

/Erica

det är ju bara att isolera.. men det stora bekymret blir ju om du har det bakom toaletten, och skall ha en vägghängd toalett.. då kommer du ha cisternen på insidan, vilket du måste ha åtkomst åt ifall något händer, av den orsaken kan de ju välja att ha en plasthuv, snyggt eller ej.

I vårt fall så har man åtkomst till cisternen via en lucka som sitter ovanför toaletten (där sitter även spolknapparna). Om man ändå ska isolera på insidan av plastboxen så verkar det ju ändå inte speciellt smidigt, så då bör man lika gärna kunna kakla in det hela. Det borde åtminstone gå att diskutera med föreningen/byggarna.

/Erica

ja, det finns lite olika lösningar.. jag har sett flera.. en del har en "stor" panel och då kommer man åt den vägen.. andra fall som ifös vägghängda som har pneumatiska knappar (Går att flytta efter eget behag) är bara 10x15cm ungefär.. då måste man komma åt på annat vis..

eftersom vi inte vet exakt vilken toalett det rör sig om eller hur de tänkt göra stambýtet i övrigt så är det ju bara spekulationer.

Har försökt luska lite nu om det här med toan. Och det verkar som att det redan är bestämt med just denna vägghängda toa. Är för att rören går upp i taket och sedan leder vidare i stammen (heter det så?).

Dock såg jag att det stod en vanlig toastol två trapphus bort. Tror ni att vi hade kunnat bekosta en egen toastol, vanlig, och få den i satt?
Jag har ju mycket hellre en sådan än en ful vägghängd..

Liknande trådar

Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 491
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar